جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

حجت الاسلام ابوالقاسمی در گفتگو با سینماپرس؛

درک «مهدویت» توسط مدیران فرهنگی و اهالی سینما بسیار مهم است/ نقش سینما و تلویزیون در تبلور «جامعه مهدوی» را نمی توان منکر شد!

حجت الاسلام والمسلمین محمود ابوالقاسمی

سینماپرس: حجت الاسلام والمسلمین محمود ابوالقاسمی که سال ها در بخش های مختلف فرهنگی کشور به خصوص در تلویزیون به عنوان کارشناس مذهبی فعالیت داشته همزمان با ایام ولادت حضرت ولی عصر (عج) معتقد است: درک «مهدویت» توسط مدیران فرهنگی و اهالی سینما بسیار مهم است و تا زمانی که مدیران فرهنگی و هنرمندان به این درک دست پیدا نکنند نمی توان امیدی برای تفهیم مفهوم بزرگ و مهم «مهدویت» و «انتظار» به عموم افراد جامعه از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری داشت.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما و تلویزیون یکی از ابزارهای بسیار مهم، پرنفوذ و همه پسندی است که تأثیرات آن بر عموم افراد جامعه پوشیده نیست و همگان به این مسأله واقف هستند که از طریق تولید آثار سینمایی و تلویزیونی می توان دست به فرهنگ سازی زد. از این رو نقش سینما و تلویزیون در تبلور «جامعه مهدوی» را نمی توان منکر شد اما این نکته بسیار مهم است که چه افرادی و به چه صورتی می خواهند این کار را انجام دهند و به ثمر برسانند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری سینما و تلویزیون آنچنان زیاد است که بسیاری از کارشناسان و فقها معتقدند که این رسانه ها به سوی «سحر» حرکت می کنند اظهار داشت: باید از این رسانه ها و ابزارها در مسیر درست و حق استفاده شود تا آن ها موثر واقع شوند. برای اینکه بتوان از سینما و تلویزیون به درستی برای تبیین مفهوم مهدویت و انتظار استفاده کرد بایستی تمامی فعالان در این حوزه با تحقیق و پژوهش و مطالعه فراوان به درک موضوع بسیار مهم مهدویت برسند. قطعاً اگر این درک توسط مدیران فرهنگی و سازندگان آثار فرهنگی و هنری وجود داشته باشد ما حتی با ابزارهای ضعیف تری نسبت به سینما و تلویزیون هم می توانیم مفهوم بسیار مهم انتظار و مهدویت را در جامعه ترویج کنیم.

کارشناس مذهبی شبکه های «افق» و «قرآن» با اشاره به اینکه هجمه های فرهنگی دشمنان ما را همواره در معرض آسیب های جدی اعتقادی قرار داده است خاطرنشان کرد: مدیران و برنامه سازان و فیلمسازان ما در سینما و تلویزیون باید آگاه باشند که استفاده بهینه از رسانه بسیار مهم است؛ متأسفانه ما در برخی اوقات شاهد آن هستیم که به دلیل عدم استفاده مطلوب از رسانه، عدم مطالعه و دانش کافی، عدم شناخت نسبت به خواسته ها و نیازهای جامعه و... برنامه ها و فیلم هایی تولید می شود که رویکرد مذهبی و دینی دارند و در جهت شناخت درست نسبت به حضرت ولیعصر (ع) عمل می کنند اما در جامعه نتیجه معکوس می گذارند چرا که درک درستی از مفهوم انتظار و مهدویت در تولیدکنندگان این آثار وجود ندارد.

وی تأکید کرد: این مسأله بسیار مهم است که ما حضرت مهدی (عج) را چگونه برای مخاطبان امروزی به تصویر بکشیم؛ انتظار یک قضیه احساسی است و هنرمندان باید این معنای احساسی را به درستی برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی در خاتمه این گفتگو افزود: سینماگران و هنرمندان باید از جامعه روحانیت برای تولید آثارشان مشاوره بگیرند اما متأسفانه این اتفاق بسیار نادر است و ما به جز تعدادی از سریال هایی که در ایام ماه مبارک رمضان تولید و پخش می شوند و در آن ها شخصی به عنوان کارشناس مذهبی وجود دارد دیگر شاهد استفاده از نظرات روحانیون برای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی نیستیم. ما امروزه نیازمند آن هستیم که سینماگرانی که درک درستی از مفهوم بسیار مهم انتظار و مهدویت پیدا کرده اند بتوانند با تولید آثار شاخص در زمینه اعتقادی و انتظار دست به مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان بزنند و یک جریان را در هنر و سینمای دنیا ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.