جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵

جایگاه «تحقیق و پژوهش» در تولید آثار تصویری/۳

خودسیانی: مدیران فرهنگی و سینمایی به جای آنکه به فکر کمیت باشند کمی هم به کیفیت توجه کنند/ محققان و پژوهشگران مطرح همگی خانه نشین شده اند

علی خودسیانی

سینماپرس: علی خودسیانی فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس و رمان نویس همزمان با هفته تحقیق و پژوهش گفت: مدیران فرهنگی و سینمایی به جای آنکه به فکر کمیت باشند کمی هم به کیفیت توجه کنند، متأسفانه در حال حاضر شرایطی در سینما و تلویزیون کشور به وجود آمده که مدیران تنها به فکر پست ها و میزها و مقام های شان هستند و مدیری پیدا نمی شود که دغدغه رشد و اعتلای حوزه فرهنگی و هنری را داشته باشد و به همین دلیل ما با فور تولیدات نازل و بی کیفیت چه در سینما و چه در تلویزیون روبرو هستیم.

نویسنده فیلمنامه سینمایی «رز زرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً اگر شرایط به همین منوال پیش برود و مدیران فرهنگی ما نگاه شان را عوض نکنند وضعیت حوزه فرهنگی و هنری کشور به شدت بغرنج تر خواهد شد. متأسفانه در حال حاضر کیفیت هیچ جایگاهی در تولید آثار تصویری ما ندارد، محققان و پژوهش گران مطرح همگی خانه نشین شده اند و دغدغه هیچ کس تحقیق و پژوهش نیست و هیچ فردی هم به ماندگاری اثری که قرار است تولید کند فکر نمی کند.

وی ادامه داد: از زمانی که مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به این فکر افتادند تا با میزان تولیدات شان در طول یک سال فخر بفروشند و به حضور فیلم ها در جشنواره ها توجه کنند دیگر کیفیت و تحقیق و پژوهش در سینمای کشور بی معنا شد. اغلب تهیه کنندگان سینما هم به دلیل گرفتن رانت و خرج نکردن ریالی سرمایه از جیب شان برایشان اهمیت ندارد اثری که تولید می کنند کیفیت و ماندگاری دارد یا خیر چرا که یک پولی به دستشان رسیده که باید آن را در جایی خرج کنند و بخشی را در جیب خودشان بگذارند!

خودسیانی تأکید کرد: متأسفانه این دیدگاه در میان کارگردانان و سایر عوامل فیلم ها نیز وجود دارد و برای هیچ کسی اهمیت ندارد کاری که انجام می دهد با کیفیت است یا خیر! این پول است که در عرصه هنر حرف اول و آخر را می زندو همه و همه از مدیر و مسئول فرهنگی و سینمایی گرفته تا پایین ترین فرد یک پروژه سینمایی به فکر مادیات و منافع شخصی شان هستند و منافع گروهی و آینده نگری و توجه به نسل های آینده و ماندگاری یک اثر فرهنگی دیگر واقعاً معنا و مفهومی ندارد.

نویسنده سریال تلویزیونی «دنیای شیرین دریا» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه تعجب می کنم که ما برای خرید یک سطل ماست کلی تحقیق می کنیم اما برای ساخت یک پروژه با هزینه میلیاردی هیچ تحقیقی صورت نمی گیرد تصریح کرد: همه ما در عرصه فرهنگی و هنری کشور مانند یک متکدی شده ایم که فقط به نان شب خود فکر می کند و هیچ یک از ما نگاه مان شبیه نگاه یک امپراتور نیست که به ۱۰۰ سال آینده امپراتوری اش توجه داشته باشد.

نویسنده رمان «قوی سیاه» در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه امروزه فیلم هایی در سینما تولید می شوند که به دلیل موضوعات سطحی شان نیازی به پژوهش ندارند، این گونه آثار بیشتر زاییده تخیل و ذهنیات سازندگان شان هستند و جایگاه چندانی هم در میان عامه مردم ندارند. بنده امیدوارم شرایطی در سینما و تلویزیون کشور فراهم بیاید که تحقیق و پژوهش جایگاه واقعی خود را در تولید آثار تصویری پیدا کند و ما با وفور تولید آثار نازل و سردستی مواجه نباشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.