چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

مروری بر حماسه گرانقدر آزادسازی خرمشهر؛ شهر خون و قیام

گوینده اعلام خبر پیروزی که بود و چه روزگاری دارد؟

خرمشهر

سینماپرس: صدایی که از پس گذر ۳۵ سال هنوز زنده و زیبا است؛ از آنِ کیست؟ همان صدایی که هر ایرانی مخلص با شنیدنش به وجد می آید از این پیروزی؛ احساس غرور می کند از وجود هم کیشانی شجاع دل و لباس شادی به تن می کند از بابت غروری ملی که هر کجا و توسط هر کسی رقم بخورد برایمان زیبا و دلنشین است...

به گزارش سینماپرس، «شنوندگان عزیز توجه فرمایید! شنوندگان عزیز توجه فرمایید! خونین شهر، شهر خون، آزاد شد.»

«محمود کریمی علوی» (علویجه)؛ گوینده قدیمی رادیو صبح روز آزادی این خبر را به گوش ملتی. نگران رساند با صدای خاطره انگیز «کاشانی». صدایی که از پس گذر ۳۵ سال هنوز زنده و زیبا است و هر ایرانی مخلص با شنیدنش به وجد می آید از این پیروزی؛ احساس غرور می کند از وجود هم کیشانی شجاع دل و لباس شادی به تن می کند از بابت غروری ملی که هر کجا و توسط هر کسی رقم بخورد برایمان زیبا و دلنشین است...

شادی سالروز فتح خرمشهر و یادسپاری از حماسه ای گرانقدر توسط مردان عاشق و حماسه و ایثاری نقش بسته برای ایران عزیز فارغ از هر جریان و نگاهی شیرین است و همراه با حس سرشار غرور؛ چرا که هر گوشه از این خاک گرانقدر وطن باید برایمان ارزشمندترین و والاترین گوهرِ در جان باشد. پس این پیروزی تا همیشه مبارک باد.

«محمود کریمی علوی»؛ گوینده قدیمی رادیو کیست؟ او که صدایش شور حماسه و گرمی پیروزی داشت.

محمود کریمی علوی (علویجه) متولد شهر علویجه اصفهان است. تا اخذ مدرک دیپلم در اصفهان بود و سال ۱۳۵۲ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و توانست لیسانس آمار از موسسه آموزش عالی آمار و انفورماتیک بگیرد. سپس به پذیرش صدا و سیما درآمد و از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ به عنوان گوینده، نویسنده و گزارشگر در رادیو و تلویزیون فعال شد. از این مدت از سال ۱۳۶۳ تا سال ۱۳۶۷ مدیریت پخش رادیو ایران را برعهده داشت و پیشتر در صدا و سیمای مرکز اصفهان و مدتی هم در رادیویی که سپاه پاسداران و صدا و سیمای مرکز کرمانشاه؛ «باختران» آن زمان راه اندازی کردند، به خدمت پرداخت.

سپس با کناره گیری از صدا و سیما دورانی تازه از فعالیت های این گوینده توانا آغاز شد. در پتروشیمی وزارت نفت و با اعزام به لندن؛ فضایی متفاوت از آن چه در رسانه به عهده داشت. در تجربه جدید مدیرعامل شرکت تاره تاسیس دولتی شد و اما از درس و تحصیل بازنماند و فرصتی برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد در زمینه فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه شمال لندن پیدا کرد و سپس و مدرک دکترایش را در رشته ارتباطات گرفت. تمرکزش روی مباحث فرهنگ و ارتباطات و بالاخص منطقه خاورمیانه در نهایت او را به استادی در دانشگاه «برادفورد» رساند و در بازگشت به کشور به عضویت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درآمد تا از زاویه ای دیگر در عرصه رسانه و ارتباطات فعال باشد.

محمود کریمی علوی خاطره ای جالب از صبح روزی را که قرار شد زیباترین خبر این سرزمین را به گوش ملت برساند، تعریف می کند: «خبر آزادسازی خرمشهر ساعت ۱۱ روز سوم خرداد ماه سال ۱۳۶۱ بدست ما رسید. مدیران وقت با توجه به اهمیت مسئله می‌ خواستند در نحوه اعلام خبر سنگ تمام بگذارند. به تعبیر مدیر وقت رادیو می‌خواستیم یک مراسم پرشکوه رسانه‌ای برای آزادی خرمشهر برگزار کنیم. برنامه‌های عادی رادیو را قطع کردیم حدود چهار ساعت از ۱۱ صبح تا ساعت سه بعد ازظهر. مارش نظامی بود و حماسه‌ خوانی ما. شعر و شور بود و موسیقی و مارش جنگ، که کشور را به نشاط آورده بود و مردم هنوز نمی ‌دانستند چه خبر است. فاصله بین مارش ‌ها کوتاه‌تر و کوتاه ‌تر می‌ شد و حادثه مهمی را خبر می‌ داد. قرار بود بعد از پایان پخش خبر ساعت ۱۴ بعد از ظهر، خبر آزادی اعلام شود. رقابت بر سر اعلام این خبر مهم میان پخش رادیو و پخش خبر بود. مدیران وقت رادیو، آن طور که بعدها فهمیدم، می‌ خواستند اعلام خبر آزادی خرمشهر با صدای بنده باشد و مدیران خبر اصرار داشتند گوینده خبر، آقای «ناصر کاشانی»، خبر را بخواند. بالاخره ساعت موعود فرارسید و برادرم کاشانی خبر آزادی را خواند. جمله معروف «خونین شهر، شهر خون آزاد شد.» و مارش نظامی ادامه پیدا کرد و میکروفون را به بنده دادند و من هم خبر را اعلام کردم.»

اما «حمیدرضا خزایی»، مدیر وقت رادیو جبهه و تهیه کننده ویژه برنامه آزادی خرمشهر نیز خاطره خود را از آن روز باشکوه چنین نقل می کند: «حدود ساعت ۱۱ صبح خبر فتح خرمشهر به ما رسید و مقرر شد تا ساعت ۱۵ یعنی تا ۴ ساعت بعد به هیچ وجه این موضوع اعلام نشود. رزمندگان اسلام برای تثبیت مواضع و ما برای کسب آمادگی لازم و طراحی اجرای یک عملیات رسانه ای واقعی و همه جانبه نیازمند این فرصت بودیم. پس از هماهنگی های لازم با همه همکاران پس از بخش خبری ساعت ۱۴ که ساعت ۱۴/۴۵ به اتمام رسید. برنامه های رادیو در ساعت ۱۵ قطع شد و مارش نظامی به مدت ۳ دقیقه از رادیو پخش شده مردم هیجان زده منتظر خبری مهم بودند. ناصر کاشانی، گوینده خبر چند بار اعلام کرد: «شنوندگان عزیر توجه فرمایید؛ خونین شهر، شهر خون آزاد شد، سپس مارش ادامه پیدا کرد و به دنبال آن محمد کریمی علویچه، آنتن را در اختیار گرفت و این جمله معروف را گفت: «شنوندگان عزیز توجه فرمایید خرمشهر شهر خون و حماسه آزاد شد.» با شنیدن این جمله مردم که ابتدا باشنیدن صدای گوینده خبر بهت زده شده بودند با توجه به حس ویژه ای که نسبت به صدای محمود کریمی داشتند به خیابان ها ریختند و یک انقلاب عظیم عاطفی شکل گرفت. همه مردم ایران آن روز دوباره متولد شدند و اگر امروز از تک تک افرادی که آن روز را درک کرده اند، بپرسید متوجه می شوید که اکثر آنها صدای کریمی و پخش صدای جمهوری اسلامی را به عنوان اعلام کننده اصلی خبر فتح خرمشهر می شناسند.»

خبر توسط «ناصرکاشانی» خوانده شد و توسط «کریمی علوی» تکرار شد و ما همچنان و هرسال در دلمان با شکوه و تقدیر تکرارش می کنیم و ای کاش تنها به یک روز ختم نشود و قدر حماسه ها و یاد مردان عاشق و ارزش مردمان ایران زمین همیشه نزد مسئولان مورد توجه قرار بگیرد

* آینه نیوز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.