شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

بی توجهی به رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس در سینما/۱

شاه حاتمی: مدیران فرهنگی نمی خواهند یاد و خاطره ای از انقلاب و دفاع مقدس باقی بماند

علی شاه حاتمی

سینماپرس: علی شاه حاتمی کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی به وقایع و رویدادهای انقلاب و دفاع مقدس در سینما گفت: وضعیتی که مدت ها است در حوزه تولید فیلم های دفاع مقدس و انقلاب وجود دارد نشانگر آن است که مدیران فرهنگی نمی خواهند یاد و خاطره ای از انقلاب و دفاع مقدس باقی بماند و به همین دلیل هیچ گونه اقدامی برای تولید و حمایت از فیلمسازانی که دغدغه ساخت این نوع آثار دارند انجام نمی شود.

کارگردان سریال های محبوب «خوش رکاب» و «خوش غیرت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس آرمان هایی داشتند که این آرمان ها به سرانجام نرسید و به همین علت امروزه بسیاری از مسئولان درصدد آن هستند که این آرمان ها و ارزش ها بازگو نشود؛ آن ها می خواهند با پنهان کردن حقایق مسیر جامعه را به سمتی که خودشان مایلند هدایت کنند.

وی ادامه داد: اگر دست آقایان مسئول باشد حتی نمی خواهند «نهج البلاغه» حضرت علی (ع) را چاپ کنند و در اختیار مردم قرار دهند چرا که این کتاب گهربار برای مردم آگاهی می آورد و آقایان مسئول مایل نیستند تا مردم آگاه شودند.

شاه حاتمی سپس با تأکید بر اینکه از حماسه هایی همچون سالروز آزادسازی خرمشهر تنها یک مراسم سالگرد ساده باقی مانده است اظهار داشت: با همین برگزاری مراسم سالگرد ساده هم خیلی از مسئولان مخالف هستند!؛ متأسفانه ما در کشورمان مسئولانی داریم که نه تنها به خرمشهر بلکه به تمامی آرمان ها و اهداف انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس ظلم کرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «ترکش های صلح» خاطرنشان کرد: ما باید در سینمای کشورمان مرتباً فیلم هایی که به تحلیل اتفاقات آن دوران می پردازند تولید کنیم. پیش از این آثار حماسی زیادی برای نشان دادن روحیه سلحشوری رزمندگان اسلام در سینما تولید شده که دیگر دوره این گونه فیلم ها گذشته و نسل جوان استقبالی از این نوع آثار نمی کنند اما ما نباید دست روی دست بگذاریم و کاری کنیم که یاد و خاطره دفاع مقدس از کشورمان زدوده شود.

این فیلمساز تأکید کرد: ما باید درصدد آن باشیم تا در رابطه با خرمشهر و ایلام و سوسنگرد و سردشت و... مرتباً فیلم و سریال بسازیم؛ البته متأسفانه تا زمانی که امثال «من سالوادور نیستم» ها وجود دارد سینمای ما ترقی پیدا نمی کند چرا که هیچ سرمایه گذار خصوصی راضی به تولید فیلم های جدی و ارزشمند در رابطه با جنگ و دفاع مقدس نمی شود و ترجیح می دهد که از فیلم هایی حمایت کند که برایش گیشه ای خود به ارمغان می آورد و دولت هم که اصلاً دغدغه و تمایلی برای تولید این نوع آثار از خود نشان نمی دهد.

وی در همین راستا ادامه داد: ما باید قبل از توجه به غزه و لبنان و... به خرمشهر و دفاع مقدس و انقلاب اسلامی توجه کنیم چرا که این دوران و این انقلاب ما بود که تحولات زیادی را در سراسر دنیا به وجود آورد و ما نباید بگذاریم که این ماوقع فراموش شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز مرغابی ها» با بیان اینکه حماسه مقاومت ۴۵ روزه مردم خرمشهر در مقابل نیروهای بعثی با آن همه تجهیزات و ادوات نظامی مسأله ای است که به این آسانی نمی توان از کنار آن گذشت اظهار داشت: متأسفانه ما در سینما و تلویزیون مان تنها چند اثر بسیار محدود ضعیف یا متوسط در رابطه با واقعه خرمشهر تولید کرده ایم و هیچ گاه به صورت جدی برای پرداختن به این واقعه مهم و حساس و تاریخی زمان، بودجه و امکانات صرف نکرده ایم.

شاه حاتمی افزود: واقعه اشغال خرمشهر توسط نیروهای بعثی و فاجعه بزرگی که برای مردم این دیار به وجود آمد پر از وقایع درامی است که می تواند موجب تولید صدها اثر سینمایی و تلویزیونی شود. شاید بتوان گفت واقعه خرمشهر به حدی دردناک است که می توان به این مسأله رسید که کل دوران هشت سال دفاع مقدس را تنها در این ۴۵ روز تعریف کرد؛ ما باید به «احمد شوشی» ها، «بهروز مرادی» ها و دیگر مردان و زنانی که دست خالی همه چیز خود را برای مقابله با دشمن بعضی انجام دادند در تولید آثار فرهنگی و هنری مان بپردازیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین شناسایی» تأکید کرد: کاری که مردم مقاوم خرمشهر انجام دادند آنقدر عظیم است که اگر این اتفاق در یک کشور خارجی مانند لهستان، روسیه، فرانسه، آلمان و... رخ داده بود دست اندرکاران حکومتی و فرهنگی این کشورها تاکنون ده ها فیلم در رابطه با آن ساخته بودند و مظلومیت مردم بی پناهشان را به رخ جهانیان کشیده بودند و دست دشمنانی که با فروش سلاح به بیگانگان قصد تعرض به کشوشان را داشتند برای تمامی مردم جهان رو می کردند.

این فیلمساز سینمای کشور در خاتمه این گفتگو افزود: آرزومندم سینمای انقلاب و دفاع مقدس نه در حد شعار که به طور جدی بتواند رونق بگیرد و احیاء شود و ما بتوانیم شاهد تولید فیلم های ارزشمند در این حوزه باشیم.

نظرات

  • عرفان جاوید ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۱:۴۴
    0 0
    با سلام و درود به روح بلند امام و تمام شهیدان قبل و بعد از انقلاب. متاسفانه این دردنامه ی تمام هنرمندانی است که به نیت زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی مظلومیت و سلحشوری مبارزان راه آزادی و استقلال میهن اسلامی ما پای در میدان نهاده اند. صبر جمیل و توفیق روزافزون آرزوی ماست برای این بزرگ مردان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.