یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۲

راست گفتار در گفتگو با سینماپرس:

ویژگی «آشوب» لذت بردن مخاطبان از تماشای آن است/ تمام تلاشم را کردم تا فیلمم شبیه سایر آثار تاریخی نشود

کاظم راست گفتار

سینماپرس: کاظم راست گفتار همزمان با اکران جدیدترین اثر سینمایی اش گفت: ویژگی شاخص «آشوب» لذت بردن مخاطبان ایرانی از تماشای فیلم است و بنده اطمینان دارم همه مخاطبان از هر سن و قشر و طبقه اجتماعی به شرط ایرانی بودن شان از این فیلم لذت خواهند برد.

کارگردان فیلم سینمایی «چک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخلاف آنچه تصور می شود داستان «آشوب» تاریخی نیست و این فیلم سرشار از موقعیت های فانتزی است. داستانی که در این فیلم روایت می شود هرچند در دهه ۲۰ می گذرد اما به گونه ای است که تاریخ مصرف ندارد و در هر زمانی می تواند اتفاق بیفتد از این رو مخاطب با فیلم احساس نزدیکی می کند و از آن دلزده نمی شود.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم این فیلم جلوه های ویژه کامپیوتری آن است؛ بدون اغراق این نکته را باید عنوان کنم که ما برای اولین بار با «آشوب» ثابت کردیم که سینمای ایران توانایی های جدی در عرصه جلوه های ویژه دارد اما ما از تمامی پتانسیل و ظرفیت های آن تاکنون استفاده نکرده ایم و همیشه بر این باور بوده ایم که نمی توانیم در حد آثار شاخص سینمای دنیا در این حوزه موفق عمل کنیم. در «آشوب» بسیاری از اماکن مانند «هتل دربند» به طور کل با جلوه های ویژه کامپیوتری ساخته شده اند اما پرداخت آن آنقدر طبیعی است که هیچ مخاطبی به جز متخصصان جلوه های ویژه نخواهند فهمید که کدام صحنه ها به صورت کامپیوتری ساخته شده است.

راست گفتار سپس با تأکید بر اینکه تمام تلاشم را کردم تا فیلمم شبیه به «هزاردستان» و سایر آثار تاریخی نشود اظهار داشت: متأسفانه پس از ساخت فیلم ارزشمند «هزار دستان» تعدادی از فیلمسازان که مبادرت به ساخت آثار تاریخی می کردند در تمامی زمینه ها حتی در ساده ترین مسائل از جمله طراحی صحنه و لباس، و چهره پردازی و... سعی داشتند که از زنده یاد علی حاتمی الگو برداری کنند که همین مسأله مسبب شد تا ما دیگر فیلم ارزشمند تاریخی در کشورمان نداشته باشیم و از این رو سعی کردم در «آشوب» بسیار متفاوت عمل کنم.

کارگردان فیلم سینمایی «زنان ونوسی مردان مریخی» در همین راستا خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که اغلب فیلم ها و سریال های تاریخی در کشور ما شبیه به یکدیگر شده اند این است که همه آن ها در لوکیشن شهرک سینمایی غزالی ساخته شده و هیچ کارگردانی هم اندیشه نکرده است که می تواند حداقل با استفاده از جلوه های ویژه کامپیوتری تفاوتی فاحش در فیلمش ایجاد کند.

این فیلمساز تأکید کرد: من سعی کردم در «آشوب» با استفاده از تجهیزات و ادوات جدید سینمایی و فنی و به خصوص در بخش جلوه های ویژه کامپیوتری یک فیلم متفاوت در ژانر تاریخی خلق کنم که بتواند از «هزار دستان» زنده یاد علی حاتمی متفاوت باشد به نحوی که می توان گفت این فیلم بر اساس تلفیقی از «ماتریکس» و «هزار دستان» ساخته شده است!؛ من در «آشوب» از نوع و شیوه قاب بندی و کات های فیلم تا خلق فضاسازی متفاوت تر از سایر آثار تولید شده تاریخی در سینمای ایران عمل کرده ام و امیدوارم که نتیجه نهایی این فیلم برای مخاطبان رضایت بخش باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس خوش قدم» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: «آشوب» فیلمی پرهزینه بود و تولیدی بسیار سنگین داشت و امیدوارم که بتواند به خوبی در زمان اکران دیده شود و مورد توجه مردم قرار گیرد.

راست گفتار در پاسخ به این سوأل که آیا از زمان اکران فیلمش راضی است یا خیر اظهار داشت: من تمام تلاش خودم را طی این سال ها به کار بردم تا «آشوب» در زمانی مناسب روی پرده برود اما در نهایت این زمان به اکران «آشوب» اختصاص داده شد. البته هرچند که ما در این ایام با انتخابات ریاست جمهوری، امتحانات مدارس، ماه مبارک رمضان و... همراه هستیم اما من معتقدم که اگر فیلمی خوب و تأثیرگذار باشد می تواند مخاطبان را در هر زمان به سالن های سینا بکشاند و قطعاً «آشوب» هم از این امر مستثنی نخواهد بود.

گفتنی است؛ کورش تهامی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، فرهاد آییش، داریوش کاردان، آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، آشا محرابی، رامین ناصرنصیر، محمدرضا هدایتی، امیرحسین صدیق، نیما فلاح، حبیب دهقان‌نسب، ارژنگ امیرفضلی، غلامحسین لطفی، خسرو امیرصادقی، فخرالدین صدیق‌شریف، رضا فیاضی، امیرشروین امیرصادقی، نادر سلیمانی، بهرام سروری‌نژاد، میرطاهر مظلومی، سعید امیرسلیمانی، رضا بنفشه‌خواه، پریا شمس و داریوش فرهنگ و (با حضور افتخاری) شهره لرستانی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

داستان «آشوب» در دهه ۱۳۲۰ می گذرد و مضمون اصلی آن در رابطه با بحران هنرمندان در آن روزگار است. فیلم روایتگر داستان زندگی جوانی است که با نام مستعار آشوب در کافه های لاله زار خوانندگی می کند. آشوب های تاریخی و واقعی دهه ۱۳۲۰ باعث به وجود آمدن اتفاقاتی در زندگی آشوب می شود که… .

کاظم راست‌گفتار خود تهیه کنندگی این پروژه را برعهده داشته و سایر عوامل اصلی آن عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، طراحی، صداگذاری و ترکیب صدا: سیدمحمود موسوی نژاد، مدیر صدابرداری: محمود سماک‌باشی، تدوین: روزبه کلباسی، موسیقی: علی راست‌گفتار، طراح گریم: شهرام خلج، دستیار اول کارگردان: محمدجواد رجب‌زاده، دستیار اول فیلمبردار: رسول تنهایی، مهدی اصلانی، مدیر هنری: نیلوفر راست‌گفتار، مدیر جلوه‌های بصری: امیر سحرخیز، کامران سحرخیز.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.