دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۹

یک کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس:

شعار پیش به سوی بالندگی و رشد سینما با رفتارها و اعمال سلیقه مدیران در تضاد است/ مهمترین رویداد سینمایی کشور مرتب لطمه می خورد

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۹

جواد مزد آبادی

سینماپرس: جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: شعار پیش به سوی بالندگی و رشد سینمای ایران با رفتارها و اعمال سلیقه مدیران سینمای در تضاد است و متأسفانه سال ها است برگزاری این رویداد مهم سینمایی با ثبات همراه نبوده است.

کارگردان فیلم سینمایی «طاووس های بی پر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به دنبال رشد، بالندگی و توسعه سینمای کشور باشیم اما متأسفانه اعمال سلیقه مدیران سینمایی مانع می شود تا جشنواره فجر و به طور کلی سینمای کشور به بالندگی برسد.

وی ادامه داد: تغییرات ماهوی و اجرایی در جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان عملی پذیرفتنی نیست؛ در دوره ای ما شاهد آن هستیم که سلیقه مدیران پررنگ کردن بخش فیلم های اول است در دوره ای دیگر سلیقه شان حمایت از سینمای مستند است و در دوره ای دیگر به فیلم های هنر و تجربه بها می دهند. این رویداد مهم سینمایی متأسفانه هیچ قاعده و قانون و سیاست گذاری ثابتی ندارد و هر کسی به عنوان دبیر و یا رئیس سازمان سینمایی از راه می رسد بنا به خواسته خود و یا اطرافیانش تغییری در این جشنواره می دهد که همین مسأله باعث تضعیف شدید جشنواره شده است.

مزدآبادی خاطرنشان کرد: همین مبحث جشن و یا جشنواره بودن این رویداد مهم سینمایی باز هم از همان برخوردها و دیدگاه های سلیقه ای آقایان نشأت می گیرد. اینقدر این اعمال سلیقه ها در میان مدیران سینمایی زیاد شده است که دیگر سینماگران به طور کل بلاتکلیف و سرگردان شده اند و اصولاً نمی دانند که قرار است در جشنواره و یا در سینما چه اتفاقی رخ بدهد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه مهمترین رویداد سینمایی کشور مرتب لطمه می خورد تأکید کرد: سردرگمی در جشنواره فیلم فجر مانع از آن شده که فیلمسازان خارجی این رویداد سینمایی برایشان دارای اهمیت باشد و متأسفانه کار به جایی رسیده است که جشنواره فیلم فجر دیگر اصولاً برای فیلمسازان ایرانی هم چندان دارای اهمیت نیست به نحوی که سال گذشته شاهد آن بودیم که کاندیداهای بسیاری از کاندیداتوری شان در جشنواره به دلیل اعتراض به سیاست های غلط این رویداد انصراف دادند.

کارگردان فیلم سینمایی «ورود زنده ها ممنوع» با اشاره به جشنواره های معتبر جهان نظیر: کن، ونیز، برلین و... اظهار داشت: این جشنواره ها اگر امروزه به عنوان معتبرترین جشنواره های دنیا شناخته می شوند به آن دلیل است که از ابتدا سیاست گذاری های ثابت و مشخصی داشته اند و هرگز هیچ دبیر و مدیر و مسئولی حق و اجازه آن را نداشته که برخلاف آن سیاست ها عمل کرده و تغییری در روند برگزاری جشنواره حاصل کند. عدم اعمال سلیقه در این جشنواره های معتبر باعث شده تا سینماگران با شناخت کامل از این جشنواره ها فیلم های شان را با آرامش خاطر بسازند و به این فستیوال ها بفرستند اما در کشور ما هرگز شاهد چنین وضعیتی نبوده ایم.

این کارگردان در همین راستا متذکر شد: ما اگر می خواهیم جشنواره فیلم فجر اعتباری جهانی پیدا کند باید دست از اعمال سلیقه های شخصی و حزبی و جناحی مان برداریم و به دنبال یک ساختار قانون ند و باثبات برای برگزاری این رویداد سینمایی باشیم.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: طی این سال ها اضافه کردن بخش های من درآوردی همچون: تجلی اراده ملی، سیمرغ مردمی، فیلم ملی، فیلم دینی و...  در جشنواره فیلم فجر به آن ضربه وارد کرد و امیدوارم مدیران سینمایی دیگر دست از این اعمال شان بردارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.