چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸

پای کارشناس صدای امریکا و رادیو فردا هم به جشنواره جهانی فجر باز شد!

چهارمین روز سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: سینمای ایران در سال‌های اخیر به بستری برای رشد و نمو گروهی از افراد «فرصت طلب» تبدیل شده است؛ افرادی که تکنیسین‌های فنی خوبی هستند، می‌دانند در کجا چه حرف‌هایی بزنند تا مورد پسند مسئولان باشند و در چه جایی ژست انقلابی‌گری به خود بگیرند.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران در سال‌های اخیر به بستری برای رشد و نمو گروهی از افراد «فرصت طلب» تبدیل شده است؛ افرادی که تکنیسین‌های فنی خوبی هستند، می‌دانند در کجا چه حرف‌هایی بزنند تا مورد پسند مسئولان باشند و در چه جایی ژست انقلابی‌گری به خود بگیرند. آنها آدم‌های عاقبت اندیشی هستند و در مقطعی از زندگی حرفه‌ای خود در صف سفارتخانه‌ای خارجی ایستاده‌اند و حالا با گذرنامه دومی در جیب، گاهی به ایران می‌آیند، پروژه‌ای می‌گیرند، پولی به جیب می‌زنند و برای خرج کردن پول هایی که در این کشور به دست آورده‌اند راهی کشوری اروپایی یا امریکا می‌شوند اما گاهی این هنرمندان پا را از این فراتر گذاشته و برای تأمین آینده شغلی خود و خانواده دست بیعتی هم به شبکه‌های معاند می‌دهند. دو سال قبل یکی از این عناصر به اصطلاح فرهنگی میهمان جشنواره بین‌الملل فجر بود و حالا شب گذشته یکی دیگر از این عناصر فرهنگی فرصت طلب در کاخ جشنواره روئیت شده است!


این آقای طراح صحنه‌ مهم‌ترین فعالیتش سریال مختارنامه است و البته در سریال ضد ایرانی «عمر» هم زحمت صحنه‌پردازی را کشیده است. نکته قابل تأمل درباره وی اقامت او در کشور جمهوری چک است؛ جایی که رادیو ضدایرانی «فردا» فعالیت می‌کند و البته اصلاً تعجب نکنید که همسر وی هم یکی از سردبیران این رادیو است و خودش نیز گاهی با این رادیو و نیز صدای امریکا و شبکه بی‌بی سی به عنوان کارشناس همکاری دارد!


نکته قابل تأمل شبکه پیچیده و به هم پیوسته‌ای است که میان این افراد با هنرمندان داخل کشور وجود دارد و آنها به وقت نیاز یکدیگر را در ایران و خارج از کشور حمایت می‌کنند. شنیده می‌شود این آقا برای طراحی صحنه یکی از پروژه‌های الف ویژه تلویزیون به ایران آمده و به زودی فعالیت خود را در این سریال تاریخی آغاز می‌کند؛ موضوعی که قطعاً باید مورد توجه مدیریت صدا و سیما قرار گیرد، البته دستگاه‌های امنیتی نیز باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند و چنین فعالیت هایی را رصد کنند. بد نیست به این سؤال پاسخ داده شود که وی به دعوت چه کسی به جشنواره جهانی فیلم فجر آمده است!؟ البته بعید است جشنواره‌نشینان چهارسو پاسخی به این سؤال داشته باشند، چراکه آنها صرفاً به دنبال برگزار کردن این جشنواره و تقسیم منافع مادی و مالی حاصل این رویداد هستند. اگر قرار بود مدیران جشنواره نسبت به واژه فجر غیرتی داشته و حتی نسبت به این رویداد تعصبی داشته باشند، یک نفر از آنها پاسخی به الیور استون امریکایی می‌داد که به دعوت ایران به فجر آمده و در نشست با دانشجویان سینما، به راحتی سینمای ایران را به سخره می‌گیرد و جالب اینکه صدایی هم از آن همه میزبان گوشی به دست و هنرمند درنمی‌آید!

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.