سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳

سینماگران و سال حمایت از کالای ایرانی؛

انتقاد از انفعال مدیران و بی هویتی سینما/ باید از کالای ایرانی و تولید آثار فرهنگی وطنی در سینما و تلویزیون حمایت شود

اصغری-آقامحمدیان-بهمنی-حر-شاهمرادی زاده-بهمنی-قهرمانی-اسلاملو-شفق-منبتی

سینماپرس: بسیاری از کارشناسان، فعالان و دست اندرکاران سینما بر این باور هستند که به کارگماردن مدیران متعهد و ارزشی در سینما، پرهیز از تجمل گرایی و اشرافی گری و همسویی با آرمان های نظام و انقلاب اسلامی، توجه به تولید کالاهای فرهنگی تولید داخل، پرهیز از برگزاری جشنواره های بی هویتی نظیر جهانی فجر و ... راهکارهایی در حمایت از کالای ایرانی در حوزه فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نامگذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می پذیرد و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان را مخاطب تلاشی همه‌ جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌داند. این نامگذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدف و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است گاهی هم این نامگذاری ها راهبرد محور بوده‌اند، به این معنا که رهبری خواهان تغییر نگرش راهبردی نسبت به مسائل کشور بوده‌اند.

شعار سال ۹۷ از سوی ایشان حمایت از کالای ایرانی انتخاب شده است؛ اولین سوألی که بعد از شنیدن شعار سال به هر ذهنی خطور می کند این است که اساساً چرا باید از کالای داخلی حمایت کرد؟ این پرسش جواب‌ های متعددی خواهد داشت که مهمترین آن اشتغال‌ زایی برای مردمان همین سرزمین است. باید برای جامعه جویای کار این مملکت فکری کرد و مطمئناً حمایت از تولید داخلی و خرید کالای ایرانی می‌تواند حرکت مثبت و روبه جلویی باشد. اما یک نکته بسیار حائز اهمیت است. حمایت از کالای ایرانی نباید فقط به شکل شعار درآید، این موضوع زمانی نتیجه بخش خواهد بود که در عمل دیده شود.

به اذعان بسیاری از کارشناسان، حوزه فرهنگ و هنر می تواند یکی از مهمترین حوزه هایی باشد که مفهوم شعارهای سال را به خوبی به جامعه تزریق کرده و آن را نهادینه کند اما متأسفانه طی سال های اخیر همواره ما شاهد آن هستیم که مدیران فرهنگی گویا بیشتر چشم به غربی ها دارند و بر اساس منافع غربی ها گام برمی دارند و چشمی به آینده کشور و منافع جمعی و ملی آن ندارند و به همین دلیل هم طی همه سال هایی که مباحث مهم اقتصاد مقاومتی مطرح بود ما شاهد هیچ کار درخور و شایسته ای از سوی مدیران فرهنگی و هنری و به ویژه مدیران سینمایی برای نهادینه سازی این مفهوم غنی و ارزشمند نبوده ایم!

اینک شعار سال بسیار صریح و سرراست است! «حمایت از کالای ایرانی»!؛ حال باید دید آیا مسئولان فرهنگی و هنری کشور باز هم می خواهند مانند سابق به کالای ایرانی بی توجه باشند؟ باید دید آیا همچنان در تلویزیون شاهد پخش فیلم ها و سریال های مبلغ محصولات لوکس خارجی خواهیم بود؟ باید ببینیم آیا باز هم مسئولان سینمایی دم از اکران فیلم های خارجی در سینماها می زنند؟ باید ببینیم آیا باز هم بریز و بپاش های آنچنانی به اسم جشنواره جهانی صورت می پذیرد؟

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران کشور آقایان: ابراهیم اصغری، شفیع آقامحمدیان، حبیب الله بهمنی، اکبر حر، ماشاالله شاهمرادی زاده، حمید بهمنی، محمد قهرمانی، محمدرضا اسلاملو، ناصر شفق و سیدهادی منبتی  با ما گفتگو کردند و نظرات خود را پیرامون چگونگی حمایت از کالای ایرانی در سینما و تلویزیون ابراز داشتند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

تأکید بر غیرقابل قبول بودن نشان دادن زندگی های لاکچری در آثار تصویری/ اصغری: سینما و تلویزیون باید از مصرف گرایی خارج شوند و به سمت تولید حرکت کنند

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: متأسفانه بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور هیچ گونه توجهی به کالای ایرانی ندارند؛ فیلم ایرانی، سینمای ایرانی و هنر ایرانی یک کالا است و باید از آن حمایت شود اما ما مرتب شاهد آن هستیم که برخی افراد سودجو دم از اکران فیلم های خارجی در سینماهای کشور می زنند! علاوه بر مبحث اکران فیلم های خارجی در سینماهای کشور اینکه سازمان صدا و سیما هم مرتباً فیلم ها و سریال های خارجی خریداری می کند و به جای حمایت از فیلمسازان و هنرمندان ایرانی این قبیل آثار را به نمایش می گذارد هم جای گلایه دارد. من نمی دانم مسئولان و مدیران سینما و تلویزیون تا کی می خواهند این راه غلط را ادامه دهند و هنرمندان ایرانی را خانه نشین کرده و جیب خارجی ها را پر پول کنند؟

آقامحمدیان: سینما باید نقش اساسی در راستای حمایت از کالای ایرانی داشته باشد/ مدیران سینما استراتژی شان حمایت از ایران و ایرانی باشد

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: آثار سینمایی ما باید در لایه های درونی شان مردم را تشویق و ترغیب به حمایت از کالاهای ایرانی کرده و آن ها را از خرید کالاهای خارجی منع کنند در صورتی که متأسفانه در بسیاری از مواقع روندی معکوس را شاهد هستیم! یکی از نکات مهمی که مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی به آن توجهی ندارند این است که رویکرد آثار سینمایی ما نباید ترویج زندگی های لوکس و شاهانه باشد اما اسفا که مدت زمان مدیدی است سینما و تلویزیون ما سرشار از فیلم ها و سریال هایی شده که زندگی لوکس را ترویج می دهند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده و دردآور است.

بهمنی: حمایت از کالای ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر مصداق بارزی دارد و باید از تولید آثار فرهنگی حمایت ویژه صورت گیرد/ نباید شاهد بیکاری هنرمندان باشیم

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: حمایت از کالای ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر مصداق بارزی دارد و باید از تولید آثار فرهنگی در کشور حمایت ویژه صورت گیرد نه اینکه ما شاهد بیکاری هنرمندان در کشورمان باشیم اما این فکر به سرمان بزند که مثلاً در سینما فیلم های خارجی اکران کنیم! ما باید با تقویت فرهنگ حمایت از کالای ایرانی به این نظر مشترک برسیم که هر کالای خارجی که مشابه ایرانی آن وجود دارد را خریداری نکنیم و اگر مشابه ایرانی آن هم وجود ندارد مسئولان را برای تولید آن محصول ترغیب کنیم و کاری کنیم که اقتصاد ملی و روحیه و اعتماد به نفس مان تقویت شود.

انتقاد از بی توجهی به فرهنگ ایرانی اسلامی در آثار سینمایی/ حر: از مدیران فرهنگی که دل در گرو فرهنگ منحط غربی دارند چه انتظاری دارید؟

 اکبر حر کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: از مدیران فرهنگی که دل در گرو فرهنگ منحط غربی دارند چگونه می توان انتظار حمایت از کالای ایرانی داشت؟ متأسفانه سینما و تلویزیون کشور ما محلی برای برای اشاعه زندگی های غربی شده و هیچ حمایتی از فرهنگ، ملیت و کالای ایرانی در آن ها نمی شود. سینما و تلویزیون به عنوان ۲ رسانه بسیار مهم و تأثیرگذار می توانند جهت حمایت از کالای ایرانی قدم های اساسی بردارند و جامعه را برای خرید کالای ایرانی و بی توجهی به سبک زندگی غربی و زندگی های لوکس و لاکچری به سمت ساده زیستی سوق دهند اما اسفا که تدبیری برای این اتفاق اندیشه نشده و ما در اغلب فیلم ها و سریال ها به جای آنکه شاهد کالای ایرانی باشیم شاهد کالاهای خارجی و تبلیغ زندگی غربی و سفر به کشورهای دیگر هستیم!

شاهمرادی زاده: هنرمندان متعهد باید در آثارشان فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را بیاموزند/ با سینمایی روبرو هستیم که نه به دین خود افتخار می کند نه ملیتش

 ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: هنرمندان متعهد باید در آثارشان فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را به عموم مردم بیاموزند؛ این وظیفه یکایک هنرمندان ایرانی است که از کالای ایرانی حمایت کنند و با فرهنگ سازی نگذارند گرایش مردم به سمت مصرف گرایی و استفاده از کالاهای خارجی سوق پیدا کند. برای اینکه یک هنرمند بتواند در اثر خود فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را جا بیندازد و آن را به مردم معرفی کند در ابتدا بایستی خودش به آن معتقد باشد، این فرهنگ را بشناسد و به درستی درکش کند در غیر این صورت هرگز نمی تواند اثری شایسته تولید کند و اگر اثری هم تولید کند آن اثر نمی تواند در گرایش فرهنگ مردم به سمت استفاده از کالای ایرانی کمکی داشته باشد.

بهمنی: هنرمندان شکوفایی تولید داخلی را در آثارشان به نمایش درآورند/ مشکل اساسی ما مدیران منفعل و بی دغدغه هستند!

حمید بهمنی کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: هنرمندان موظف هستند تا شکوفایی تولید داخلی در حوزه های مختلف اعم از نظامی، اقتصادی، فرهنگی و... را به بهترین شکل ممکن در آثارشان به نمایش درآورند و بستر آن را فراهم آورند تا مردم دیگر میلی به استفاده از کالای خارجی نداشته باشند. ما در جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید بسیار خارق العاده عمل می کنیم و نباید به هیچ عنوان به بیگانگان وابستگی داشته باشیم؛ به عنوان مثال ربات های ایرانی توانسته اند هم پای ربات هایی که در جهان ساخته می شوند پیشرفت داشته باشند و مسئولان سینما و تلویزیون موظف هستند تا هنرمندان و سینماگران را برای ساخت آثاری در رابطه با این دستاوردها تشویق کنند.

قهرمانی: نقش سینما و تلویزیون در راستای ترغیب مردم برای حمایت از کالای ایرانی بسیار مهم است/ برخی افراد تنها به فکر منافع شخصی شان هستند

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما با تدوین یک قانون فوری و لازم الاجرا باید فیلمسازان را از نشان دادن کالاهای خارجی در آثارشان منع کنند و به هنرمندان و سینماگران تأکید کنند تنها در صورتی فیلم ها و سریال های شان مجوز پخش می گیرد که اگر کالای خارجی در آن به تصویر کشیده می شود مورد تقبیح واقع شود. نقش سینما و تلویزیون در راستای ترغیب اقشار مختلف مردم برای حمایت از کالای ایرانی بسیار مهم است. هر دوی این رسانه ها بسیار مهم و تأثیرگذار و پرمخاطب هستند و مردم مرتبا با این رسانه ها سر و کار دارند از این رو مسئولان و مدیران رده بالای سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما باید تدبیری اندیشه کنند تا همواره در فیلم ها و سریال ها برای کالای ایرانی تبلیغ شود.

اسلاملو: تا زمانی که مدیران فرهنگی دل در گروی غرب دارند نمی توان امیدی به حمایت از کالای ایرانی در سینما داشت/ امروز سینمای ما به شدت بی هویت است

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما و کارشناس فرهنگی در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: تا زمانی که مدیران و مسئولان فرهنگی دل در گروی غرب دارند نمی توان امیدی به حمایت از کالای ایرانی در سینما داشت و به همین دلیل است که من شخصا آرزوی آن را دارم همانطور که مقام معظم رهبری با تدبیر و درایت مثال زدنی شان شعارهای سال را انتخاب می کنند دستوری اکید صادر کنند تا فرهنگ کشور هم درست شود و دیگر شاهد مدیران غرب زده در عرصه فرهنگی کشورمان نباشیم. مشکل ما از پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این بود که دست غرب زدگان را از کشور کوتاه کنیم؛ حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز تمامی تلاش خود را به کار بستند تا کشور وابسته به غرب و بیگانگان نشود و ما از غرب زدگی که در زمان رژیم قبلی در کشور وجود داشت نجات پیدا کنیم اما متأسفانه با همه تلاش های صورت گرفته باز هم برخی غرب زدگان اختیار برخی امور را در دست گرفتند.

شفق: برخی هنرمندان بیشتر با فرهنگ فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و امثالهم آشنا هستند!/ در آثار سینمایی باید به دستاوردهای کشور توجه شود

ناصر شفق تهیه کننده سینما در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: متأسفانه هنرمندان ما بیشتر با فرهنگ فرانسه، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و امثالهم آشنا هستند و مسئولان هم از آن ها حمایت می کنند و همین امر باعث شده تا ما در امر تولید آثار فرهنگی و هنری مان همواره پیروی فرهنگ غرب باشیم. شعار حمایت از کالای ایرانی در حوزه محصولات فرهنگی شاید بسیار فراتر از تولید کالا در بخش اقتصاد باشد چرا که حوزه فرهنگ اسوه و الگوی عرصه های اجتماعی است که اقتصاد هم در ذیل آن جریان دارد. در واقع عنصر فرهنگ مهمترین ساختار تمدن بشری و پایه های یک اجتماع قوی و پایدار است.

منبتی: سینما برای حمایت از محصولات ایرانی تاکنون کاری انجام نداده است/ ارشاد به آثاری که محصولات خارجی را تبلیغ می کنند مجوز ندهد

سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: سینما برای حمایت از محصولات و کالای ایرانی تاکنون هیچ کاری انجام نداده است و این اتفاق در صورتی است که سینما و تلویزیون به دلیل تأثیر عمیقی که روی مردم می گذارند رسالت سنگینی بر عهده دارند تا همگان را به سمت حمایت از محصولات داخلی ترغیب و تشویق کنند نه اینکه به هر وسیله ممکن مردم را به سمت فرهنگ و یا محصولات خارجی بکشانند. نیازهای داخلی ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی در تلویزیون تأمین شده است و ما از نظر کمی و کیفی با آثاری مواجه بوده ایم که کالای ایرانی و فرهنگ ایرانی داشته اند اما متأسفانه این امر در سینما به طور کل وجود ندارند. ما اغلب شاهد تولید و اکران فیلم هایی هستیم که یا اسپانسرهای خارجی دارند و به همین دلیل محصولات شان در فیلم ها تبلیغ می شود و یا اینکه کسانی که سازنده این‌ آثار هستند وامدار فرهنگ غربی هستند و دیدگاه ها و فرهنگ غربی را تبلیغ می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.