دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵

مهدی عظیمی در گفتگو با سینماپرس:

لازمه بصیرت افزایی در حوزه هنر و سینما افزایش بصیرت مسئولان و هنرمندان است/ متأسفانه ما در حوزه فرهنگی فکر و استراتژی برای آینده نداریم

سینما و کار فرهنگی بصیرت‌افزا/۴

مهدی عظیمی میرآبادی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی در پی تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر انجام کارهای فرهنگی بصیرت افزا گفت: لازمه بصیرت افزایی در حوزه هنر و سینما افزایش بصیرت مسئولان و هنرمندان است؛ در واقع اگر آن ها با مطالعه و توجه به اتفاقات پیرامون شان سعی کنند تا بصیرت شان را افزایش دهند قطعاً آثاری که تولید می کنند نیز می تواند برای جامعه داخل و خارج از کشور باعث افزایش بصیرت شود.

مدیر مسئول نشریه «سینمای خانگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که ما در کشورمان با آن درگیر هستیم این است که اغلب هنرمندان ما خودشان را با مسائل روز درگیر می کنند و نگاهی به فردا و آینده ندارند. هنرمند اگر می خواهد اثرش باعث بصیرت افزایی در جامعه شود بایستی خود را از نگاه روز و روزمرگی نجات دهد و کمی به آینده توجه داشته باشد.

وی سپس با تأکید بر اینکه متأسفانه ما در حوزه فرهنگی هیچ فکر و استراتژی برای آینده نداریم اظهار داشت: چند روز قبل در یک جلسه که با برخی از سینماگران دغدغه مند به موضوعات استراتژیک داشتیم بحثی مطرح شد راجع به اینکه فیلم هایی که امروزه در رابطه با داعش در دست تولید هستند به چه دردی می خورند؟ حالا که داعش از بین رفته و بساط آن برچیده شده است چرا برخی افراد تازه یاد آن افتاده اند و در رابطه با آن فیلم می سازند؟

عظیمی میرآبادی ادامه داد: در ادامه این بحث به این نتیجه رسیدیم که ای کاش این کارها زودتر انجام می شد؛ ما نباید در رابطه با مسائل روز و حساس دیر اقدام کنیم. متأسفانه ما همیشه در سینمای کشورمان یا روایت های تاریخی را روایت می کردیم که یکی از نمونه های جدید آن فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته آقای مهدویان است که داستانی از گذشته را روایت می کند و هیچ نگاهی به فردا و آینده در آن دیده نمی شود و یا اینکه در بهترین شرایط فیلم هایی در رابطه با مسائل روز ساخته ایم که یکی دو صباح دیگر به طور کل به درد نمی خورد.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروزه در دنیا نقشی کلیدی، جدی و تعیین کننده دارد و ما باید کاری کنیم که در حوزه فرهنگی هم بتوانیم این نقش کلیدی و تعیین کننده بودن مان را به جهانیان اثبات کنیم. در سینما و حوزه فرهنگ همه حرف های ما باید حرف های جهانی باشد ما باید در پی آن باشیم تا مخاطبان جهانی را به سمت تولیدات فرهنگی خود جذب کنیم و همه دنیا را از ظلم ظالمان و مستکبران آگاه کنیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» تأکید کرد: اما متأسفانه آنچه از شواهد پیدا است اینکه ما هیچ فکری برای آینده نداریم و اصلاً زحمت این را به خودمان نمی دهیم که در رابطه با آینده فکر کنیم و سوژه های مهم و حساس که در آینده می توانند جهان را با خود درگیر کنند پیدا کنیم و راجع به آن ها مبادرت به تولید یک کالای فرهنگی کنیم. متأسفانه کار ما به جایی رسیده که برخی از فیلمسازان مو به مو از روی کتاب های تاریخی دیالوگ های شان را می نویسند و آن را از زبان بازیگران فیلم شان بیان می کنند و همین باعث می شود که فیلم های ما کمتر مخاطبی داشته باشد و کمتر بتواند باعث تأثیرگذاری در جامعه شود.

عظیمی میرآبادی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدا مسئولان و هنرمندان ما در پی آن باشند تا بصیرت شان را افزایش دهند و ما بتوانیم در آینده ای نه چندان دور کالاهای فرهنگی راجع به آینده تولید کنیم و به جای اینکه مرتباً نق بزنیم با نگاه به آینده در پی آن باشیم که آثاری بصیرت افزا در حوزه فرهنگ و هنر تولید کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.