جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۲

بلاتکلیفی ثبت برخی صنوف سینمایی/۴

قنبری: برخی از صنوف خانه سینما همیشه بر اساس منافع سیاسی حرکت می کردند/ ثبت قانونی صنوف تبعات مثبت زیادی دارد

رهبر قنبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما در پی اعلام انحلال برخی از صنوف خانه سینما و برگزاری تجمعات اعتراضی مستندسازان علیه سیاست های انفعالی مدیران این نهاد صنفی گفت: جناح بندی و سیاسی کاری آفت امروز سینمای کشور شده است؛ نه تنها اکنون که از دیرباز تاکنون ما شاهد چنین مشکلاتی در سینمای کشور بوده و هستیم و هیچ گاه هم این قبیل مشکلات به صورت ریشه ای حل نشده است.

کارگردان فیلم مستند «تب مسین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سال ها قبل و در زمان ریاست آقای جواد شمقدری در سازمان سینمایی خانه سینما به یکباره بسته شده و مسئولان سینمایی اعلام کردند که این نهاد صنفی به دلیل عدم ثبت قانونی باید زیر نظر وزارتخانه ای به ثبت برسد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم مدیران سینمایی خانه سینما را بازگشایی کردند و به مسئولان این نهاد صنفی فرصت دادند که در یک بازه زمانی مشخص خانه سینما را به ثبت قانونی برسانند اما متأسفانه تا همین اواخر هیچ اقدام عملی برای ثبت قانونی خانه سینما برداشته نشد و در ماه های اخیر فشارهای متعدد مدیران سینمایی باعث گردید که دست اندرکاران خانه سینما با وزارت کار وارد تعامل شوند و این نهاد صنفی را در این وزارتخانه به ثبت برسانند.

قنبری خاطرنشان کرد: ثبت صنوف در وزارت کار تابع شرایطی است که متأسفانه بسیاری از صنوف خانه سینما شرایط ثبت در این وزارتخانه را ندارند و از این رو ناچار به ادغام با سایر صنوف و یا انحلال هستند و همین امر اعتراضات آن ها را برانگیخته است.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» سپس با بیان اینکه ثبت قانونی صنوف تبعات مثبت زیادی می تواند در پی داشته باشد اظهار داشت: بنده اعتقاد دارم در شرایط حاضر مسئولان و مدیران سینمایی و اعضای شورای مرکزی صنوف باید با یکدیگر تعامل کنند و تدبیری بیندیشند تا تمامی صنوف زیرمجموعه خانه سینما بتوانند به ثبت قانونی برسند و سینماگران در صنف ها و رشته های مختلف بتوانند از مواهب این قانونی شدن بهره مند شوند.

این فیلمساز تأکید کرد: ما اگر خواهان داشتن بیمه، تعاونی مسکن و... هستیم بایستی در ابتدا صنوف خانه سینما را زیر نظر وزارت کار به ثبت برسانیم تا بتوانیم از دولت مطالبه گری داشته باشیم و آن ها را بر اساس قانون وادار به حمایت از صنوف سینمایی کنیم. ما نباید این مهم را از یاد ببریم که نه تنها هنرمندان بلکه هر صنف و قشری زمانی می توانند از دولت مطالبه داشته باشند که قانونی باشند و قانون از آن ها حمایت کند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بنده معتقدم اعتراضات و مشکلات امروز درون خانه سینما هم همه جنبه سیاسی و جناحی دارد چرا که متأسفانه اصولاً برخی از صنوف خانه سینما مانند کانون کارگردانان همیشه بر اساس منافع سیاسی حرکت می کردند و به فکر اعضای شان و تأمین منافع ایشان نیستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.