دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

«خاطرات روستا» به «اورامان تخت» رسید

مستند اورامان تخت

سینماپرس: برنامه امروز مجموعه مستند «خاطرات روستا» به پخش مستند «اورامان تخت» ساخته فرهاد ورهرام اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، فرهاد ورهرام درباره ساخت مستند «اورامان تخت» گفت: اوایل دهه ۷۰ پس از چندبار تلاش بی‌نتیجه برای شرکت در مراسم آیینی پیر شالیار سفری به اورامان تخت داشتم، مراسمی که هر سال در نیمه زمستان از ۱۵ بهمن به مدت دو هفته برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در همین سفر از مراسم عکس گرفتم و مونوگرافی روستای اورامان تخت و برگزاری مراسم پیر شالیار را تهیه کردم؛ مونو گرافی که گرچه هنوز منتشرنشده است اما تنها نوشته مفصل و درستی است که درباره این روستا وجود دارد.

این مستندساز اظهار کرد: سال ۷۳ به تهیه‌کنندگی مرکز تهیه فیلم‌های مستند علمی اتریش با همکاری موزه مردم‌شناسی وین فیلم «عروسی مقدس» (عروسی پیر شالیار) را ساختم، مستندی که جزو معدود فیلم‌های مردم‌نگاری در ایران است و برگزاری یک مراسم آیینی را طی ۲ هفته تعقیب می‌کند و پس‌ از آن روستا صاحب جاده آسفالت، برق، تلفن و... شد و به تدریج توریست‌ها به این منطقه آمدند.

وی تصریح کرد: سال‌ها بعد در سفری که به اورامان داشتم، دیدم که بافت این ده در حال تغییر است و مراسم پیرشالیار به آیین کهنی که سال‌ها پیش فیلمش را ساختم، شباهتی ندارد، هرسال خبر جدیدی از این روستا به گوشم می‌رسید، در اورامان چند هتل ساخته شد و با ساخت خانه‌های جدید بخش مهمی از بافت قدیم روستا لطمه دید، همین شد که تصمیم گرفتم، برگردم و مستند جدیدی بسازم.

این مستندساز پیشکسوت افزود: در این قسمت از «خاطرات روستا» اورامان قدیم را با اورامان جدید مقایسه خواهیم کرد، متأسفانه به علت هجوم توریست‌ها و مشکلاتی که به وجود آمده بود، مراسم پیرشالیار تحلیل رفته است، بافت روستا و زندگی مردم هم در این مدت تغییراتی داشته است که در این مستند نشان داده می‌شود.  

ورهرام گفت: «اورامان تخت» زمستان ۹۶ تصویربرداری شد و در آن چهره جدیدی از مراسم پیر شالیار نمایش داده می‌شود. در ساخت این مستند از مونوگرافی روستا، فیلم «عروسی مقدس» و عکس‌هایی که در سفرهایم به این منطقه گرفته بودم، استفاده‌ شده است.

مجموعه «خاطرات روستا» محصول شبکه مستند سیما دوشنبه‌ها ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن سه‌شنبه‌ها ساعت ۹ خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.