یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱

جدیدترین اظهارات دبیر جشنواره «مسیر عشق»

از نمایش فیلم همزمان در تهران و بغداد تا مشکلات مالی که گریبان گیر جشنواره شده است

احمد میرعلایی در نشست خبری نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس مسیر عشق

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» ضمن بیان جزییاتی از برگزاری این جشنواره عنوان کرد که شکست انحصار خبری راهپیمایی اربعین وظیفه ما است.

سیداحمد میرعلایی دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» درباره جزییات برگزاری این جشنواره به مهر گفت: یکی از موضوعاتی که باعث شد تا ما در شورای سیاستگذاریمان تصمیم به برگزاری این رویداد کنیم، شکست حصر خبری نسبت به راهپیمایی عظیم اربعین بود، زیرا رسانه های بین المللی نسبت به این اتفاق بزرگ انسانی در ایام اربعین در شهرهای مختلف ایران و کربلا و بازتاب ارزش ها و آورده های انسانی آن بی توجه هستند از همین رو انعکاس این اتفاق برای مردم جهان وظیفه ما بود.

وی افزود: به لحاظ محتوایی نیز رسیدن به جایگاهی که موضوع عاشورا در آثارمان به بهترین نحو انعکاس داده شود و هنرمندان ما بتوانند در این زمینه آثاری بسازند، مدنظر بود. هنرمندان برای ساخت چنین آثاری همواره مشکلاتی بر سر راه خود دارند که ما در پی این هستیم تا این مشکلات رفع شود، در همین مسیر حتی مراجع تقلید نیز می توانند به هنرمندان کمک کنند تا این واقعه را به مردم نشان دهند.

نمایش فیلم همزمان در تهران و بغداد

میرعلایی اظهار کرد: این موضوعات، تشویق این گونه از فیلمسازان و جهت دادن به مسیر آنها فلسفه وجودی جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» است. به همین ترتیب قرار است جشنواره با استانداردهای خوبی برگزار شود، زیرا موضوع اربعین به قدری معتبر است که همه تلاش می کنند این جشنواره را با اعتبار بالایی برگزار کنند. این را هم باید عنوان کنم که با توجه به اینکه موضوع این جشنواره راهپیمایی باعظمت اربعین است، افتتاحیه را در شهر مشهد و در صحن امام رضا (ع) و اختتامیه را در صحن امام حسین (ع) در کربلا برگزار می کنیم، از همین رو ۲ روز در مشهد می مانیم و در آن ۲ روز به نمایش فیلم و برگزاری نشست خواهیم پرداخت، البته تصمیم داریم که به صورت همزمان در تهران هم نمایش فیلم داشته باشیم. به همین ترتیب یک مجموعه سینمایی در تهران و یک مجموعه سینمایی در بغداد همزمان با مشهد و کربلا به نمایش فیلم ها می پردازند و روز سوم به سمت کربلا حرکت می کنیم. ضمن اینکه در مسیر کربلا بقاع چندین امام معصوم وجود دارد که ما با هنرمندان به زیارت آنها هم می رویم چون می تواند تاثیرات روحی و روانی زیادی روی هنرمندان بگذارد.

دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» عنوان کرد: در کربلا نیز نشست هایی برگزار می کنیم و برای اینکه هنرمندان در کنار هم هم‌اندیشی داشته باشند به بررسی سینمای امام حسین (ع) هم خواهیم پرداخت. بر همین اساس زبان حال برای نزدیک شدن به سینمای امام حسین (ع) را بررسی می کنیم.

وی درباره حضور آثار کشورهای دیگر در این جشنواره بیان کرد: به جز ایران آثاری از هنرمندان کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی و حتی افراد غیرمسلمان به این جشنواره ارسال شده است به ویژه در زمینه مستند، فیلمنامه و عکس آثار زیادی از سوی آنها داریم.

میرعلایی اضافه کرد: کنار هم قرار گرفتن هنرمندان یکی از اهداف ما است تا آنها با دستیابی به شرایط بهتری بتوانند به تولید اثر دست بزنند. این را هم باید بگویم که ما قبل از برگزاری مراسم اربعین، جشنواره مان را به پایان می رسانیم تا بتوانیم از مهمانان میزبانی خوبی کنیم چون برگزاری جشنواره در ازدحام جمعیت پیاده روی اربعین شدنی نیست. یکی از دلایلی که ما می خواهیم جشنواره را زودتر از مراسم اربعین برگزار کنیم، جهت دادن به فیلمسازانی است که می خواهند درباره اربعین اثری تولید کنند. ما این کار را می کنیم تا آنها بتوانند سال دیگر آثارشان را با کیفیت بهتری به جشنواره ارسال کنند.

وی توضیح داد: ما در بخش های مختلف مانند فیلم سینمایی، داستانی، کوتاه، مستند، نماهنگ، پویانمایی، عکس و ... پذیرای آثار و در پی این هستیم که به فیلمنامه های خوب برای تولیدات داستانی دست پیدا کنیم. ما در حال حاضر در زمینه فیلمنامه نویسی  با مشکلاتی روبه رو هستیم و فیلم های داستانی کمی درباره حماسه عاشورا و پیاده روی اربعین تولید شده است، البته بخشی از این موضوع ناشی از کم کاری کسانی بوده که می توانستند در این حوزه نظر بدهند تا چگونه فیلم هایی ساخته شود. از همین رو باید به هنرمندان کمک کنیم تا دست به تولید آثار خوب بزنند.

دبیر نخستین جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق»  عنوان کرد: ما در بخش فیلمنامه تلاش می کنیم افراد را تشویق کنیم تا فیلمنامه نویسان خوب آثاری را ارسال کنند و بتوانیم فیلم های خوبی تولید کنیم.

وی اضافه کرد: امسال در بخش فیلم کوتاه مردمی هیچ اثری را قبول نمی کنیم، زیرا در نظر داریم از طریق شبکه های اجتماعی و صدا و سیما برنامه های آموزشی به افراد علاقه مند در این حوزه ها آموزش هایی ارایه دهیم که شناختی برای انتقال درست آنچه که مدنظرشان است، داشته باشند. به همین ترتیب اگر این آموزش اتفاق بیفتد مردم در همه زمینه ها می توانند فعال باشند، چون در حال حاضر امکانات فیلمبرداری و عکسبرداری در دست همگان وجود دارد و آنها تنها باید تخصص لازم را داشته باشند تا بتوانند آثار خود را به جشنواره های مختلف ارایه دهند، به همین ترتیب ما از سال آینده این بخش را به جشنواره اضافه می کنیم. این را هم باید بگویم که با توجه به اینکه محسن حججی به صورت ناجوانمردانه ای به اسارت گروه تکفیری داعش درآمد و به شهادت رسید ما بخشی را هم به این موضوع اختصاص دادیم و جایزه ای به همین منظور اهدا می کنیم.

میرعلایی اظهار کرد: ما در مسیر راهپیمایی امسال تنها نمایش فیلم داریم به همین ترتیب هماهنگی های لازم انجام شده است تا بخش هایی از فیلم ها و عکس های ما در مسیر راهپیمایی در غرفه های مختلف به نمایش گذاشته شوند، البته با رایزن های مختلف و اتحادیه رادیو و تلویزیون ها هماهنگ شده است تا همزمان با ایران و عراق در مراکز فرهنگی مرتبط نمایشگاه عکس برگزار شود و به نمایش فیلم در کشورهای مختلف بپردازند. این آثار آثاری هستند که ما در اختیار آنها می گذاریم.

دبیر جشنواره فیلم و عکس «مسیر عشق» بیان کرد: ما در حال حاضر با مشکلات مالی روبه رو هستیم، اما هدفمان این است که در شهر کربلا، مشهد و تهران دبیرخانه ای دایمی داشته باشیم و از کسانی که فیلمنامه می نویسند در محتوا و نگارش حمایت صورت بگیرد. تصمیم بعدی ما این است که بتوانیم با مراکزی ارتباط برقرار کنیم که از فیلمنامه نویسانی که علاقه به تولید اثر در این زمینه دارند حمایت شود و امکانات مالی در اختیار آنها بگذاریم. البته همه این موضوعات بستگی به مدیران مراکزی دارد که می توانند این جریانات را هماهنگ کنند، بر همین اساس ما در حال دعوت کردن از آنها هستیم و تا حالا مسیر خوبی را طی کرده ایم. امیدوارم دبیرخانه فعال ما بتواند موثر باشد و فیلمسازان را تا حد توان حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه جوایز خوبی برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است، گفت: باید کسانی که در این زمینه فعال هستند تشویق شوند تا نتایج خوبی بگیریم. همواره بزرگان دینی ما نیز وقتی با هنرمندان روبه رو می شدند به آنها صله بزرگی می دادند، بنابراین این موضوع اهمیت دارد و هنرمندانی که کارهای ارزشی می کنند باید مورد تشویق قرار بگیرند.

میرعلایی گفت: جشنواره به صورت مردمی و خودجوش برگزار می شود و به هیچ کجا وابسته نیست، اما آستان قدس رضوی و آستان امام حسین (ع) برای تامین امکانات به ما کمک کردند، البته معاون فرهنگی آستان قدس و امام حسین (ع) در شورای سیاستگذاری ما هستند و به همین صورت کمک خوبی می کنند. افتخار جشنواره این است که این ۲ مکان مقدس را در کنار خود دارد.

جشنواره امنیت دارد

وی با اشاره به اینکه امنیت مهمانان برقرار می شود، گفت: کسانی که در مسیر برنامه های عتبه حسینی قرار ندارند شاید از برگزاری اختتامیه در صحن امام حسین تعجب کنند، اما سالانه چندین جشنواره در آنجا برگزار می شود و من در چندین جشنواره حضور داشته ام، از همین رو اولین خواسته ما از مسئولان عراق ایجاد امنیت برای مهمانان جشنواره بود و قرار است امنیت خوبی داشته باشند.

میرعلایی در پایان گفت: امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم تا اینگونه برنامه ها به خوبی به سرانجام برسد، چون می توانند راهکارهای خوبی ارایه دهند، به ویژه برای سینمای ما که موضوع عاشورا در آن جذابیت زیادی دارد و همه با هر عقیده سیاسی نسبت به آن ارادت دارند، به همین دلیل باید به این جشنواره ها کمک شود. ما دست بزرگترها را از راه دور می بوسیم و از آنها می خواهیم نظرات راهگشای خود را به ما ارایه دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.