دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

سینماگران و نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی؛

انتقاد از فضای روشنفکری، غرب زده و گفتمان «هیجان» حاکم بر مدیریت سینما/ با سیاستگذاری دقیق اهداف استراتژیک در جشنواره فیلم فجر پیگیری شود

آهنج-جباری-الماسی-مسافرآستانه-فهیم-سهرابی-سلیمی-سربخش-کاسبی-همراه

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور ضمن انتقاد از وضعیت فعلی سینمای ایران تأکید کردند: بین سینمای امروز و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ارتباطی وجود ندارد، گویی فضای مدیریتی سینما دل در گروی اهدافی غیر آن دارد و این امر در حالی است که سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر می بایست تبدیل به آینه تمام نمای انقلاب اسلامی شوند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، جشنواره فیلم فجر جزو اولین جشنواره هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای عرضه محصولات سینمایی انقلابی و استراتژیک بنیان گذاشته شد اما تغییر در ماهیت جشنواره فیلم فجر در طول سی و پنج دوره گذشته، همواره دغدغه ایست که سینماگران بسیاری در رسانه و محافل سینمایی از آن سخن می گویند و گاه این رویداد سینمایی را به یک جشن دور همی تشبیه می کنند که از اهداف انقلابی و استراتژیک خود دور مانده و بعضا در پی ترویج دیدگاه هایی بوده که هیچ نسبتی با انقلاب نداشته و بعضا در مقابل آن نیز قرار می گیرند!

متاسفانه در دولت یازدهم اتفاقاتی که در عرصه سینما روی داد موجب گشت مسیر جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای انقلاب فاصله زیادی بگیرد و در همین زمینه بود که رئیس سابق سازمان سینمایی با فرافکنی جدی، تولیدات ارزشی و استراتژیک را تمسخر کرد و آن ها را «دکان و مغازه» توصیف نمود. ادامه این تفکر چنان می شود که خروجی امروز جشنواره فیلم فجر با رویکرد نابخردانه مدیران سینمایی کشور فاصله ای دوچندان با آرمان های انقلاب اسلامی می گیرد.

غرب زدگی مفرط، ترویج روشنفکرمآبی، تولید فیلم های ضد انقلابی، ضد ارزشی و سیاه در سینمای کشور و حمایت از برخی فیلمسازان که تجربه ثابت کرده دغدغه ای برای ترویج و اشاعه تفکرات و آرمان های اسلامی و انقلابی ندارند و بالعکس در مقابل نظام و انقلاب اسلامی ایستاده اند نکته بسیار مهمی است که دل دلسوازان نظام و انقلاب اسلامی و هنرمندان متعهد و برجسته ای را که واسطه سیاست های غلط و نادرست مدیران سینمایی که خود را همه کاره سینما می دانند و می خواهند هنرهفتم را از مسیر انقلابی و آرمانی اش دور کنند به درد آورده است.

بی توجهی به شعائر، اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در تولیدات سالانه سینمای کشور و حضور فیلم هایی بی ارزش و یا نافی ارزش های اسلامی و انقلابی در جشنواره فیلم فجر باعث شده تا هویت این رویداد سینمایی به شدت زیر سوأل برود. بسیاری از سینماگران همواره از خود این سوأل را می پرسند که چرا رویداد فرهنگی مهمی همچون جشنواره فیلم فجر باید دچار بحران هویتی شده و نتواند مسیر خود را به درستی پیش برود؟

فاجعه بارتر از همه آنکه متأسفانه مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور طی این سال ها و همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم ثابت کردند که نه تنها وقعی به حرف ها و اعتراضات دلسوزانه سینماگران متعهد و ارزشی نمی گذارند بلکه توجهی نسبت به فرمایشات، دغدغه ها و فرامین مقام معظم رهبری هم برای اداره سینمای کشور و وضعیت فاجعه آمیز حوزه فرهنگی ندارند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدرضا آهنج، مقصود جباری، جهانگیر الماسی، حسین مسافرآستانه، محمدتقی فهیم، روح الله سهرابی، سهیل سلیمی، علیرضا سربخش، محمد کاسبی و ابوالفضل همراه به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمدرضا آهنج کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه سال ها است هیچ ارتباطی میان جشنواره فجر و ایام دهه فجر و انقلاب اسلامی ندیده ام و به ضرس قاطع می توانم این نکته را عنوان کنم که این رویداد و فیلم های حاضر در آن با انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان های آن هیچ گونه قرابتی ندارند. جشنواره فیلم فجر یک مهمانی برای نزدیکان و دوستان برگزارکنندگان اش است که تنها بخش محدودی از اهالی سینما در آن سهم دارند و برخی از دوستان مدیران و مسئولان هم سهم های بیشتر و بهتری در آن نصیب شان می شود اما بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور که با مسئولان و برگزارکنندگان این رویداد نسبتی ندارند کاملاً کنار گذاشته می شوند.

مقصود جباری تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: قطعاً اگر کم کاری هایی در زمینه توجه و تولی فیلم های انقلابی و عدم همخوانی و قرابت فیلم های حاضر در جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی صورت گرفته هنرمندان مقصر نیستند و دولتمردان باید پاسخگوی عملکردشان در رابطه با نسبت جشنواره فیلم فجر با ایام پیروزی انقلاب اسلامی باشند. البته نقش فیلمسازان نیز در این میان بسیار مهم است. فیلمسازان و هنرمندان هم بایستی همواره در تلاش باشند تا بهترین آثار را به نفع اهداف کشورشان بسازند.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه نه تنها سینما بلکه هیچ یک از حوزه ها و ارکان دیگر جامعه امروزه نسبتی با انقلاب اسلامی ندارند و مقصر اصلی آن مسئولان هستند. همانطور که امروزه بین وزارت بازرگانی، سیستم بانکداری و اقتصاد ما هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی دیده نمی شود در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما هم که مد نظر ما است این نسبیت و قرابت وجود ندارد و این پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بسیار تلخ و دردناک است.

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی و مشاور سابق رئیس سازمان سینمایی در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفم که در تولیدات سالانه سینمای کشور نشانی از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نیست و از آنجا که جشنواره فیلم فجر گلچین تولیدات یک سال از سینما را به نمایش می گذارد بدیهی است که فیلم های ارزشی و انقلابی به دلیل فقدان تولید جایی در آن ندارند. تردیدی نیست که در جشنواره فیلم فجر که به عنوان جشن بزرگ سینمای ایران برای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همه ساله برگزار می شود باید نام و نشانی از انقلاب اسلامی وجود داشته باشد اما متأسفانه به دلایل متعدد از جمله دلایل اقتصادی و فرهنگی ما سال ها است که چندان تولیداتی در این زمینه نداشته ایم و هیچ مدیری هم برای ریشه یابی چنین موضوعاتی پیش قدم نشده است و همین امر باعث شده تا سینما و جشنواره فیلم فجر عاری از نام و نشان انقلابی باشند.

محمدتقی فهیم منتقد برجسته سینمای کشور در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه به جای «گفتمان انقلاب اسلامی»، «هیجان» برای مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر مهم شده است و این اتفاقی بسیار تلخ است که باید جلوی آن گرفته شود. جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی در کشور ما است که دلیل اصلی بنیان آن ترویج اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی توسط آثار سینمایی بوده است اما امروزه ما نشانی از اهداف انقلابی در این جشنواره و آثارش نمی بینیم. جریان غالب بر جشنواره فیلم فجر از آنچه مبانی ابتدایی بنیان گذاری این رویداد سینمایی بوده عدول کرده اند و به همین دلیل جشنواره از مسیر اصلی اش خارج شده و در بیراهه مشغول به حرکت است و هیچ مدیر مدبری هم پیدا نمی شود تا جلوی حرکت آن در بیراهه را بگیرد.

روح الله سهرابی کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: هر جشنواره ای نسبت به تعریفی که بنیان گذارانش داشته اند و سیاست های آن را تبیین کرده اند باید فیلم ها و آثار سینمایی را بپذیرد و آن ها را به نمایش بگذارد اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر همواره از سیاست های ذاتی و تعریف شده اش دور بوده است و ما به خصوص طی سال های اخیر شاهد حضور کمرنگ آثار ارزشی و انقلابی و مقاومتی نسبت به حضور فیلم های اجتماعی در این رویداد سینمایی بوده ایم. ما زمانی که راجع به جشنواره فیلم فجر صحبت می کنیم بعد ارزشی و انقلابی و مقاومتی بودن ذات آثار حاضر در این رویداد به ذهن مان خطور می کند و معتقدیم که با توجه به عنوان «فجر» برای این رویداد سینمای این نوع آثار ارزشی، مهم و استراتژیک باید در جشنواره حضور داشته باشند اما افسوس که کمرنگ بودن حضور آثار ارزشی آنقدر محسوس است که اگر عنوان جشنواره «فجر» تغییر کند تغییر هویتی در این رویداد احساس نمی شود!

سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: مسئولان و مدیران سینمایی دل در گروی سینمایی دارند که هیچ ارتباطی با انقلاب اسلامی ندارد و قطعاً تا زمانی که همین مدیران و مسئولان سینمایی اداره سینمای کشور را در دست دارند وضعیت به همین منوال است و ما نمی توانیم توقعی برای تولید و عرضه فراوان آثار انقلابی و ارزشی در سینمای کشورمان باشیم. بنده معتقدم مدیران سینمایی کشور ما طی سال های اخیر هیچ یک از میان افراد شایسته انتخاب نشده اند و همین باعث شده تا سینمای انقلاب اسلامی به منصه ظهور نرسد. ما همواره شاهد جا به جایی مدیران سینمای از این سازمان به آن نهاد و از آن ارگان به این انجمن هستیم و هیچ گاه سعی نکرده ایم تا مدیران نالایقی را که دل در گرو انقلاب اسلامی ندارند حذف کنیم و افراد انقلابی و ارزش مدار را به عنوان مدیر سینمایی برگزینیم و همین اتفاق باعث شده تا سینمای ارزشی، استراتژیک و انقلابی روز به روز بیشتر دچار نزول و افول شود.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه طی سال های اخیر هیچ گونه قرابتی میان جشنواره فیلم فجر با اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی دیده نمی شود چرا که مدیرانی که موتور فکری و فرهنگی دشمن هستند ارزش هایی را تبلیغ می کنند که مورد نظر دشمن است و از همین رو به ارزش های انقلابی و اسلامی هیچ گونه توجهی ندارند. چند سالی است که نزدیکی و نسبیتی میان جشنواره فیلم فجر و انقلاب شکوهمند اسلامی نمی بینیم و متأسفانه در این رویداد سینمای که باید سرشار از آثار انقلابی و ارزشی باشد کمتر فیلم هایی را می بینیم که سنخیتی با فجر و انقلاب و اسلام و نظام داشته باشند.

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه امروزه هیچ قرابتی میان جشنواره فیلم فجر و انقلاب اسلامی دیده نمی شود این در حالی است که جشنواره فیلم فجر باید آینه تمام نمای انقلاب شکوهمند اسلامی باشد چرا که انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود اما افسوس که امروزه با این نقصان دست به گریبان هستیم. انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود و به همین دلیل در همان سال های ابتدایی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بنیان گذاری یک جشنواره فرهنگی و سینمایی به شدت برای جامعه و انقلاب اسلامی مورد نیاز بود و به همین دلیل جشنواره فیلم فجر برای اشاعه و ترویج اهداف و ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی راه اندازی گردید اما به مرور زمان این جشنواره که قرار بود آینه تمام نمای انقلاب اسلامی باشد زنگار گرفت و دیگر اثری از انقلاب در آن نماند.

 ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: فضای روشنفکری و غرب زده در سینمای کشور مانع از قرابت و نزدیکی جشنواره فیلم فجر با اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی است و جشنواره فیلم فجر متأسفانه سال ها است که هیچ گونه همخوانی با انقلاب اسلامی ندارد و نشانی از آرمان های انقلاب اسلامی در آن به چشم نمی خورد. فضای سینمای کشور روز به روز در حال بدتر شدن است. ما به جای آنکه تلاشی برای نزدیک شدن به آرمان های انقلابی در تولید آثار و روند برگزاری جشنواره فیلم فجر که به دلیل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همه ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر برگزار می شود باشیم به واسطه آنکه برخی روشنفکرمآبان بر سینمای کشور چمبره زده اند بیشتر در دام فضاهای روشنفکرمآبانه گرفتار می شویم و به شدت دچار عقب ماندگی و غرب زدگی شده ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.