یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی؟!/۸

خسروی: خانه سینما باید جلوی عملکرد مافیای تولید، پخش و اکران را بگیرد/ بسیاری از اهالی راستین سینما در وضعیت بحرانی معیشتی به سر می برند

سودابه خسروی

سینماپرس: سودابه خسروی چهره پرداز سینما در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: اگر خانه سینما یک سندیکا و نهاد صنفی است و داعیه آن را دارد که قرار است برای اهالی سینمای کشور کار درست و اساسی انجام دهد و از حقوق آن ها حراست کند بایستی جلوی عملکرد مافیای تولید، پخش و اکران را بگیرد.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اهالی سینمای کشور این روزها از مسائل و مشکلات بسیار زیادی رنج می برند؛ بیشترین مسأله ما مافیای تولید و اکران و پخش کننده ها است. این روزها پخش کننده ها و سینمادارها هستند که همه اختیار سینمای کشور را در دست گرفته اند و برای سینما تصمیم گیری می کنند. آن ها هستند که سمت و سوی سینمای ایران به طرف آثار سخیف و نازل مثلاً کمدی کشانده اند و از بازیگران و افرادی برای تولید آن فیلم ها استفاده می کنند که هیچ شناختی از فیلم و سینما ندارند.

وی ادامه داد: خانه سینما به عنوان یک سندیکا و نهاد صنفی موظف است جلوی این مسائل را بگیرد؛ اعضای هیأت مدیره خانه سینما موظف هستند شأن سینما و سینماگران را حفظ کنند و نگذارند بیش از این آثاری با مضامین سخیف و فیلمنامه های سطح پایین تولید شود و مافیا بیش از این در سینما فاجعه به بار بیاورد. ما امروزه نیازمند تولید فیلم های مفید برای مردم هستیم که اذهان آن را روشن کند نه اینکه مرتباً آن ها را عقب و عقب تر ببرد.

خسروی خاطرنشان کرد: سینمای ایران این روزها به شدت بیمار است و متأسفانه نهادی مانند خانه سینما هیچ تلاشی نمی کند تا فیلم های مفهوم دار و دغدغه مند تولید و اکران شوند. از سوی دیگر بسیاری از اهالی راستین سینما در وضعیت بحرانی معیشتی به سر می برند چرا که مافیای «کارکردن» هم در سینمای ما وجود دارد و خانه سینما علیرغم همه وعده ها و شعارهایی که برای تأمین امنیت شغلی اهالی سینما و یا تخصیص بیمه بیکاری به سینماگران سر داده هیچ حمایتی از آن ها نکرده و نمی کند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «تیک آف» تأکید کرد: خانه سینما موظف است قوانینی ایجاد کند تا تنها افرادی که در خانه سینما عضویت دارند بتوانند در پروژه های سینمایی کار کنند؛ اصناف زیرمجموعه این نهاد نیز بایستی قوانین سختگیرانه تری برای پذیرش اعضای جدید وضع کنند و به هر کسی که از راه نرسیده خود را سینماگر قلمداد می کند کارت عضویت صنف و خانه سینما را ندهند. متأسفانه ما به خصوص طی سال های اخیر شاهد حضور افرادی در انجمن های زیرمجموعه خانه سینما بوده ایم که هیچ گونه شایستگی برای حضور در این انجمن ها را نداشته اند و با داشتن واسطه و رابطه کارت خانه سینما را دریافت کرده اند؛ این ها اتفاقاتی است که دل همه اهالی راستین سینمای کشور را به درد می آورد.

این چهره پرداز تصریح کرد: شایسته سالاری در سینما هدفی است که اعضای هیأت مدیره خانه سینما باید در پی آن باشند اما متأسفانه ما هیچ گونه اقدام مثبت و اساسی از سوی آن ها برای شایسته سالاری واقعی در سینما را شاهد نبوده و نیستیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.