دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷

آمار فروش نوروزی سینماها از سال ۹۵ جلو زد

ریزش ۱۲ درصدی تماشاگران سینماها در روزهای اول بلیت ۱۲ هزار تومانی!

اکران نوروزی 96-آباجان-ماجرای نیمروز-یک روز بخصوص-گشت2-خوب بد جلف-سه بیگانه

سینماپرس: اکران نوروزی سینماها با استقبال خوب از بهترین فیلم جشنواره فجر و سه فیلم کمدی باعث شد تا مجموعه فروش نوروزی امسال از سال گذشته بیشتر شود. آمارها می‌گویند با وجود افزایش فروش سینماها، میزان مراجعه مردم به سینماها حداقل در هفته اول امسال ۱۲ درصد کاهش داشته است.

اکران نوروزی سینماها با استقبال خوب از بهترین فیلم جشنواره فجر و سه فیلم کمدی باعث شد تا مجموعه فروش نوروزی امسال از سال گذشته بیشتر شود. آمارها می‌گویند با وجود افزایش فروش سینماها، میزان مراجعه مردم به سینماها حداقل در هفته اول امسال ۱۲ درصد کاهش داشته است.

انتظار جابه‌جایی رکوردهایی که در اکران نوروزی سال ۹۵ ثبت شد، کمی سخت است، اما آغاز سال ۹۶ هم برای سینما خوب بوده، این موضوع را می‌توان از فروش مناسب سینماها مشاهده کرد.

   
سال ۹۵ سال رکوردهای پیاپی

سال گذشته سالی استثنایی برای سینما بود. ابتدای سال ۹۵ با افزایش بلیت پردیس‌های سینمایی به ۱۰ هزار تومان همراه بود، رقمی که از اکران نورزی اعمال شد و قیمت سینماهای ممتاز نیز به ۸ هزار تومان رسید. سالی که در آن چندین رکورد سینمایی ثبت شد. دقیقاً یک سال پیش بود که سینماها توانستند به رکورد جالب اکران ۲۴ ساعته دست پیدا کنند و فیلم کمدی «من سالوادور نیستم» که در اکران اول سال گذشته حضور داشت، در پردیس سینمایی آزادی با سانس‌های فوق العاده پی در پی توانست به یک روز کامل اکران دست پیدا کند. این فیلم توانست در همین ایام دو رکورد دیگر را نیز به ثبت برساند و آن میزان فروش روزانه فیلم بود که به ترتیب رکوردهای ۵۰۰ و ۵۵۰ میلیون تومان برای «من سالوادور نیستم» ثبت شد. علاوه بر این سال پیش «فروشنده» نیز توانست با عبور از مرز ۱۶ میلیارد تومان مجموع فروش، لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را تا امروز به نام خود کند.

  
سال ۹۶ باز هم قد کشیدن قیمت بلیت

در سال ۹۶ هم پردیس‌های سینمایی ۲۰ درصد روی قیمت بلیت‌ها گذاشتند و در تهران مردم برای تماشای فیلم‌های سینمایی ۱۲ هزار تومان پرداخت می‌کنند. به رغم پیش‌بینی‌ها درباره تأثیر منفی افزایش قیمت بلیت بر میزان حضور مردم در سینما، آمارهای منتشر شده از دو هفته اول سال جدید نشان می‌دهد که میزان فروش سینماها افزایش داشته است.

   
اولین رکورد سینمایی سال ۹۶

فیلم سینمایی «گشت ۲» به کارگردانی سعید سهیلی توانست در نوروز ۹۶ به رکورد جالب توجه ۶۵۳ میلیون تومان در روز برسد که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از رکورد ثبت شده در نوروز سال گذشته بیشتر است. این فیلم با اختلاف زیاد نسبت به فیلم «فروشنده» و «من سالوادور نیستم» فعلاً در رده اول بهترین میزان فروش روزانه سینما در یک روز دست یافته است. هم اکنون فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی که اکرانش را بعد از جشنواره فیلم فجر آغاز کرده است با عبور از مرز فروش ۱۰ میلیارد تومان صدرنشین فهرست اکران سال ۹۵ است. این فیلم برای رسیدن به صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران باید در روزهای باقی مانده از اکرانش بیش از ۶ میلیارد تومان دیگر از گیشه‌ها کسب درآمد کند.

   
افزایش فروش، ریزش مخاطب

طبق آمار منتشر شده توسط خبرگزاری فارس که از میزان فروش مکانیزه سینماها استحصال شده است، در جدول فروش روزانه سینماها مجموع فروش در هفته دوم اکران نوروزی سال ۹۵ بالغ بر ۶ میلیارد و ۹۱۴ میلیون تومان و در همین بازه زمانی مجموع فروش سینماها به ۷ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است که افزایشی ۱۳۶ میلیون تومانی را نشان می‌دهد. خبرگزاری مهر نیز در گزارشی مشابه هفت روز اول سال ۹۶ را با تاریخ مشابه در سال گذشته مقایسه می‌کند و می‌نویسد: سینماهای کشور در هفت روز اول فروردین ماه سال ۹۶ فروشی بالغ بر ۷ میلیارد و ۲۷۸ میلیون تومان داشته‌اند که این رقم از سوی خرید بلیت توسط ۷۱۵ هزار و ۴۶۱ نفر تماشاگر بوده است. گزارش فروش سینماها در هفت روز اول فروردین سال ٩۵ شامل فروش ۶ میلیارد و ۲۲۲ میلیون تومان بوده است و تعداد بینندگان نیز ٨١١ هزار و ۵٧٠ نفر بوده‌اند. بر اساس این آمار که در فروردین سال جاری شامل گزارش همه سینماها نیست، فروش سینماها ۰۵۶/‌۱ میلیارد تومان افزایش یافته که معادل ١٧درصد افزایش است. البته تعداد بینندگان ۱۰۹/۹۶ نفر کاهش یافته که معادل ١٢درصد کاهش است.

  
فروش رضایتبخش بهترین فیلم جشنواره فجر

سال گذشته فیلم سینمایی «ابد و یک روز» که عنوان بهترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرده بود در اکران نوروزی به فروشی بالای ۱۰ میلیارد تومان دست یافت. امسال هم «ماجرای نیمروز» بهترین فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در فهرست اکران نوروزی قرار دارد؛ فیلمی که به رغم خاص بودن ژانر و نداشتن خصایص فیلم‌های تجاری، با استقبال رضایتبخشی روبه‌رو شده است و از مرز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عبور کرده است. دیگر فیلمی که این روزها خوب می‌فروشد، «سه بیگانه» است. فیلمی کمدی به کارگردانی مهدی مظلومی که پیش از اکران فیلمش از ایران خارج شد و به جمع همکاران یک شبکه ماهواره‌ای پیوست. گویا یکی از شروط اکران فیلم «سه بیگانه» نام نبردن از کارگردان فیلم در پوستر و محصولات تبلیغاتی فیلم است. «سه بیگانه» با وجود پخش نشدن تیزرهای تبلیغاتی‌اش از تلویزیون به جمع میلیاردی‌های سال ۹۶ پیوسته است.

  
سال ۹۶ همچنان سال خوبی برای فروش سینما خواهد بود؟

در جدول فروش سینماها تنها دو فیلم «آباجان» و «یک روز بخصوص» هنوز نتوانسته‌اند از مرز فروش یک میلیارد تومان عبور کنند. فیلم‌هایی که بعید است در روزهای باقی‌مانده از اکران نیز وضعیت‌شان تغییر ناگهانی و فوق‌العاده‌ای پیدا کند. با توجه به اینکه دو فیلم شاخص کمدی جشنواره فیلم فجر در اکران نوروزی حضور دارند، حداقل در مجموع فروش فیلم‌های کمدی و طنز امسال باید منتظر موفقیت آثاری بود که خارج از جشنواره بوده و هنوز دیده نشده‌اند. «نهنگ عنبر۲» که از گزینه‌های اکران نوروز نیز بود، از مهم‌ترین آثاری است که می‌تواند روند فروش خوب سال ۹۶ را ادامه دهد. پیش از این برنامه بهروز افخمی در برنامه سینمایی هفت، پیش‌بینی کرده بود که در سال ۹۶ فروش سینماها افت خواهد کرد و در حضور حجت الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی این قول را داده بود که «اگر فروش سال آینده سینمای ایران با افزایش بلیت‌ها به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برسد، من استعفا می‌دهم.» اگرچه هنوز برای تخمین فروش سینماها برای امسال کمی زود است ولی همان طور که افخمی ادعا کرده است، رسیدن به رقم ۲۰۰ میلیارد تومان مجموع فروش سینما برای سال۹۶ خیلی سخت و شاید بعید به نظر برسد.
لازم به یادآوری است که اکران نوروز امسال میزبان فیلم‌های «خوب بد جلف»، «سه بیگانه»، «گشت۲ »، «ماجرای نیمروز»، «آباجان»، «یک روز بخصوص» و «مبارک» است و گروه هنر و تجربه نیز برای ایام عید مستندهای «دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری»، «آوانتاژ» و «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» را اکران می‌کند.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.