به گزارش سینماپرس، اعلام اسامی راه یافته به بخش «نگاه نو» یا همان بخش فیلم اولیهای جشنواره فیلم فجر و حضور برخی از فیلمها و حذف برخی دیگر باعث تعجب اهالی سینما شد، به خصوص اینکه نامهایی در بخش فیلمهای منتخب حضور دارند که کارگردانشان حداقل از نظر حرفهای فیلم اولی به شمار نمیروند. از سوی دیگر حذف کارگردانان جوانی که میتوانند در جشنواره جریانساز شوند نیز اعتراضاتی را در پی داشته است. فیلم «منطقه پرواز ممنوع» از جمله این آثار است. امیر داساگر، نویسنده و کارگردان این فیلم در گفتوگویی به موضوع راه نیافتن فیلمش به جشنواره فجر پرداخته است.
به طور خلاصه فیلم «منطقه پرواز ممنوع» را معرفی میکنید.
فیلم در ژانر ماجراجویانه و نوجوانانه ساخته شده و داستان سه نوجوان ۱۳- ۱۲ ساله است که در گوشهای از ایران در حال انجام کاری هستند و در این مسیر مشکلاتی برایشان ایجاد میشود و همین باعث درگیری میان آنها و بعضی از افراد میشود و قدم به قدم متوجه مسائلی میشوند. فیلم پر از هیجان و تعقیب و گریز است و لوکیشنهای متعددی دارد و لحظههای جذابی دارد که مخاطب نوجوان را درگیر میکند. اگر توضیح بیشتری بدهم فیلم لو میرود، ولی نه حتی به خاطر اینکه موضوع فیلم ارزشی است و بخواهم بگویم به خاطر محتوای آن باید در جشنواره دیده میشود بلکه به خاطر قابلیتهای فنی این فیلم میگویم که حقش بود در جشنواره حضور داشته باشد و حداقل کیفیت آن با آثار دیگر سنجیده میشد.
فکر میکنید چرا از جشنواره فجر کنار گذاشته شدید؟
چیزی که من فکر میکنم این است که سیاست جشنواره فجر بر این است که فیلمهای کودک و نوجوان را به جشنواره فیلم کودک اصفهان بفرستد و از آنجایی که «منطقه پرواز ممنوع» بازیگر شاخص و تهیه کننده صاحبنام ندارد و این مخالف تم مرسوم در سینماست، برای همین پشت در ورودی جشنواره فجر باقی ماندیم.
منطقه پرواز ممنوع» برای مخاطب نوجوان است یا درباره نوجوانان؟
قطعا برای مخاطب نوجوان است.
این را پرسیدم برای اینکه بیشتر آثاری که به نام فیلم کودک و نوجوان در ایران ساخته میشود، مخاطب بزرگسال دارد و فیلم بزرگسال است!
معتقدم اگر فیلمی برای مخاطب اصلیاش به خوبی ساخته شود، مخاطبان دیگر گروههای سنتی هم به تماشای آن خواهند نشست. مشکل اصلی سینمای ما این است که مخاطب خود را نمیشناسد. ما در «منطقه پرواز ممنوع» کاملاً درگیر دنیای نوجوانان هستیم.
اما این معضل بزرگی برای سینما شده که فیلمها در چند ژانر محدود شده و در حق ژانرهای مختلف ظلم میشود.
حتی داستانهای فیلمها هم به طور حیرتانگیزی به هم شبیه شده است. برایم جالب است که چرا سینمای اجتماعی ما تا این حد به سینمای ناتورالیستی فرانسه شباهت پیدا کرده و چرا برای فیلمسازان ایرانی سینمای فرانسه تا این حد عزیز شده است! کسی هم که بخواهد در فضایی غیر از این سینما کار کند دست به انتحار بزرگی زده است.
گفته میشود کارگردانانی مثل «تورج اصلانی» و «مسعودبخشی» اصولا فیلم اولی نیستند و از نظر حرفهای نباید در «نگاه نو» شرکت داده میشدند! به این موضوع اعتراضی نداشتهاید؟
من حتی اگر فیلم هم نداشتم به این موضوع اعتراض میکردم. به خصوص درباره شخص دومی که نام بردید. من اگر مسئولیتی داشتم به خاطر آن فیلمی که ساخته بود، ممنوع الکارش میکردم. شاید بگویند چهار پنج سال گذشته و آن فیلم افتضاحی که ساخته فراموش شده! مگر یک نفر دیگر چه توهینی میتوانست به انقلاب انجام دهد که در آن فیلم انجام نشده باشد! ولی الان که این حرف را بزنم ممکن است بگویند، چون خودش ذیفنع است دارد از روی حب و بغض حرف میزند، اما انتظارم این است که نگذارند در جشنواره فیلم فجر کار غیر قانونی انجام شود. درباره یکی از فیلمهای حاضر در این بخش شنیدهام که سال گذشته در هیئت انتخاب بازبینی و رد شده، اما امسال دوباره حضور پیدا کرده است.
با توجه به اینکه احتمال حضور مجدد در جشنواره فجر وجود ندارد، فیلم را برای اکران آماده میکنید؟
با توجه به اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان نزدیک است، حتماً به حضور در جشنواره فکر میکنیم، اما تصمیم گیرنده درباره این موضوع، شخص تهیه کننده است. از طرفی هم شرایط اکران خیلی سخت است، به خصوص برای فیلمهایی مثل «منطقه پرواز ممنوع» که بازیگر چهره ندارد. تنها دغدغه من این است که فیلم به دست مخاطب اصلیاش برسد.
به خاطر راه پیدا نکردن به جشنواره فکر نمیکنید کار «منطقه پرواز ممنوع» برای دیده شدن سخت شده؟
من از اول هم هر جور محاسبه میکردم به این نتیجه میرسیدم که فیلم درفجر حضور نخواهد داشت، این را هم به تهیه کننده گفته بودم.
شما که در ابتدای مصاحبه گفتید به دلیل کیفیت فنی خوب فیلم باید در جشنواره رقابت میکرد؟
به همان دلیل که نه بازیگر شاخص دارد و نه تهیهکننده مشهور، فیلم هم فیلم ژانر است.
البته یکی از کارگردانها توصیه کرده که فیلمهایی که حساسیت ایجاد میکنند را به جشنواره ندهند، حالا که در فجر نیستید، فکر میکنید توصیه درستی است؟!
فرق ما با آنها این است که جشنواره فجر را جشنواره انقلاب میدانیم و معتقدیم در هر دوره از جشنواره باید حداقل ۱۰ فیلم با موضوعات روز مرتبط با انقلاب داشته باشد. جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است و نباید از فیلمهای انقلاب اسلامی خالی نشود. فجر متعلق به بچههای انقلاب اسلامی است. هیئت انتخاب هفت نفر هستند، هیئت داوران هم هفت نفرند، قرار نیست همه مردم ایران مانند آنها فکر کنند، همان طور که شاید اگر به جای این هفت نفر، افراد دیگری در هیئت انتخاب بودند، سرنوشت انتخابها به شیوه دیگری رقم میخورد.
*روزنامه جوان
ارسال نظر