جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲

انتقاد از نگاه مناسبتی رسانه ملی به موضوع فلسطین

محمدعلی شعبانی کارگردان مستند سمفونی استیضاح

سینماپرس: یک مستندساز با اشاره به نبود اتاق فکر جهت برنامه سازی در صداوسیما گفت: «تلویزیون نسبت به روز قدس و بسیاری از مناسبت های دیگر سطحی عمل کرده است و فقط قصد دارد آرشیو شبکه ها را پر کند.»

به گزارش سینماپرس، محمدعلی شعبانی کارگردان مستند با اشاره به آثاری که در مناسبت ها از تلویزیون پخش می شود گفت: همه تلویزیون های دنیا را یک اتاق فکر عریض و طویل اداره می کند اما اینجا برای سازمان بزرگی مثل صداوسیما چند نفر محدود فکر می کنند و باقی عوامل اجرایی هستند.

وی با اشاره به برنامه ها و مستندهایی که در روز قدس در تلویزیون نمایش داده می شود، اظهار کرد: تلویزیون نسبت به روز قدس و بسیاری از مناسبت های دیگر سطحی عمل کرده است و فقط قصد دارد آرشیو شبکه ها را پر کند.

این مستندساز درباره سختی تولید آثار مستند در زمینه قدس و فلسطین عنوان کرد: جغرافیای این منطقه باعث شده ورود مستندسازان به آن نقطه سخت باشد و مستندسازان هم شناخت کمی نسبت به این محیط داشته باشند. از طرفی تلویزیون نسبت به این مساله صرفا مناسبتی برخورد کرده و باعث شده رویکرد برنامه سازان نیز به این سمت هدایت شود.

کارگردان «انحصار ورثه» تصریح کرد: ما مستندسازان دنبال حرف بکر هستیم به طور مثال من اگر بخواهم از فقر بگویم و تلویزیون آنتن خود را در اختیار آن بگذارد من باید فکر کنم و ببینم چه می توان گفت که برای مخاطب جدید باشد.

کارگردان «ملی بدون کارت» با اشاره به دیگر برنامه های مناسبتی تلویزیون اظهار کرد: من فکر می کنم مسئول پخش تلویزیون تقویمی دارد که به آن نگاه می کند و در مناسبت های مختلف با آرشیو آنتن را پر می کند.

وی اضافه کرد: اگر ما پوشش برنامه های روز قدس را از تلویزیون حذف کنیم می فهمیم این مساله در تلویزیون جدیتی ندارد و تلاشی برای ساخت برنامه های فکر شده و خلاق در آن وجود ندارد. هر مساله ای که اینگونه در تلویزیون مناسبتی شده است نگاهی آماری نسبت به آن وجود دارد و شما می بینید که تلویزیون در روز قدس در دهه ۷۰ یا ۸۰ با روز قدس در سال ۹۷ فرقی ندارد.  

این مستندساز در پایان بیان کرد: مساله فلسطین و جنایت های اسرائیل جنبه های مختلفی دارد و ما باید بیشتر روی جنبه انسانی آن کار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.