شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

جایگاه عفاف و حجاب در سینمای امروز ایران/۴

آلمال: هنرمندان باید خود را در مقابل جامعه مسئول بدانند/ با پول بیت المال نباید از آثار مبتذل حمایت کرد

عفاف و حجاب

سینماپرس: فرنگیس آلمال نویسنده و جامعه شناس همزمان با هفته عفاف و حجاب گفت: هنرمندان باید خود را در مقابل جامعه مسئول بدانند و آگاه باشند که در فرهنگ ملی ما هنرمند انسان متعهدی است که جامعه چشم امیدش به او است و از روی رفتارها و کردارهای وی الگوبرداری می کند و از این رو یک هنرمند واقعی باید درصدد ترویج اخلاق و رفتار نیکو و حسنه باشد.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نباید تنها مسئولان فرهنگی و دولتی را مسئول ناپاکی های موجود در فضای فرهنگی و هنری و به ویژه سینمای کشور بدانیم چرا که خود هنرمندان هم در قبال جامعه شان مسئول هستند و نباید با رفتارهای غلط کاری کنند که جامعه به سمت انحراف کشیده شود و از مسیر اصلی انسانی و اخلاقی اش دور شود.

وی ادامه داد: کارشناسان و هنرمندان دغدغه مند باید بدانند امروزه یکی از دلایلی که مردم چندان از سینما استقبال نمی کنند وجود فیلم های مبتذل است. بسیاری از بازیگران ما در سینما امروزه تبدیل به مانکن شده اند و از آن ها در فیلم ها استفاده ابزاری می شود و این بسیار بد و زننده است. ما باید در پی آن باشیم که با اخلاقیات مردم را به سمت سینما و تماشای فیلم در سالن های سینما جذب کنیم.

آلمال سپس با تأکید بر اینکه  با پول بیت المال نباید از آثار مبتذل حمایت کرد اظهار داشت: سیستم مدیریتی غلط در سینمای کشور ما باعث شده تا بودجه های آنچنانی را در اختیار فیلمسازانی قرار دهند که قرابتی با مفهوم عفاف و حجاب ندارند؛ نکته قابل توجه آن است که بعد از ساخته شدن این نوع فیلم ها اگر مسئولان جلوی اکران شان را بگیرند سازندگان سعی می کنند فیلم های شان را در جشنواره های خارجی به نمایش درآورند و تصویری مخدوش از جامعه ایرانی-اسلامی ما به دنیا ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: من معتقدم این رویه غلط نباید در سینمای کشورمان ادامه پیدا کند؛ ما باید نظارت بسیار دقیق تری بر روند تولید آثار فرهنگی و هنری و به خصوص آثار سینمایی داشته باشیم. گویا هیچ ناظری در سینمای کشور ما وجود ندارد که هر شخصی به راحتی می تواند بر اساس سلیقه و تفکرات خود مبادرت به فیلمسازی کند. ما نیازمند نظارت بر فرآیند هستیم؛ سوألی که بنده از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی دارم این است که مگر می شود شما سناریویی را تصویب کنید و فیلمساز بعداً چیز دیگری بسازد؟ اگر این اتفاق در سینمای ما رخ می دهد تنها به واسطه ضعف سیستم مدیریتی و نظارتی است چرا که ما قطعاً بایستی در مراحل ساخت هر اثری نظارتی دقیق روی آن داشته باشیم.

آلمال تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از هنرمندان و مسئولان از فرهنگ ایرانی-اسلامی دور شده اند و به همین جهت جامعه را نیز به سمت دوری گزیدن از فرهنگ شریف ایرانی-اسلامی سوق می دهند. ما باید آگاه باشیم که اگر یک هنرمند هویت خود را از دست بدهد بسیار تأثیرات بد و مخربی را برای جامعه ای که در آن زندگی می کند در پی خواهد داشت.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: امروزه متأسفانه فرآیند نفی عفاف و نفی حجاب اسلامی در جامعه ما وجود دارد و ما از ساختاری فاسد در رنج هستیم که اگر هرچه سریعتر این ساختار فاسد توسط نهادهای قانونی و ناظر از بین نرود ما در آینده ای نه چندان دور تأثیرات منفی و مخرب آن را در جامعه خواهیم دید؛ این رویه اگر همچنان ادامه پیدا کند قطعاً حیا و عفت از جامعه ما تا سال های آتی به طور کلی رخت برخواهد بست. پس بر ما است که هرچه سریعتر ریشه های این ساختار فاسد را برکنیم و حوزه فرهنگ و هنر کشورمان را بر پایه اخلاق و انسانیت بنا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.