شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸

نظارت شورای صنفی نمایش و جلوگیری از فرصت‌سوزی

جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما

سینماپرس: نظارت بیشتر شورای صنفی نمایش بر عملکرد سالن‌داران باعث می‌شود فرصت نمایش به‌درستی در اختیار فیلم‌های اکران قرار گیرد.

به گزارش سینماپرس، نیمه دوم سال معمولاً در سینمای ایران تعداد آثاری که امکان نمایش می‌یابند بیش از نیمه اول خواهد بود و همه کارشناسان و صاحبان آثار نگران از دست رفتن فرصت‌های اکران هستند . با شروع فصل پاییز، برخی از تهیه کنندگان سینمایی، در مورد آغاز این ماجرا در سینمای ایران هشدارهایی دادند. این اتفاق در فصل پاییز چند سالی است که برای سینمای ایران اتفاق می‌افتد و بسیاری از فیلم‌های سینمایی با شروع این فصل در مدت زمان‌های کوتاه به نمایش در می‌آیند و بدون فروش قابل توجهی جای خود را به فیلم دیگری می‌دهند.

این در شرایطی است که سخنگوی شورای صنفی نمایش اعتقادی به فیلم‌سوزی ندارد و صاحبان آثار را به این مهم توجه می‌دهد که باید قرارداد دفتر پخش را با سینما دار بدانند. اما نکته حایز اهمیت که می‌توان براساس گفته‌های سخنگوی شورای صنفی نمایش با این پدیده مبارزه کرد و خیال صاحبان آثار را از این جهت راحت کرد این است که پردیس‌های سینمایی که با دفاتر پخش قراردارند به گونه ای مدیریت شوند اگر دو فیلم خوب و پرفروش در اکران قراردارند و به صورت چرخشی با فیلم قراردارند اجحافی صورت نگیرد و به صورت نوبتی و چرخشی بزرگترین سالن خود را در اختیار فیلم‌هایی که به نظر سینماداران فروش بهتری دارند، بدهند. 

متاسفانه اتفاقی که شاهد آن هستیم با توجه به قراردادهای دفاتر پخش تعدد اکران را شاهد هستیم و در این میان فیلم‌هایی که پتانسیل فروش مناسبی دارند به دلیل تقارن با یکدیگر دچار آسیب می‌شوند. اگر نظارتی از سوی شورای صنفی و انجمن سینماداران صورت گیرد تا سانس‌های چرخشی به نحوی مدیریت شود که اگر سالن دار موظف به نمایش فیلم در 3 سانس است در سانس های دیگر سالن خود را تنها در اختیار فیلمی که تازه اکران شده و پتانسیل خوبی برای فروش دارد قرار ندهد و به دیگر آثار پرفروش نیز که در هفته‌های قبل اکران شده توجه داشته باشند. اگر این نظارت صورت گیرد صاحبان آثار از تعدد اکران نگران نیستند زیرا مطمئن می‌شوند نظارت به گونه‌ای صورت می‌گیرد که در حق هیچ فیلمی اجحاف نمی‌شود و همه آثاری که پتانسیل بهتری برای فروش دارند در یک سطح قرار گرفته و امکان فضای نمایشی مناسبی در اختیار خواهند داشت. 

در شرایط فعلی که سینمای ایران با کاهش مخاطب در سال جاری روبرو شده است بهتر است شورای صنفی نمایش نظارت بیشتری بر عملکرد سینماها داشته باشد تا فرصت‌سوزی در خصوص نمایش فیلم ها صورت نگیرد و براساس یک عقل جمعی و مناسب که سالن‌دار هم به منفعت مالی خود برسد و صاحب فیلم هم دچار آسیب نشود فصل پر تردد اکران را سپری کنیم و فرصت نمایشی برای فیلم‌هایی که پتانسیل فروش مناسب را دارند به درستی فراهم شود. 

* فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.