شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷

قاچاق آثار سینمایی و انفعال مدیران/۲

سرتیپی: توصیه من به عوامل فیلم ها این است که مالشان را سفت بچسبند!/ قاچاق آثار سینمایی نیاز به ریشه یابی دارد

علی سرتیپی تهیه کننده در جلسه رئیس سازمان سینمایی با صنوف سینما

سینماپرس: علی سرتیپی مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران و تهیه کننده سینما در واکنش به قاچاق گسترده آثار سینمایی که در همین اواخر شامل فیلم هایی نظیر «عصبانی نیستم» و «گشت۲» شده است گفت: توصیه من به عوامل فیلم ها این است که مالشان را سفت بچسبند و دیگران را دزد نکنند چرا که این تهیه کنندگان و کارگردانان هستند که سردستی با این قضیه برخورد می کنند و نسخه های فیلم های شان را به همه جا ارسال می کنند و مدیریتی برای نشان دادن فیلم شان به اشخاص و نهادهای مختلف ندارند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شهر موش ها۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در تاریخ سینمای ایران فیلم های مطرح، پرفروش و مهم زیادی را داریم که به دلیل توجه ویژه تهیه کنندگان و کارگردانان شان قاچاق نشده اند؛ به عنوان نمونه آقای اصغر فرهادی زمانی که می خواستند فیلم «فروشنده» را اکران کنند خودشان و یا نماینده شان نسخه ای از فیلم را به وزارت ارشاد، حوزه هنری، تلویزیون و... می برد و بعد از تماشای اشخاص نسخه فیلم را باز می گرداند که فیلم دست کسی نیفتد.

وی ادامه داد: هیچ یک از دستگاه ها و نهادهای ذیربط اصراری برای ماندن یک نسخه از فیلم ندارند و این تهیه کنندگان و کارگردانان هستند که برای آنکه نمی خواهند خود را اندکی به زحمت بیندازند تعداد زیادی از نسخ فیلم های شان را به نهادها مختلف و حتی جشنواره های داخلی و خارجی می فرستند؛ قطعاً زمانی که این اتفاق رخ می دهد ما نمی توانیم توقع آن را داشته باشیم که برای فیلم ها مشکلی رخ ندهد و خودمان باید با کمی اندیشه کردن تدبیری جدی برای رفع این معضلات داشته باشیم و به نوعی پیشگیری از وقوع جرم کنیم.

سرتیپی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه قاچاق آثار سینمایی نیاز به ریشه یابی دارد اظهار داشت: در ابتدا نهادهایی مانند سازمان سینمایی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید مشخص کنند که این قاچاق فیلم ها از کجا صورت می گیرد. البته دستیابی به این مهم بسیار سخت است و به راحتی نمی توان آن را پیدا کرد اما اگر این اتفاق رخ بدهد بخش اعظمی از مشکلات قاچاق در سینمای کشور برطرف خواهد شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آکواریوم» خاطرنشان کرد: البته خوشبختانه فرهنگ سازی خوبی طی سال های اخیر انجام شده و مردم ما مانند سال های گذشته از نسخ قاچاق فیلم ها استقبال نمی کنند و این فیلم ها را تماشا نمی کنند. من خاطرم هست زمانی که فیلم «اخراجی ها» قاچاق شد ظرف کمتر از یک روز بسیاری از مردم در سراسر ایران آن را تماشا کرده بودند اما امروزه دیگر مانند آن دوران مردم استقبالی از فیلم های قاچاق به عمل نمی آورند.

این تهیه کننده سینما در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم با همت همه دستگاه های انتظامی، قضایی و سینمایی مشکل قاچاق فیلم ها به طور کلی حل شود و ما دیگر هرگز شاهد چنین معضلاتی در سینمای کشورمان نباشیم؛ این مهم نیاز به یک اتحاد جمعی و همتی عالی دارد و قطعاً اگر اتحاد و مدیریتی نباشد نمی تواند به سرانجام برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.