یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

رهبر قنبری در گفتگو با سینماپرس:

مسئولان جشنواره تنها به منافع خود فکر می کنند/ دلیل استفاده از یک بازیگر برای طراحی جشنواره فجر با دستمزد نجومی چیست؟

جشنواره فجر و هزینه های جنجالی/ ۳

رهبر قنبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما با انتقاد از ریخت و پاش های مالی در جشنواره فیلم فجر گفت: برای طراحی ظاهری مکانی که جشنواره برگزار می شود نیازی به مشاوره گرفتن از یک بازیگر نیست چرا که بازیگری هیچ ربطی به این کار ندارد و می شود با پرداخت مبلغی بسیار کمتر به نتیجه ای بهتر رسید.

رهبر قنبری کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: از زمانی که بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی آن جدا شد انتظار می رفت که هزینه ها به حداقل برسد، بخش بین الملل در سینمای چارسو برگزار می شود و این سینما از لحاظ ظاهری بسیار مجلل است و صاحبان این سینما میلیاردها تومان خرج ظاهر آن کرده اند، بنابراین هزینه دوباره برای مسائلی تزیینی به هیچ وجه منطقی نیست.

قنبری خاطرنشان کرد: من در جشنواره های خارجی بسیاری حضور داشتم و به عنوان مثال زمانی که در جشنواره فیلم مسکو حضور داشتم هیچگاه مسئولان جشنواره برای مهمانانشان برنامه های گردشگری در نظر نمی گرفتند ولی در ایران وقتی مهمانی خارجی به جشنواره ما می آید علاوه بر اینکه چند نفر اعم از مترجم، مهماندار و سمت های دیگر در اختیار فرد مهمان قرار می گیرد برنامه هایی مثل تهرانگردی و هدایایی مختلف برای مهمانان در نظر گرفته می شود که از نظر من هزینه هایی اضافی برای سینمای ما به وجود می آورند و ما به نوعی مهمانان سینمایی مان را با گردشگر اشتباه گرفته ایم، اگر مهمانان به گردشگری در ایران علاقه دارند می توانند با هزینه خود این کار را انجام دهند و این وظیفه جشنواره فیلم فجر نیست.

وی تصریح کرد: از نظر من مسئولان جشنواره با این کار شأن سینمای ایران را پایین می آورند و تنها به منافع خود فکر می کنند چرا که خدماتی که به مهمانانی خارجی با هزینه های دولتی ارائه می دهند باعث می شود که در جشنواره های بهتری دعوت شده و امتیازات بسیاری نصیبشان شود و با این کار سینمای ما را فریب می دهند. اگر نیمی از هزینه صورت گرفته برای جشنواره فجر را به جوانان فیلمساز اختصاص بدهیم می توانیم به لحاظ فرهنگی پیشرفت بیشتری داشته باشیم و فیلمسازان بیشتری را به جامعه سینمایی تحویل دهیم که مطمئناً سود بیشتری برای سینمای ایران خواهد داشت.

این کارگردان در ادامه افزود: از طرفی بسیاری از کارهای برگزاری جشنواره به عهده افرادی است که هیچ تخصصی در کاری که به آنها داده شده ندارند. به عنوان مثال برای طراحی ظاهری مکانی که جشنواره برگزار می شود نیازی به مشاوره گرفتن از یک بازیگر نیست چرا که بازیگر هیچ ربطی به این کار ندارد و می شود با پرداخت مبلغی بسیار کمتر به نتیجه ای بهتر رسید. بسیاری از طراحان هستند که تخصصان این است و به جای پرداخت مبلغی هنگفت به فردی که تخصص آن کار را ندارد و فقط به واسطه بازیگر بودنش مطرح است می توان از جوانانی که در استفاده از دکورهای مناسب تخصص دارند استفاده کرد که مطمئناً علاوه بر به حداقل رسیدن هزینه تا حدود ۵ درصد از هزینه فعلی نتیجه بهتری نیز حاصل می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» خاطرنشان کرد: نکته دردآور دیگری که وجود دارد این است افرادی که تا دیروز دارای جایگاهی نبودند و به واسطه رانت خواری به وضعیت اقتصادی خوبی رسیده اند امروز جواب سلام ما را هم نمی دهند و احساس می کنند که از هر لحاظ به فرد کاملی تبدیل شده اند. بسیاری از استعدادهای جوان ما به دلیل نبود بودجه از بین می روند و افرادی سودجو با سوءاستفاده از منابعی که در اختیار دارند به جایگاهی می رسند که مستحق آن نیستند و این خطای مدیریتی بزرگی است.

قنبری در پایان اظهار داشت: مطمئناً ظاهر هر جشنواره دارای اهمیت است اما چیزی که به جشنواره ما می تواند اعتبار بیشتری ببخشد استفاده از بزرگان سینمای خودمان است. ما می توانیم با دعوت از بزرگان سینمای مان جلوی مهمانان خارجی قدرت سینمای ایران را به نمایش بگذاریم، مطمئناً چنین برنامه هایی از تجملات برای اعتبار بخشیدن به جشنواره فیلم فجر و به خصوص بخش بین الملل آن تأثیرگذارتر است.

مصاحبه: علی ناصری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.