سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

انتقاد از بی توجهی به رویدادهای دفاع مقدس در سینما/۳

سلمانیان: جو لیبرالیستی حاکم بر سینما و غرب زدگی شدید مانع اصلی توجه به سینمای دفاع مقدس است/ چرا هنرمندان متعهد و ارزشی خانه نشین شده اند؟!

عطاالله سلمانیان

سینماپرس: عطاالله سلمانیان بازیگر و کارگردان سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: جو لیبرالیستی حاکم بر سینما و غرب زدگی شدید مانع اصلی توجه به سینمای دفاع مقدس است و متأسفانه مسئولان و مدیران سینمایی یا ضرورتی برای توجه به این گونه مهم سینمایی احساس نمی کنند و یا اینکه اصلاً دوست ندارند فیلم های متعدد با این سوژه ها و مضامین ساخته شود.

بازیگر فیلم سینمایی «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آنچه به خصوص طی سال های اخیر شاهد آن در سینمای کشور هستیم تولید انبوه فیلم های نازل و پیش پاافتاده به اصطلاح طنز بوده که تنها چشم طمع تولیدکنندگان آن ها به خالی کردن جیب های مردم و گیشه بوده است و یا فیلم هایی تلخ و سیاه که بسیاری از ارزش های دینی و ملی و اجتماعی را زیر سوأل برده اند.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان سینمایی هیچ رغبتی برای حمایت از تولید آثار ارزشی و دفاع مقدسی از خود نشان نمی دهند و به دلیل وضعیت وخیم اقتصاد سینما بخش خصوصی نیز تمایلی برای تولید فیلم در این حوزه ندارد؛ از سوی دیگر ما شاهد آن هستیم که اگر اندک فیلم هایی هم در این ژانر تولید می شوند به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی همراه با تحقیق و پژوهش نیستند و فیلمنامه های آن ها پر از سوراخ، گاف و ایراد و اشکال اساسی است.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده باز» خاطرنشان کرد: البته مقصر این اتفاقات هنرمندان و اهالی سینما نیستند و این مسئولان فرهنگی و سینمایی هستند که مقصر اصلی این قبیل اتفاقات محسوب می شوند چرا که این وظیفه یکایک آن ها است تا به صورت مادی و معنوی از هنرمندان متعهد و دغدغه مندی که می خواهند در حوزه سینمای استراتژیک و ارزشی دفاع مقدس مبادرت به تولید فیلم کنند حمایت نمایند اما متأسفانه آن ها هرگز جو سینما را به سمت تولید انبوه فیلم های ارزشی سوق نداده و نمی دهند!

این سینماگر سپس با بیان اینکه باعث شرم است که هزاران سوژه برای ساخت آثار دفاع مقدس وجود درد اما هنرمندان متعهد و ارزشی بیکار و خانه نشین هستند تصریح کرد: تاکنون هزاران جلد کتاب از خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس، زندگی نامه شهدا و ... چاپ شده که هر یک از آن ها می تواند سوژه ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی و نمایش و... شود اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری، بی تدبیری و عدم برنامه ریزی توسط متولیان فرهنگی این اتفاق رخ نداده و سینمای دفاع مقدس و هنرمندانی که دغدغه این سینما و کار در حوزه های ارزشی را دارند اینک بیش از گذشته محجور و خانه نشین شده اند.

بازیگر فیلم سینمایی «هیام» تأکید کرد: متأسفانه اصولاً با نیروهای متعهد و انقلابی برخوردهای بد و نادرستی صورت می گیرد؛ در حال حاضر شرایط کار و حضور در سینما تنها برای افرادی مهیا است که با دیدگاه مدیران کار کنند! دیدگاه هایی که در تضاد بسیار با دیدگاه های هنرمندان ارزشی است.

این هنرمند در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این وظیفه دستگاه ها و نهادهای متولی حوزه فرهنگ و هنر از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و... است که پیشگام تولید آثار ارزشی و دغدغه مندانه در حوزه دفاع مقدس، مقاومت و... باشند اما اسفا که هیچ بستر فرهنگی مناسبی برای تولید و عرضه این گونه آثار هنری در کشور فراهم نیست.

نظرات

  • محمد ۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۱۳:۱۱
    0 0
    من که خیلی وقته با سینمای ایران قهر کردم این خبرم فقط به عشق آقای سلمانیان خوندم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.