یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶

در مراسم رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی مطرح شد؛

پیام رهبر انقلاب، راهگشای همه‌ی حوزه‌های هنر خواهد بود/ مستند انقلاب جریان‌ساز و جلوتر از سینمای داستانی است

سلیم غفوری در رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی

سینماپرس: مدیر شبکه مستند در مراسم رونمایی از منشور انقلاب اسلامی، جریان مستند انقلابی را همپای سینمای داستانی و گاهی جلوتر از آن دانست.

به گزارش سینماپرس، آیین رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی باحضور جمعی از هنرمندان، مستندسازان و مسئولان هنری کشور برگزار شد.

در این مراسم منشور مستند انقلاب اسلامی که توصیه رهبر معظم انقلاب به مستندسازان جوان است توسط نادر طالب‌زاده خوانده می‌شود.

جمعی از مستندسازان انقلاب، ۲۲ دیماه در دیدار صمیمانه‌ای با رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسائل خود را با معظم‌له در میان گذاشتند. در این جلسه وحید چاووش، محمدعلی فارسی، حسین شمقدری، علی صدری‌نیا، محسن یزدی، مهدی نقویان، نادر طالب‌زاده، سلیم غفوری، محسن اسلام‌زاده، محسن آقایی، محسن برونی، حسن یادگاری، کمیل سوهانی و ... حضور داشتند.

مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی به طور رسمی آغاز و سپس محمدعلی صدری‌نیا با خواندن متنی از شهید اوینی اجرای مراسم را آغاز کرد.

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در ابتدا به حضار و هنرمندان خوشامد گفت و تأکید کرد: این منشور جهت درست را به ما و هنرمندان این حوزه نشان می‌دهد. برای معرفی انسان و دفاع مقدس همه زحمت کشیدند. اما مستندسازان در ارائه حقایق انقلاب موفق‌تر هستند تا ادبیات و...

هنرمندان به حوادث هویت می‌دهند اما برخی ماجراها به قدری بزرگ است که هنر در مقابل آن کم می‌آورد و ظرفیت لازم را برای نمایش ندارد مثل واقعه عاشورا.

وی ادامه داد: برخی هنرها حقایق را تغییر می‌دهند مثل ارائه درام و داستانی اما مستند عین حقیقت را بیان می‌کند و صاحبان فطرت‌های پاک آن را می‌پذیرند. مسایل انقلاب هم از این نوع است.

مؤمنی شریف در ادامه گفت: امروز و مراسم رونمایی از منشور مستند انقلاب نقطه عطفی برای مستند است.

وی درباره دیدار با مقام معظم رهبری گفت: سال گذشته حضرت آقا فرصتی در روزهای پنجشنبه برای دیدار صمیمانه با هنرمندان فرصت گذاشتند. ۱۲ جلسه برگزار شد ارگان‌ها و نهادها فهرست دادند که امسال نوبت به حوزه هنری رسید. آقای یزدی خوش‌فکری کردند و این جلسه را مخصوص مستندسازان قرار دادند جلسه صمیمی بود. حضرت آقا در مقابل پرسش‌ها پاسخ دادند و توصیه‌ای نوشتند که رونمایی می‌شود.

غفوری: مستند انقلاب جریان‌ساز و جلوتر از سینمای داستانی است

سلیم غفوری تهیه‌کننده و مدیر شبکه مستند در بخش دیگر مراسم گفت: خدا را شاکرم پیام حضرت آقا فرصتی فراهم آورد که گرد هم بیاییم. پیام ایشان، منشور مستندسازان انقلابی است. این جریان مستند انقلابی تا به امروز همپای سینمای داستانی و گاهی جلوتر حرکت داشته است.

هنرمندان مستند انقلاب در جریان‌سازی از هنرمندان سینما جلوتر هستند، مستندسازی انقلابی تنها معطوف به انقلاب و جنگ و مقاومت نیست یک بخش مهم این موضوعات است که بتوان ریشه‌های انقلاب را تبیین کنیم. با توجه به آنچه در منطقه می‌گذرد.

امنیت، آرامش، حل بیکاری، مسائل و مشکلات اقتصادی هم وظیفه است. درد جامعه با نگاه برون رفت از مشکل باید ارایه شود. معضلات و مشکلات اگر با نگاه درست ساخته شود مستندانقلابی است مستندساز انقلابی جامعه را ناامید نمی‌کند. همانطور که حضرت آقا تأکید کردند اگر می‌خواهیم مستند بسازیم ارایه طریق برون رفت و کاهش آسیب‌ها باید مدنظر باشد.

آنچه که باید در مسیر راهنما باشد نگاه انقلابی است که باید حفظ شود تمجیدها و تشویق‌ها باعث غرور نشود.

وی تأکید کرد: حفظ روحیه انقلابی باعث ارایه نگاه درست به جامعه است، سینمای مستند از نگاه درست به جامعه نگاه درست منتقل می‌کند. پیام حضرت آقا راهگشاست و برای رشد بهتر آثار و نگاه درست است که انشالله ادامه می‌یابدژ

محسن برمهانی فعال حوزه بین‌الملل در بخش دیگر مراسم گفت: بعد از جلسه و خواندن پیام حضرت آقا احساس می‌کنم روح و حال تازه‌ای یافتم. در حوزه بین‌الملل موضوعی است که در سال‌های اخیر قابلیت خوبی برای ارائه آثار پیدا کرده که باید به این فکر کنیم که چگونه این لحن را برای مخاطب خارجی ارایه دهیم تا به درستی مفاهیم منتقل شود.

سپس مهدی نقویان با ادای دین به طهماسب برای زحماتی که ایشان برای مستند کشیدند، متنی را درباره مستند انقلابی خواند.

در ادامه محسن یزدی مدیر مرکز مستند حوزه هنری به دیدار رهبری اشاره کرد و گفت: حضرت آقا بسیار خوب گوش می‌کنند و جایی را متوجه نشوند می‌پرسند، یادداشت می‌کنند، ارجاع می‌دهند و این کاملاً نشان می‌دهد که جلسه عملیاتی است.

وی ادامه داد: به نظرم باید به دور از هیجانات درباره مسائل مهم کار کنیم و اگر گرفتار بی‌اخلاقی‌ها شدیم باید خود را پالایش کنیم و کارها را بیشتر جدی بگیریم.

پس از یزدی خالقی مستندساز اهل مشهد قطعه‌ای از یادداشتی که در دیدار با حضرت آقا نوشته بود را خواند که بخشی از منشور مستند انقلاب است.

در ادامه بهروز نورانی‌پور کارگردان ۱۵۷ در بخش دیگر گفت:
دغدغه مستندسازان نابرابری مستند در تولید و عرضه نسبت به سینمای داستانی است و هنوز مستند به سبد فرهنگی خانواده‌ها اضافه نشده است. باید دغدغه مستندسازان را برطرف کرد. سینمای مستند قابلیت و ظرفیت دارد که اندیشه‌ها و آرمان‌های نظام را ارائه دهد.

طالب‌زاده: ضرورت خلق مستندهای انقلابی که بدبینان هم مجبور به دیدن آن هستند

در بخش پایانی مراسم؛ منشور مستند انقلاب اسلامی باحضور نادر طالب‌زاده از پنجره‌ای که تعبیه شده بود رونمایی و طالب‌زاده متن منشور را قرائت کرد.

وی از حضور در جلسه ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که در این محفل هستم. این مسیر انقلاب است و برای آن جشن می‌گیریم. منشور مستند انقلاب اسلامی سیگنالی است که آقا ارایه دادند و همه فرازها را فرمودند. مستندسازان انقلابی میوه جدیدی هستند که یه نوع مستند جدید خلق می‌کنند و بدبینان هم مجبور هستند آن را ببینند این قدرت مستند است.

وی ادامه داد: باید با زبان هنر انحرافات در مسیر انقلاب را نمایش داد. مستند انقلاب با منشور ارایه شده میوه جدید است.

در مراسم رونمایی از منشور مستند انقلاب اسلامی چهره‌هایی چون محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، مدیران بخش‌های مختلف حوزه هنری و هنرمندانی چون انسیه شاحسینی، جهانبخش سلطانی، مهدی نقویان، محمدعلی شعبانی، سیدزاده، مستند سازان مراکز استانی حوزه هنری حضور داشتند.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.