یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

جایگاه «تحقیق و پژوهش» در تولید آثار تصویری/۵

صالح علاء: همیشه این سوأل را از خود می پرسم که چطور در حوزه فرهنگی شاهد وفور آثار غیرسازنده ای هستیم که بدون تحقیق و پژوهش تولید می شوند؟!

محمد صالح علاء

سینماپرس: محمد صالح علاء نویسنده، بازیگر سینما و مجری و برنامه ساز تلویزیون همزمان با هفته تحقیق و پژوهش گفت: همیشه این سوأل را از خود می پرسم که چطور در حوزه فرهنگی شاهد وفور آثار غیرسازنده ای هستیم که بدون تحقیق و پژوهش تولید می شوند و چرا هیچ کس جلوی کار این قبیل افراد را که داعیه دار فرهنگ هم هستند نمی گیرد؟!

مجری برنامه تلویزیونی «دو قدم مانده به صبح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حوزه تحقیق و پژوهش حوزه بسیار مهمی است که باید همواره به آن توجه شود. باید از کسانی که تحقیق و پژوهشی برای تولید اثرشان انجام نمی دهند این سوأل را پرسید که چرا اصلاً در حوزه فرهنگ کار و فعالیت می کنند و حوزه دیگری را برای فعالیت شان انتخاب نمی کنند؟ حوزه فرهنگ و هنر حوزه ای است که تحقیق و پژوهش در آن حرف اول و آخر را می زند و اصلاً هر کاری بدون تحقیق و پژوهش در این حوزه صورت گیرد بدون ارزش است.

وی ادامه داد: مگر می شود در تولید یک اثر فرهنگی که در آن زیبایی شناسی و هنر حرف اصلی را می زند بدون تحقیق و پژوهش اقدام کرد؟ آیا افرادی که این نوع کارها را انجام می دهند فکر می کنند که کارها و آثارشان سازنده است و می تواند برای عموم افراد جامعه دارای اهمیت باشد؟ بنده معتقدم کسانی را که چنین رفتاری دارند باید یک کتک مفصل زد و هرگز به آن ها اجازه نداد تا بیش از این در حوزه فرهنگی و هنری کشور فعالیت کنند و این حوزه را بدتر از بد کنند!

نویسنده کتاب «دست بردن زیر لباس سیب» خاطرنشان کرد: یک هنرمند، یک مدیر فرهنگی و یک پدیدآورنده کالای فرهنگی باید اساس کارش فکر کردن، آگاهی، مطالعه، تحقیق و پژوهش باشد و قطعاً بدون داشتن دانش و آگاهی و تحقیق مفصل دست به انجام کاری نزند؛ مطمئناً هنرمندان ما در تمامی رشته ها و حوزه ها جزو بهترین هستند و به همین دلیل است که نام هنرمند ایرانی همواره در دنیا به نیکی یاد می شود، پس ما نباید گناه ضعف های آشکار در حوزه تولیدات آثار تصویری را به گردن هنرمندان بیندازیم چرا که آن ها به قدر کافی مطالعه و آگاهی و بینش دارند.

صالح علاء در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این مدیران فرهنگی هستند که باید با انجام دادن هر کاری بر اساس تحقیق و پژوهش این امر مهم را در جامعه جا بیندازند و مانع از تولید آثار نازلی شوند که بدون هرگونه تحقیق و پژوهشی تولید می شود. مدیران فرهنگی کشور نه تنها باید دنیایی از آثار و کتاب های نخوانده شان را مطالعه کنند بلکه باید همه آن چیزهایی را که پیش از این خوانده اند نیز از نو مطالعه کنند تا دیگر شاهد تکرار اشتباهات شان در عرصه مدیریت فرهنگی کشور نباشیم؛ خوشبختانه ما در کشوری زندگی می کنیم که هنرمندانی دارای دانش، مردمانی فهیم و خردمند دارند که بسیاری از آن ها وارسته هستند و حیف است که به دلیل فقدان مطالعه مکفی توسط مدیران فرهنگی و دولتی در حوزه تولید آثار فرهنگی و تصویری چنین دارای ضعف باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.