دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴

نظر جالب سفیر کره جنوبی درباره صادرات سریال به ایران

ایرانی‌ها را با سریال‌هایمان به کره نزدیک کرده‌ایم!

سینمای کره

سینماپرس: سفیر کره جنوبی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، با اشاره به صادرات سریال از این کشور به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه، صنعت سریال‌سازی کره را در خدمت معرفی فرهنگ و تمدن این کشور عنوان کرد.

سفیر کره جنوبی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، با اشاره به صادرات سریال از این کشور به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه، صنعت سریال‌سازی کره را در خدمت معرفی فرهنگ و تمدن این کشور عنوان کرد.

سریال‌های کره‌ای گرچه مانند سابق در تلویزیون حکمفرمایی ندارند اما هیچ وقت هم از کنداکتور پخش سریال‌های تلویزیونی حذف نشده‌اند.

   
تبلیغ فرهنگی کره در سریال‌ها

هنوز هم می‌توان سریال‌های تولید شده در کره را جزو محبوب‌ترین مجموعه‌های پخش شده در یک دهه اخیر تلویزیون ایران دانست.

از «افسانه جومونگ» و «جواهری در قصر» که در بین مردم با نام «یانگوم» شناخته می‌شد گرفته تا انواع و اقسام سریال‌های تاریخی کره همگی با موضوع تمدن کشور کره از تلویزیون پخش شده‌اند؛ موضوعی که کره‌ای‌ها خیلی از آن راضی‌اند و سفیر این کشور در ایران نتوانسته است خوشحالی‌اش را از این موضوع پنهان کند.

کیم سئونگ هو می‌گوید: ما معروف‌ترین سریال‌ها را به ایران می‌آوریم تا آنها با فرهنگ ما آشنایی پیدا کنند، ضمن آنکه از طریق صنعت سریال‌سازی، فرهنگ و تمدن خود را تبلیغ می‌کنیم و از همین مسیر هم ایرانی‌ها به فرهنگ و تمدن ما نزدیک شدند.

وی به صنعتی شدن سریال‌سازی در کشورش اشاره می‌کند و تأکید دارد که «در سال‌های اخیر چند شرکت سریال‌سازی به کار اضافه شده زیرا این صنعت در کشور ما صنعتی رشدیافته تلقی می‌شود که با توجه به ارتقای کشور کره، نیاز است این مسیر تداوم داشته باشد.»

سفیر کره در بخشی از مصاحبه‌اش می‌گوید: تماشاگران کره‌ای که با فرهنگ ایران هیچ آشنایی ندارند، فیلم و سینمای ایران را دوست دارند و این خود یک نشانه است که اثبات می‌کند تفاوت فرهنگ‌ها مانعی برای تبادل تولیدات فرهنگی نیست.
هجوم سریال‌های کره‌ای به تلویزیون ایران، گرچه نمی‌تواند معنای تهاجم فرهنگی داشته باشد، اما نکته‌ای در آن هویدا است و آن تأثیرپذیری جامعه ایرانی از افسانه‌های کره‌ای است.

   
پشتکار کره‌ای‌ها و تحسین مقام معظم رهبری

 توجه به فرهنگ کره، همان طور که سفیر این کشور اشاره کرده است، بخشی از این تأثیرپذیری را شامل می‌شود. هرچقدر سریال‌های کره‌ای بیشتر در ایران یا دیگر کشورها دیده شود، کره‌ای‌ها به هدف فرهنگی‌شان در معرفی تمدن کشورشان بیشتر نزدیک می‌شوند؛ اقدامی که حتی تحسین مقام معظم رهبری را نیز در پی داشته است. ایشان در دیدار دست‌اندرکاران یادواره‌های شهدا، به موضوع توجه سینمای ایران به شهدا اشاره می‌کنند و خواستار پرداختن به قهرمانان دوران دفاع مقدس می‌شوند و به کشور کره به عنوان نمونه‌ای از پرداختن به اسطوره‌ها و جنبه قهرمان‌پروری سریال‌های کره‌ای اشاره می‌کنند و می‌گویند: «شما می‌بینید که این حضرات کره‌ای‌ها – من از کار اینها خوشم می‌آید – تاریخ ندارند، بنابراین می‌گویند «افسانه‌ جومونگ»، افسانه‌ فلان. یعنی از اوّل حساب را تسویه می‌کنند؛ [می‌گویند] افسانه است، واقعیت نیست. یک‌چیزی در می‌آورند، یک تاریخ برای گذشته‌ خودشان درست می‌کنند، که وقتی یک جوان کره‌ای به این فداکاری‌ها و به این شجاعت‌ها و به این کارهای عجیب غریبِ سینمایی نگاه می‌کند، خب احساس هیجان می‌کند، احساس هویت می‌کند، احساس افتخار می‌کند. ما اینها را در واقعیت زندگی خودمان داریم، اتّفاق افتاده، پیش آمده، چرا از اینها استفاده نمی‌کنیم؟ به‌نظر من یک قصور بزرگی‌– نمی‌گوییم تقصیر؛ لااقل قصور بزرگی – اتّفاق افتاده است، باید جبران بشود. به‌نظر من ما ۵۰سال دیگر هم بایستی درباره‌ دفاع مقدّس بنویسیم، بگوییم، توصیف کنیم، تشریح کنیم، انواع و اقسام هنرها را به خدمت بگیریم، برای اینکه این حادثه‌ عظیم را تبیین‌کنیم.»

   
چرا ما مثل کره‌ای‌ها نشده‌ایم!؟

یکی از وجوه تمایز تولید سریال‌های تلویزیونی در کشورمان با صنعت سریال‌سازی در کره همان بی‌توجهی به قهرمانان ملی است. گرچه برخی از سریال‌ها مانند «شوق پرواز» درباره فرماندهان شهید دوران دفاع مقدس ساخته شده، اما برخلاف سریال‌های کره‌ای نوع ساخت این سریال‌ها توانایی رقابت در بازارهای فیلم را نداشته‌اند و هیچ نشانه‌ای از اقبال بین‌المللی به چنین سریال‌هایی وجود ندارد. در عوض برخی سریال‌های ایرانی توانسته‌اند حداقل در کشورهای منطقه بیننده‌های خود را پیدا کنند.

مرحوم فرج‌الله سلحشور معتقد بود که «یوسف پیامبر» بیش از ۴ میلیارد نفر مخاطب در سراسر جهان داشته است.

ارائه این آمار به دلیل پخش مکرر این سریال ایرانی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی در سراسر جهان بود؛ اقدامی که با حضور دیگر سریال‌های ایرانی تقویت می‌شد، تأثیرش را در بعد فرهنگی برجای می‌گذاشت. هم اکنون نیز مهم‌ترین پروژه سریال‌سازی مذهبی در کشورمان که باز هم جزو میراث‌های هنری مرحوم سلحشور است به دلایلی هنوز ساخته نشده و ما فرصت اینکه بار دیگر با سریالی مذهبی بتوانیم مخاطبان و علاقه‌مندان به تاریخ ادیان را جذب کنیم، از دست داده ایم.

   
درآمد آگهی‌ها پشتوانه ساخت سریال
اما نکته جالبی که سفیر کره جنوبی به آن اشاره می‌کند، نحوه توزیع درآمد ناشی از پخش آگهی‌های تلویزیونی در زمان پخش سریال است. در ایران، همه درآمد آگهی‌های پخش شده از تلویزیون به سازمان صداوسیما تعلق می‌گیرد و صداوسیما نیز از طریق گروه‌های سریال‌ساز شبکه‌ها یا سیما فیلم، مجموعه تلویزیونی می‌سازد، اما در کره جنوبی که سریال‌سازی در دست شرکت‌های خصوصی است، روند کار متفاوت است. سفیر این کشور می‌گوید: در کشور کره درآمد تبلیغات توسط صنعت سریال‌سازی بدین‌صورت تعریف می‌شود که درآمد تبلیغات تلویزیونی در داخل کشور که قبل و بعد از نمایش سریال پخش می‌شود به شرکت سریال‌ساز پرداخت می‌شود.

کره‌ای‌ها برعکس صداوسیما که بسیاری از محصولات برندش را به رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌دهد، تلاش کرده‌اند که سریال‌سازی را به منبع درآمدی برای کشورشان تبدیل کنند. استراتژی که جا دارد در ایران نیز به آن توجه جدی شود.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.