یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

کارگردان «سینما سینماست» در گفتگو با سینماپرس:

نگاه های آماری و کمیتی باعث شده تا جشنواره فیلم فجر نتواند به سمت استاندارد جهانی برود/ برگزاری جشنواره برای مدیران سینمایی شکل «بیلان» به خود گرفته است

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۱۲

سید ضیاءالدین دری

سینماپرس: سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: جشنواره فیلم فجر از بنیاد دچار مشکل است و اساسنامه آن به نحوی تنظیم شده که در آن نشانی از استانداردهای مرسوم جشنواره های جهانی دیده نمی شود!، اما ای کاش فکری برای برون رفت از این شرایط می شد.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر از زمان تأسیس اش به مناسب ایام دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس شده و از این رو هدف آن از ابتدا بر این امر استوار بوده که آمار تولیدات یک سال سینمای کشور را ارائه کند. این جشنواره از ابتدای امر شکلی آماری داشته برآن بوده تا حاصل تلاش های یک وزارتخانه فرهنگی در طول یک سال را نمایش دهد.

وی ادامه داد: برای مسئولان این وزارتخانه هم هیچ گاه مهم نبوده که خودشان بودجه تولید فیلم ها را تأمین کرده اند و یا بخش خصوصی برای تولید فیلم ها سرمایه گذاشته است؛ دولت ها همیشه در پی آن بوده اند که آمار و بیلان کاری پر و پیمانی از لحاظ کمیتی از خود ارائه کنند و مثلاً بگویند که امسال سال خوبی برای سینمای ایران بوده و در طول سال مثلاً ۱۰۰ فیلم تولید شده؛ این نوع نگاه های آماری و کمیتی از ابتدا باعث شده تا جشنواره فیلم فجر نتواند به سمت و سوی جشنواره های استاندارد جهانی برود.

این سینماگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر از ابتدا همان دورهمی و گعده بوده و اینک آقای حیدریان به صراحت اعلام کرده اند که قرار نیست دیگر چیزی با عنوان جشنواره داشته باشیم؛ به این صورت تکلیف سینما و سینماگران و جشنواره روشن شده و دیگر سینماگران و رسانه ها در پی آن نیستند تا با انتقادهای خود مشکلات متعدد این جشنواره را پررنگ کرده و آن ها را زیر سوأل ببرند. اما ای کاش فکری برای برون رفت از این شرایط می شد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» در همین راستا اظهار داشت: ما نه تاکنون توانسته ایم جشنواره ای استاندارد برگزار کنیم و نه هرگز خواهیم توانست به این سمت و سو برویم؛ حتی حالا که بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر از یکدیگر جدا شده اند باز هم نمی توانیم بخش جهانی آن را استاندارد کنیم چرا که مثلاً ما نمی توانیم فرش قرمز برگزار کنیم و در آن از بازیگران بزرگ دنیا مانند آنجلینا جولی دعوت کنیم که حضور داشته باشند چرا که این با عقاید ما منافات دارد.

دری در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: بنده معتقدم شکل برگزاری جشنواره فیلم فجر باید تغییر کند و اگر ما می خواهیم این جشنواره بتواند به اعتبار اولیه خود در سطح کشور و سپس در سطح بین الملل بازگردد بایستی آن را به صورت آکادمی برگزار کنیم. ما باید سینمای مان را ملی کنیم. اسکار هم یک جشن و جشنواره ملی است که تنها در یک بخش خود تعداد محدودی از آثار خارجی غیر انگلیسی زبان را می پذیرد؛ ما اگر می خواهیم در سینمای مان به رشد برسیم باید ابتدا این سینما را ملی کنیم و سپس به سمت توسعه بخش های جشنواره ای آن برویم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد:یک بار دیگر تأکید می کنم که همه ساله با پر اهمیت تر شدن جشنواره فیلم فجر، برگزاری آن برای مدیران سینمایی شکل «بیلان» به خود گرفته بود و همه مدیران در پی آن بودند تا آمار خود را پررنگ تر از مدیران پیشین خود نشان دهند و به همین دلیل به محتوا و مضمون فیلم ها توجهی نداشته و هر فیلمی را با هر شرایطی در جشنواره راه می دادند که این مسأله خود به خود اصل برگزاری جشنواره را کمرنگ می کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • علیمحمدی ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۸:۵۳
    1 0
    جشنواره فجر را دبیرهایش خراب کردند محمد حیدری و امثاللهم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.