دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

جشنواره مستقل «فیلم اولی ها»؛ تدبیر یا بی تدبیری/۵

مهام: برگزاری جشنواره مستقل برای فیلم های اول از اساس اشتباه است/ شاهد نوعی لجبازی در مدیریت با کارشناسان، منتقدان و سینه سوختگان سینما هستیم

علی مهام

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و بیان اینکه سال آینده جشنواره «فیلم اولی ها» را برگزار می کنیم، گفت: برگزاری جشنواره مستقل برای فیلم های اول از اساس اشتباه است، همانطور که تفکیک بخش های ملی و بین الملل جشنواره فجر از یکدیگر اشتباه بود اما متأسفانه مدیران به دلیل لجبازی های مفرط شان اصرار به انجام کارهای غیرکارشناسی و سلیقه ای دارند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل بنده از آقایانی که طرح جشنواره مستقل برای فیلم اولی ها را ریخته اند این است که اولاً مگر ما سالانه به چند فیلمساز اول مجوز برای تولید می دهیم که بخواهیم جشنواره ای مستقل برای آن ها برگزار کنیم؟ دوم آنکه حضور فیلم ها و فیلمسازان اول در جشنواره فیلم فجر چه اشکالی دارد؟ و مهمتر از همه اینکه مگر طی ۳۶ سال برگزاری جشنواره فیلم فجر ما شاهد بروز و ظهور استعدادهای درخشان و چهره هایی ماندگاری نبودیم که با فیلم های اول شان در جشنواره حضور داشتند و اینک به عنوان فیلمسازان مطرح سینمای کشور محسوب می شوند؟

وی ادامه داد: واقعاً بنده دلیل این اتفاقات را نمی فهمم!؛ متأسفم از اینکه مدیران و مسئولان به جای آنکه به فکر کیفیت آثار تولید شده در سینمای کشور باشند و برای فیلمسازانی که سال ها است خانه نشین و بیکار شده اند شرایطی برای حضور در سینما فراهم آورند چرا بودجه های سینما را صرف انجام کارهایی می کنند که هیچ عایدی مثبتی برای سینمای کشور دربر نخواهد داشت!؟

مهام سپس با بیان اینکه انجام کارهای بدون تحقیق، شتابزده و سلیقه ای توسط مدیران و مسئولان سینمای کشور سرعت زیادی به خود گرفته است خاطرنشان کرد: آنچه امروز ما شاهد آن هستیم نوعی لجبازی سیستم مدیریت سینما با کارشناسان، منتقدان، دغدغه مندان و سینه سوختگان سینما است! به عنوان مثال همه اهالی سینما معتقدند که جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر باعث خنثی شدن و بی هویت شدن این رویداد شده و اصلاً برگزاری جشنواره بین الملل در فصل بهار هیچ قرابتی با عنوان «فجر» و انقلاب ندارد اما گویا گوش شنوایی برای شنیدن این حرف ها وجود ندارد!

این سینماگر تأکید کرد: مشابه این اتفاق نادرست را ما در تفکیک بخش های کودک و نوجوان جشنواره فیلم های کودک و نوجوان شاهد بودیم که باعث افت شدید کیفی و کمی این رویداد شد و به همین علت مسئولان مربوطه مجدداً این جشنواره ها را با یکدیگر ادغام کردند؛ توصیه بنده به مسئولان و مدیران سینمایی این است که سینما را محلی برای آزمون و خطاهای خود قرار ندهند و بگذارند تا سینما بر اساس قواعد و استانداردهای جهانی در همه زمینه ها به خصوص مبحث برگزاری جشنواره ها به پیش برود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: ما در هیچ یک از جشنواره های بین المللی معتبر دنیا شاهد حضور جداگانه فیلم های اول در جشنواره ای مستقل نیستم و این فیلم ها معمولاً در بخشی مجزا نمایش داده می شوند. بنده تأکید می کنم برگزاری این جشنواره مستقل به هیچ عنوان به نفع سینمای ایران نیست و باعث کوچک تر شدن و بی رنگ و رو شدن بیشتر جشنواره فیلم فجر می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.