شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

همراه در گفتگو با سینماپرس:

فضای روشنفکری و غرب زده در سینما مانع از نزدیکی جشنواره فیلم فجر با اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی است/ از شرایط فعلی بیمناکم

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۶

ابوالفضل همراه

سینماپرس: ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: فضای روشنفکری و غرب زده در سینمای کشور مانع از قرابت و نزدیکی جشنواره فیلم فجر با اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی است و جشنواره فیلم فجر متأسفانه سال ها است که هیچ گونه همخوانی با انقلاب اسلامی ندارد و نشانی از آرمان های انقلاب اسلامی در آن به چشم نمی خورد.

بازیگر فیلم سینمایی «رسوایی ۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فضای سینمای کشور روز به روز در حال بدتر شدن است. ما به جای آنکه تلاشی برای نزدیک شدن به آرمان های انقلابی در تولید آثار و روند برگزاری جشنواره فیلم فجر که به دلیل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همه ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر برگزار می شود باشیم به واسطه آنکه برخی روشنفکرمآبان بر سینمای کشور چمبره زده اند بیشتر در دام فضاهای روشنفکرمآبانه گرفتار می شویم و به شدت دچار عقب ماندگی و غرب زدگی شده ایم.

وی ادامه داد: بسیار ملولم از اینکه باید عنوان کنم ما در سینمای ایران هویت، بینش و دانش و باورهای مان را از دست داده ایم و حرفی برای گفتن نداریم و همه چیزمان تقلید از غرب و غربی ها شده است. متأسفانه هنر ما رنگ و بویی از انقلاب ندارد و ما به جای آنکه در پی حفظ اصالت ها در کشورمان باشیم اصالت مان را زیرپا گذاشته و آن را له کرده ایم. متأسفم که باید بگویم بنده از شرایط فعلی بسیار بیمناکم!

این سینماگر خاطرنشان کرد: متأسفانه جز برخی فیلم های انگشت شمار که با همت برخی سینماگران متعهد و دغدغه مند و با تلاش برخی نهادها و ارگان های انقلابی و نظامی ساخته می شوند ما اکثراً در سینمای کشور با فیلم های تلخ و نامأنوس با فضای انقلاب اسلامی مواجه هستیم و حتی به باورهای مردمی هم در فیلم های اشاره نمی کنیم و کلاً فرهنگ وارداتی غربی جای خود را در فیلم های ما باز کرده است و به همین دلیل است که حتی مخاطبان نیز از فیلم های ما استقبال نمی کنند و ما شاهد شکست خیل عظیمی از فیلم های سینمایی در زمان اکران شان هستیم.

همراه یادآور شد: شاید همه ما بارها این سوأل را از خودمان پرسیده باشیم که چرا در اوایل انقلاب و به ویژه در دهه ۶۰ مردم از سینما استقبال چشمگیری می کردند و صف های طویلی جلوی سالن های سینما تشکیل می شد؟؛ جواب این سوأل بسیار ساده است! این اتفاق قطعاً به دلیل آن بوده که در آن ایام فیلم هایی در سینمای کشور تولید می شدند که با باورهای مردم همخوانی و نزدیکی داشته اند. با روحیه ملت انقلابی ایران همراه بوده اند و به همین دلیل هم مردم با جان و دل شان از آن فیلم ها استقبال می کردند اما امروزه کدام فیلم های ما رنگ بوی ایرانی-اسلامی و انقلابی دارند که ما انتظار استقبال مردم از آن ها را داشته باشیم؟

بازیگر سریال تلویزیونی «شیوع» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: پز و ادای روشنفکری که این روزها در سینما و به طور کل فضای هنری و فرهنگی کشور ما باب شده است مانع از آن می شود تا افراد برای تولید و عرضه آثار مرتبط با انقلاب اسلامی از خود اهتمام جدی نشان بدهند و از این رو نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور باید تدبیر جدی در این زمینه اتخاذ نمایند تا ما دیگر شاهد این عملکرد در دستگاه های فرهنگی زیرمجموعه دولت نباشیم. بنده معتقدم این وظیفه مسئولان سینمای کشور است که هنرمندان را ترغیب و تشویق برای تولید چنین آثاری کنند و باید همه امکانات را در اختیار هنرمندان دغدغه مند قرار دهند نه اینکه در مقابل آن ها سد بشوند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.