سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

رئیس انجمن چهره پردازان در گفتگو با سینماپرس:

گریم در سینمای ایران زمانی «حرمت» داشت اما امروز این چنین نیست/ امروز رابطه و باندبازی حرف اول و آخر را می زند

ناهید علامی

سینماپرس: ناهید علامی رئیس انجمن چهره پردازان خانه سینما گفت: گریم در سینمای ایران زمانی «حرمت» داشت اما متأسفانه امروز این چنین نیست و دوغ و دوشاب با هم مخلوط شده اند و هیچ کس درست در جای خود قرار ندارد و رابطه و باندبازی حرف اول و آخر را می زند و به همین علت همواره به تمامی جوانان علاقمندی که می خواهند وارد سینما شوند توصیه می کنم که هرگز به سینما ورود پیدا نکنند چرا که ارزش ها و حرمت ها در این سینما به طور کل از بین رفته و این اتفاقی بسیار تلخ و دردآور است.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «آواز خوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امنیت شغلی سینماگران امروزه تنها در حد یک حرف زیبا باقی مانده و متأسفانه هیچ امنیت شغلی برای هیچ یک از اهالی سینمای کشور وجود ندارد و این در حالی است که در زمان ورود ما به سینما هیچ گاه از امنیت شغلی هراس نداشتیم و همه سینماگران از حداقل امکانات رفاهی و کاری و شغلی برخوردار بودند.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا علت عدم تأمین امنیت شغلی سینماگران به دلیل ورود بی رویه جوانان به سینما و زیاد شدن تعداد عوامل سینما در رشته های متعدد است یا خیر اظهار داشت: من به هیچ عنوان با ورود جوانان به سینما مخالف نیستم و اتفاقاً همیشه هم از ورود جوانان به سینما استقبال کرده ام اما معتقدم که همه چیز در سینما باید هدفمند و ضابطه مند باشد. یک اتفاق بسیار بدی که در سینمای ما رخ داده این است که هیچ یک از ما به این باور نرسیده ایم که در سینما و در دنیا قرار نیست دیگری جای ما را بگیرد و هرکس در سر جای خودش که قرار دارد باید درست کارش را انجام دهد اگر ما این مسأله مهم را برای خودمان جا بیندازیم به خودی خود بسیاری از مشکلات مان حل خواهد شد.

علامی خاطرنشان کرد: ما باید بدانیم که اگر قرار باشد شخصی را برای رسیدن به قله های پیشرفت خودمان نردبان کنیم و از او بالا برویم در واقع پایین هستیم و پیشرفتی نخواهیم کرد. بنده شخصاً هیچ گاه در زندگی کاری ام به دنبال مقام و... نبوده ام و الآن هم نیستم. اگر اینک به عنوان رئیس انجمن چهره پردازان خانه سینما هم فعالیت می کنم به آن دلیل است که آقای اسکندری در مجمع عمومی از بنده درخواست کردند که کاندید بشوم  وحتی زمانی که در انجمن رأی آوردم که به عنوان رئیس خدمت کنم تنها هدفم این بود که بتوانم پل ارتباطی میان انجمن با مسئولان برای رفع نیازهای سایر همکارانم باشم و بس!

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «پسر مریم» ادامه داد: بنده یک سری هدف هایی برای انجمن چهره پردازان خانه سینما دارم که امیدوارم بتوانم به این اهداف دست پیدا کنم؛ با دوستان شورای مرکزی انجمن هم برنامه گذاشتیم و به یک نتایجی هم رسیدیم اما به دلیل اینکه مرتباً با حجم کاری شدید مانند بیمه تکمیلی، مالیات و... درگیر بودیم نتوانستیم که قدمی جدی برای این کار برداریم.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که تا چه میزان قوانین و مقررات اساسنامه انجمن چهره پردازان خانه سینما رو برای اعضای فعلی و کسانی که جدیداً درخواست عضویت دادند کافی و لازم می دانید اظهار داشت: همانطور که مطلع هستید خانه سینما در سال ۷۲ شکل گرفت و قطعاً بر اساس شرایط روز اساسنامه آن تنظیم شده و امکان دارد نکاتی که در اساسنامه آن ذکر شده برای ۱۰ سال بعد هم کارآیی لازم را نداشته باشد و از این رو ما برآن شدیم تا حداقل در اساسنامه انجمن چهره پردازان بر اساس شرایط روز تغییراتی را به وجود بیاوریم و به همین علت با هیأت مدیره خانه سینما و وکیل خانه سینما مرتباً در تماس هستیم تا این اتفاق مهم رخ بدهد.

علامی تأکید کرد: من به دنبال رشد صنف چهره پردازان خانه سینما هستم. صنف را مانند خانواده خودم می دانم و امیدوارم که همه همکاران و هم صنفی هایم نیز چنین دیدگاهی داشته باشند و قطعاً اگر این دیدگاه به وجود بیاید ما با اتحاد می توانیم بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذاریم.

رئیس انجمن چهره پردازان خانه سینما در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه قبل از ورود به سینما از فضای فیلم و فیلمسازی به شدت هراس داشتم یادآور شد: من همیشه استعداد کار هنری را داشتم اما در پی آن نبودم که به سینما و تلویزیون بروم اما زنده یاد حمیده خیرآبادی که یکی از دوستان و همسایگان بنده بودند یک روز بنده را با خودشان سر یک سریال بردند که آقای رضا رادمنش طراحی چهره پردازی آن را بر عهده داشتند و ایشان از من خواستند که مدتی با پروژه همکاری کنم و به این صورت وارد عرصه سینما و تلویزیون شدم و بعد از یک مدت به آلمان سفر کردم تا به صورت تخصصی ساخت مواد آرایشی و گریم را یاد بگیرم و سپس به ایران آمدم و به صورت حرفه ای مشغول همکاری با پروژه ها شدم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در ابتدای امر همیشه بر این باور بودم که سینما دنیایی از ناشناخته ها است اما زمانی که به صورت حرفه ای کارم را شروع کردم متوجه شدم که همه چیز سینما از خود ماست!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.