هفته گذشته سرانجام پس از حرف و حدیثهایی که در رابطه با تعطیلی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به وجود آمده بود، نشست خبری این جشنواره با حضور گسترده رسانههای داخلی برگزار شد. در این نشست که محمد خزاعی به عنوان دبیر دوره پانزدهم و یزدان عشیری به عنوان مدیر روابط عمومی حضور داشتند، برنامههای متعدد پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت تشریح شد و آمار امیدوار کنندهای از آثار رسیده چه در بخش سینمای ایران و چه در بخش بینالمللی داده شد، اما شاید یکی از مهمترین بخشهای جشنواره امسال را بتوان بخش مربوط به چهل سالگی انقلاب اسلامی دانست که بخشهای مختلفی با عنوان «چهل شاهد» و «جلوهگاه نور» در حوزه مستند، کوتاه و فیلم سینمایی در آن حضور دارند.
چهل سالگی انقلاب اسلامی را شاید بتوان مهمترین نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی در دوران معاصر و پس از هشت سال دفاع مقدس دانست و در این میان، مهمترین عامل در تبیین مفاهیم کلان انقلاب اسلامی چه در داخل و چه در ابعاد بینالملل را باید بعد ارکان فرهنگی انقلاب اسلامی دانست، چرا که انقلاب اسلامی بر خلاف بسیاری از انقلابهای بزرگ و معاصر دنیا یک انقلاب فرهنگی است و افقهای این انقلاب با هیچ محصولی به جز محصولات فرهنگی و هنری قابل عرضه بینالمللی نیست، از همین روی وظیفه معرفی، تبیین و تشریح اهداف و آرمانها و افقهای انقلاب اسلامی بر دوش نهادهای فرهنگی و مهمتر از آن بزنگاههایی چون جشنوارهها و محافل فرهنگی بین المللی است.
جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت که از دیرباز هماهنگ و همگام با مسائل روز جهان اسلام و انقلاب اسلامی پیش رفته است و مواضع درست و مورد تأیید انقلاب اسلامی در حوزه بین الملل را با نگاهی عمیق و آسیب شناسانه تبیین و پرداخت کرده است، در پانزدهمین دوره برگزاری اش به درستی موضوع مهم چهل سالگی انقلاب اسلامی را انتخاب کرده و در دو بخش «جلوهگاه نور» و «چهل شاهد» به آن پرداخته است، اهمیت این پرداخت آن هم در سه حوزه فیلم کوتاه، فیلم مستند و فیلم سینمایی از آن جهت است که جشنواره فیلم مقاومت از معدود جشنوارههای بین المللی در کشور به شمار میرود.
همچنین به گفته دبیر جشنواره در میان چهارده جشنواره مهم با مضمون مقاومت در جهان نیز شمرده می شود که همین امر باعث میشود در روزهای برگزاری جشنواره مهمانان، فیلمسازان و اندیشمندان بینالمللی با مفاهیم گسترده انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند، جشنواره فیلم مقاومت همچنین در بخش دیگری به عنوان «چهل شاهد» نگاهی به برترین آثار حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون خواهد داشت، این بخش که با انتخاب آثار برتر توسط مردم برگزار خواهد شد در حقیقت گنجینه ای از فیلمهای انقلابی و دفاع مقدس است که پیش روی مخاطبین از همه نسل ها گشوده میشود.
در این میان ممکن است آثاری که به هر دلیلی در سال تولید و اکران خود در محاق افتاده اند نیز حضور دارند و این امکان را خواهند داشت تا آنطور که شایستگیاش را داشته اند دیده و معرفی شوند، این بخش که در دیگر جشنوارههای مهم جهان با عناوینی از جمله مرور بر آثار، یا مناسبتهای موضوعی با رویکردهای مختلف فرهنگی و هنری نیز حضور دارد، در آن آثار دهههای گذشته را اکران و بررسی میکنند از این جهت در جشنوارههای جهانی چنین رویکردی به آثار قدیمی مرسوم است. به عنوان مثال میتوان به جشنوارههای فیلم کن و یا برلین و همچنین موزه هنرهای معاصر نیویورک اشاره کرد که به آثار کمتر دیده شده دهههای گذشته از سراسر جهان میپردازند.
این بخش همچنین میتواند تعاملی خوب میان فیلمسازان دهههای مختلف سینمای انقلاب و دفاع مقدس با مردم و سلیقه کنونی آنها ایجاد کند، همچنین مخاطبان جوانی که متولدین دهههای ۷۰ و ۸۰ هستند و به طور طبیعی محلی برای دیدن آثار دهههای پیشین به جز رسانه ملی نداشتهاند، به این واسطه و آن هم در مقام داور و انتخاب کننده با آثار نسلهای پیش پیش روبرو خواهند شد که همین امر موجب نشر نگاه انقلابی و دفاع مقدس در حوزه سینما است و میتواند به فیلمسازان جوان نیز پس از بازخورد مثبت و قابل اعتنای مخاطبین به آثار انقلاب اسلامی این روحیه و امیدواری را القا کند که در این حوزه بتوانند مخاطبینی گسترده به دست بیاورند.
اما از جهتی به رغم انتخاب خوب و برنامهریزی درست در جهت نشر افکار فرهنگی انقلاب و آثار فرهنگی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس، این جشنواره به دلیل مسائل مالی و حمایتنشدن جدی از سوی نهادهای ذی ربط نه تنها امکان اکران گسترده این آثار را در شهرهای مختلف ایران ندارد، بلکه امکان دارد فیلمهای بخش رقابتی نیز در بخشهای اصلی جشنواره نیز امکانی برای اکران پیدا نکنند.
این تناقض جدی در برنامهریزیها و اهداف جشنواره با مسائل اجرایی آن به دلیل مسائل مالی میتواند مهمترین محل نقد به ارگانها و دستگاههای دولتی، نظامی و فرهنگی کشوری باشد که میتوانند فارغ از دستورالعملها و مأموریتهای تعریف شده فرهنگی، طبق فرامین رهبر معظم انقلاب به طور جهادی عمل کرده و در این دوره که مهمترین دوره این جشنواره به دلیل تقارن با چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی است از آن حمایت کنند تا علاوه بر حفظ برنامههای اعلام شده و اجرای آن به طور گسترده در فرصت باقی مانده تا جشن پیروزی انقلاب در چهل سالگی اش، بخش های نام برده و یاد شده نیز در ابعاد گستردهای در شهرها و شهرستان ها برگزار شود.
این امکان که خود از بهترین جشنها به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی به شمار میرود میتواند در کمترین هزینه و با بیشترین مشارکت مردمی در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری برگزار شود و قطعا تأثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی بیشتری نسبت به مراسمهای مرسوم با صرف هزینههای هنگفت دارد و موجب میشود تا انقلاب اسلامی از دریچه سینما ـ که جذابترین رسانه در جهان است ـ در سراسر کشور و در میان همه نسلها از نسل اول انقلاب تا نسل جوان و نوجوان دیده شود و مخاطبین سینمای ایران پیوندی ناگسستنی با سینمای انقلاب و دفاع مقدس پیدا کنند.
ارسال نظر