دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲

با نگاهی به مصاحبه مدیرعامل بنیاد روایت؛

تکذیبی از جنس تایید با ادبیاتی که شایسته یک مدیر فرهنگی نیست/ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس دوباره تاسیس می شود؟

بنیاد روایت احسان محمد حسنی

سینماپرس: بعد از گذشت یک هفته از انتشار خبر شوکه کننده احتمال انحلال یا کوچک سازی انجمن سینمای مقاومت و دفاع مقدس که در دو خبرگزاری رسمی منتشر شده بود، مصاحبه ای از مدیرعامل بنیاد روایت منتشر گردید که ضمن تکذیت این خبر، ابهام دیگری را در بر داشت.

دیروز بعد از گذشت یک هفته از انتشار خبر شوکه کننده احتمال انحلال یا کوچک سازی انجمن سینمای مقاومت و دفاع مقدس که در دو خبرگزاری رسمی منتشر شده بود، مصاحبه ای از مدیرعامل بنیاد روایت منتشر گردید که در آن به این موضوع عکس العمل نشان داده شد و عنوان گردید چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

این خبر در ذات خود خوشحال کننده بود و موجبی بود بر آنکه انتقاداتی که از سوی جمعی از سینماگران ارزشی به احتمال انحلال انجمن شکل یافته بود، نه تنها پایان یابد بلکه به خوشحالی بدل گردد. ولی متاسفانه ادبیات و لحن مصاحبه نه تنها باعث خوشحالی نشد بلکه ضمن ایجاد ابهامات دیگر، توهین های واضحی نیز به منتقدان انحلال انجمن در بر داشت!

مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح در این گفتگو عنوان نمود "انحلالی در کار نیست. بلکه برخی از دوستان ما یک خبر موهوم و خودساخته را مطرح کردند و برمبنای صورت مسئله‌ای که وجود خارجی نداشته شروع به جوسازی، توهین و تهمت کردند. "

به طور طبیعی یک مدیر فرهنگی دغدغه مند وقتی با انتقاداتی مواجه شود که در راستای نگاه فرهنگی اوست باید خوشحال شود و با استقبال از این نگاه های دغدغه مند عنوان نماید که ما نیز چنین دغدغه ای داریم و از اینکه شما پشتیبان نگاه و عملکرد و مجموعه ما هستید خوشحالیم، ولی چه می شود که یک مدیر با ادبیات نامناسب و با یک هفته تاخیر با چنین منتقدانی مواجه می شود؟ این همان پرسشی است که ابهامات جدی را در پی خواهد داشت! هرچند اصولا نیاز به مصاحبه ایشان هم نبود و همان روز بعد از انتشار اخبار احتمال تعطیلی انجمن، کافی بود روابط عمومی بنیاد روایت این خبر را تکذیب نماید تا کسی انتقادی نکند و احساس توهین و تهمتی به مدیری نیز دست ندهد!

در ادامه مصاحبه این مدیر فرهنگی، منتقدان انحلال انجمن را چنین توصیف نمود "کسانی که اگرچه موسپیدکرده سینمای دفاع مقدس اند و مورد احترام‌اند، اما باید اجازه تنفس به فیلمسازان دیگر هم بدهند. قرار نیست صرفا یک باند، گروه یا جناح به فعالیت در سینمای انقلاب و دفاع مقدس بپردازد. " این ادبیات ان شاالله مدنظر خود ایشان نیز قرار گیرد و فضای فعالیت بیشتری برای جوانان و جریانات مختلف ارزشی در مجموعه تحت مدیریتشان ایجاد نمایند و مراقب باشند که برخی مو سفیدان چندمین فیلم شان را در مجموعه تحت مدیریت ایشان نسازند در حالیکه تعداد زیادی موسفید عرصه سینمای دفاع مقدس هیچ گونه فیلمی در مجموعه تحت مدیریت ایشان نساخته باشند! هرچند منظور ایشان از باند، گروه و جناح خاص هم مشخص نیست و اصولا فعالان سینمای دفاع مقدس چند نفرند و به چند جناح تقسیم می شود؟ و پرسش هایی از این دست که پاسخ مشخصی نمی توان برای آن متصور بود.

ایشان در ادامه مصاحبه عنوان می نماید "ما امیدواریم کسانی که تولیداتشان بایگانی می شود و حتی خودشان از اکرانش سرباز می زنند، فضای سینمای دفاع مقدس را ملتهب نکنند. برخی دوستان مورد احترام ما، که رفتارهایی شبیه «کاهنان معبد آمون» دارند درباره انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس آدرس غلط می دهند. ما امیدواریم کسانی که سرگرم باشگاه داری و بساز و بفروشی هستند، دایه مهربان تر از مادر سینمای انقلاب نشوند. " فارغ از این موضوع که در مجموعه تحت مدیریت این مدیر بزرگوار نیز آثاری وجود دارد که بایگانی شده ولی به نظر می رسد تعابیری که ایشان برای منتقدان انحلال انجمن دفاع مقدس به کار برده اند بسیار دور از شأن یک مدیر فرهنگی است. بهتر است ایشان برای رفع ابهام، دقیقا مشخص کنند کدام یک از منتقدان انحلال انجمن در حال باشگاه داری یا بساز و بفروشی است و انحلال انجمن چه ضرر و زیانی به کار وی وارد می کند که منتقد این اتفاق باشد؟ دقیقا کاهنان معبد آمون چه کسانی هستند و انجمن سینمای مقاومت و دفاع مقدس تاکنون چه خدماتی به ایشان داده که اکنون باعث می شود ایشان آدرس غلط دهند؟

اما نکته مهمی که در بخش دیگری از صحبتهای این بزرگوار مطرح می شود و نشان از واقعیتهای اخبار منتشره درباره انجمن دفاع مقدس دارد، شاید حلقه مفقوده عدم تکذیب فوری خبر اولیه هم باشد.

ایشان در این گفتگو ابراز می دارد "گروه سینمایی روایت فتح از این پس تولیدات سینمایی بنیاد روایت را مدیریت خواهد کرد، ما به دنبال این هستیم که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را قوی‌تر از گذشته در عرصه سینما ببینیم که لازمه آن برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای مرکزی و نهایتا برگزیدن مدیرعامل انجمن است و امیدواریم این اتفاق تا قبل از جشنواره بعدی فیلم مقاومت رخ دهد. کاری که پیش از این صورت نگرفته است و لازم است که اتفاق بیفتد. " از این بخش از صحبتها چنین استنباد می شود که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فعلی تبدیل شده است به گروه سینمایی روایت فتح، پس احتمالا به همین دلیل بوده که تکذیب اخبار توسط روابط عمومی بنیاد روایت صورت نپذیرفته است. در ادامه نیز مطالب مبهمی درباره آینده انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس مطرح می شود، انجمنی که به تازگی تاسیس نشده و قدمتی چند دهه ای دارد! گویی انجمن قرار است از اول شکل گیرد. برگزاری مجمع عمومی، انتخاب شورای مرکزی، برگزیدن مدیرعامل؛ آن هم شاید تا قبل از جشنواره مقاومت بعدی!

باید خوش بین بود که این بخش از سخنان جناب احسان محمدحسنی که طبق گفته خود ایشان قرار بوده دو سال دیگر بیان شود، یک برنامه مشخص برای آینده انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بوده است و این موضع گیری هیچ ربطی به انتقادات سینماگران موسفیدکرده، باشگاه دار، بساز بفروش، جناحی و گروهی که الان در نقش کاهنان معبد آمون در حال دوستی خاله خرسه هستند(!!) ندارد.

اما از همه این حرف ها بگذریم؛ باز هم باعث بسی خوشحالی است که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس قرار است به عنوان بازوی قدرتمند سینمای انقلاب و دفاع مقدس ادامه حیات دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.