یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

بی توجهی به رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس در سینما/۲

باکیده: عدم توجه مسئولان ذیربط سینمای دفاع مقدس را به انزوا کشاند/ نیازمند روایت دفاع از منظر جدید هستیم

عبدالله باکیده

سینماپرس: عبدالله باکیده کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به وقایع و رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس در سینما گفت: عدم توجه مسئولان ذیربط و اظهارنظرها و اعمال سلیقه افرادی که هیچ صلاحیتی در این حوزه نداشتند سینمای دفاع مقدس را به انزوا کشاند.

کارگردان فیلم سینمایی «صلیب طلایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه بعد از اینکه قطعنامه توسط حضرت امام (ره) مورد پذیرش قرار گرفت سینما به مفهوم مطلق گرایش خود را نسبت به سینمای دفاع مقدس از دست داد. مدیران سینمایی در آن دوران با بهانه اینکه سینمای دفاع مقدس هزینه های بالایی طلب می کند کاری کردند تا این سینما به طور کل به فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: این رویه از آن دوران تا به امروز کمابیش ادامه دارد و ما تنها در برخی مواقع که مدیران دغدغه مند نسبت به حفظ ارزش ها و آرمان های دفاع مقدس در مسند امور فرهنگی قرار گرفته اند شاهد توجه به این گونه مهم سینمایی بوده ایم؛ از سوی دیگر بی توجهی هایی زیاد به این نوع سینما باعث شد تا بسیاری از فیلمسازان دغدغه مند نیز یا به طور کل خانه نشین شوند و یا در ژانرهای دیگر مبادرت به ساخت فیلم نمایند و تنها سینماگران معدودی مانند ابراهیم حاتمی کیا بودند که توانستند طی این سال ها همواره به فعالیت های خود ادامه دهند.

باکیده سپس با تأکید بر اینکه برای احیای سینمای دفاع مقدس  نیازمند روایت دفاع از منظر جدید هستیم اظهار داشت: دوران دفاع مقدس سرشار از رویدادهای دراماتیک است که می توان تا ده ها سال فیلم ها و سریال های زیادی راجع به آن تولید کرد و به ورطه تکرار و کلیشه هم نیفتاد؛ این مهم نیازمند آن است که سینماگرانی که مایل به تولید یک اثر دفاع مقدسی هستند کمی زاویه دیدگاه شان را تغییر دهند بتوانند بر اساس ذائقه امروز مخاطب مبادرت به تولید آثار ارزشمند در سینمای دفاع مقدس کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «نبردی دیگر» در همین راستا خاطرنشان کرد: حماسه مقاومت ۴۵ روزه مردم خرمشهر در مقابل نیروهای بعثی با آن همه تجهیزات و ادوات نظامی مسأله ای است که به این آسانی نمی توان از کنار آن گذشت؛ متأسفانه ما در سینما و تلویزیون مان تنها چند اثر بسیار محدود ضعیف یا متوسط در رابطه با واقعه خرمشهر تولید کرده ایم و هیچ گاه به صورت جدی برای پرداختن به این واقعه مهم و حساس و تاریخی زمان، بودجه و امکانات صرف نکرده ایم.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما باید با عبرت گیری از سینمای غرب که همواره در حال قهرمان سازی و قهرمان پروری از جنگجویان خود هستند به سینمای جنگ و دفاع مقدس توجه ویژه ای داشته باشیم و نگذاریم که رویدادهای مهم آن مانند سالروز آزادسازی خرمشهر و دلاورمردی ها و جانفشانی های رزمندگان و مردم به دست فراموشی سپرده شود. ما باید در سینما برای آموزش به کودکان و نسل جوان همواره اهتمام داشته باشیم و آن ها را با دوران جنگ و ارزش ها و آرمان هایی که در آن دوران وجود داشت آشنا سازیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.