دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«ما همه باهم هستیم» و «دختر شیطان» آثاری کم مایه و سطحی نگر و «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» فیلم هایی قابل قبول از نظر ساختار سینمایی

ما همه باهم هستیم-دختر شیطان-شبی که ماه کامل شد-سرخپوست

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران ۴ فیلم سینمایی جدید از عید سعید فطر گفت: «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و «دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور آثاری کم مایه و سطحی نگر، به شدت شعارزده، سردستی و بی ارتباط با سینما هستند اما ۲ فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی فیلم هایی قابل قبول از نظر ساختار سینمایی اند اگرچه بعضاً در محتوا ضعف هایی نیز دارند.

 وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرونده فیلمسوزی فیلم های اکران ماه مبارک رمضان به همت نامسئولان سینما وچکمه پوش های مافیا باشکست اغلب فیلم ها درگیشه بسته شد. فیلم «زهرمار» جواد رضویان مورد لطف آن ها واقع و اکرانش تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد و فیلم های «ماهمه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی، «دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی اکران هود را همزمان با عید سعید فطر آغاز کردند.

آذین سپس به نقد فیلم های در حال اکران پرداخت و گفت: «سرخپوست» صرف نظر از حاشیه ها و سوژه نه چندان تازه و جذابش در میان تولیدات رایج سینمای کشور و فیلم های در حال اکران از نظر ساختار سینمایی؛ پردازش داستان و کاراکترها، کارگردانی نسبتاً حرفه ای توانسته فیلمی متفاوت باشد. «سرخپوست» در واقع نه فقط یک اثرسینمایی قوی در فرم و محتوا که به معنای واقعی «سینما» است، یعنی آنچه مدت ها است در سینمای کشور شاهد آن نیستیم!

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: نیما جاویدی با فیلم جدید خود توانسته یک اثر پلیسی-معمایی خوش ساخت و انسان محور بسازد و افزون بر به کارگیری الزامات ساخت یک اثرسینمایی دیدنی و کم نقص، داستان فیلم را در قالب سینما بازآفرینی کند.  

آذین سپس با اشاره به فیلم سینمایی «همه با هم هستیم» که با انتقاد شدید بخش گسترده ای از منتقدان، سینماگران و حتی مخاطبان عام مواجه شده است اظهار داشت: کمال تبریزی فیلمسازی کاربلد و توانا است، ولی مدت ها است که آثارش از سطح متوسط فراتر نمی رود. گرچه موضوعات متنوع و متفاوت، اغلب فیلم های چندسال اخیر او راشکل داده اند، لیکن سطحی نگری و سطحی نمایی، شعارگویی و کم کاری در کارگردانی و بی توجهی به ساختار هنری نگذاشته اند آثار او ماندگار شوند.

وی افزود: «ماهمه با هم هستیم» فیلمی سطحی و سردستی و از نظر سینمایی اثری متوسط است وانگولک های سیاسی و اجتماعی تکراری فیلم تأثیرگذار و مخاطب پسند نیست؛ فیلمی که امکان دارد به واسطه حضور استارها در گیشه موفق شود اما هیچ دستاورد مهمی برای سینما محسوب نمی شود و یک نقطه تاریک در کارنامه کاری تبریزی است.

این منتقد سینما سپس به جدیدترین ساخته سینمایی نرگس آبیار اشاره کرد و اظهار داشت: این بانوی فیلمساز در جدیدترین ساخته سینمایی خود اندکی جلوتر و پخته تر از ساخته های پیشین خود رفته و از این نظر «شبی که ماه کامل شد» در کارنامه سینمایی وی اثری مثبت ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: اما متأسفانه فرصت طلبان، سودبران وسیاسیون سینما از نرگس آبیار که هنوز راه خود را در سینما نیافته،   ملیجک ساخته اند! با آنکه فیلم جدید او، «شبی که ماه کامل شد» باحمایت بنیاد فارابی ساخته شده و پشتیبانی مافیا را به همراه دارد وگوشه ای از زندگی ریگی جنایتکار را دستمایه قرار داده  و نرگس آبیار را در فیلمسازی، اندکی جلوتر وپخته تر می نماید، اما از لحاظ داستان سازی، نگاه تحلیلی به پدیده شوم ریگی و شخصیت پردازی، دچار مشکل و نقص محتوایی و مضمونی است.

آذین تأکید کرد: در واقع  سایه سنگین ملودرام سازی سطحی بر سر محتوا و وقایع مرتبط با ریگی سایه انداخته و از این فیلم، اثری حادثه ای و شعاری ساخته است در صورتی که با کمی تدبیر و درایت بیشتر این اثر سینمایی می توانست به درخشان ترین فیلم سینمای استراتژیک کشور طی سال های اخیر بدل شود.

وی سپس با اشاره به یکی دیگر از فیلم های روی پرده گفت: «دختر شیطان» بعد از فیلم «سلام بمبئی»، دومین فیلم مشترک ایران و هندوستان به کارگردانی قربان محمد پور است؛ یک درام حادثه ای عاشقانه و موزیکال متوسط با چاشنی مسائل انسانی و اجتماعی! این فیلم با تکیه بر لوکیشن ها، فضاسازی ها، داستان عشق انگیز و رقص و آواز و بازیگران هندی، چشم به گیشه دوخته است. تبلیغات مناسب و سلامت و حمایت های مردمی! در شرایط مافیازده و ناعادلانه اکران سینما، در سرنوشت فیلم ها می تواند تاثیرگذار باشد!

این منتقد در ادامه این گفتگو افزود: به قول معروف سالی که نکوست از بهارش پیداست؛ با نگاهی حتی سطحی به فیلم های روی پرده و آشفتگی ها و بی عدالتی های اکران می توان اوضاع سینمای ایران را در سال جاری به عینه مشاهده کرد چرا که در عرصه نامدیریتی ها همان روال نامطلوب غیرفرهنگی جلوه گر است و در حوزه اکران چون سال های اخیر مافیا و پولشویان یکه تازی می کنند و فیلم هایی که با حمایت برخی ارگانی ها و دولتی ها ساخته شده اند به رغم هزینه های سنگین در مسیر علاقه و فرهنگ جامعه نیستند و نمی توانند از منظر محتوا و مضمون و حتی ساختار هنری با آثار شاخص مقابله کنند از همین رو اوضاع سینما پیوسته مسیر رو به نزول را طی کرده و بضاعت جشن پاره اخیر موسوم به فجر نشان داد که سینمای ایران در غیبت بزرگان و حرفه ای ها و سلامت اندیشان نمی تواند به سوی سینمای ملی گام بردارد.

وی در پایان گفت: به همین دلایل است که شاید برخی از فیلمک های شبه طنز و کمدی بتوانند در گیشه خودنمایی کنند اما به طور قطع تأثیری بر کیفیت آثار سینمایی، ارتقای سلیقه مخاطب و سامان دادن تولید و اکران در کشور ندارند به عبارت صریح تا زمانی که فسق و فجور و مافیا و پولشویان و نامدیران کج اندیش قدرت سینما را در کشور به دست دارند سینمای ایران سربلند نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.