به گزارش سینماپرس، وقتی چراغ ستارهمربعها خاموش شد با دخالت خصولتیها و برخی افراد دولتی شاخص جذب آگهی و اسپانسر در تلویزیون هر روز سختتر میشود. تا جائیکه چند کالای تولید داخل را سرمایه آگهی تبلیغاتی کردهاند. زیرا تلویزیون برابر ردیف بودجهای مجبور است آگهی تبلیغاتی بگیرد و از این راه امرار و معاش کند. رقم حدودی برای بودجه صداوسیما در سال ۹۸، یک هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است؛ این رقم در سال ۹۷، یک هزارو ۶۴۶ میلیارد تومان و در سال۹۶، یک هزارو ۵۹۸ میلیارد تومان بوده است. همچنین بودجه شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در سال ۹۸ دو میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. مصارف پیشبینی شده افزایش سقف بودجه نیز حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.
امسال شاهد کاهش بودجههای فرهنگی و مشکلات بودجهای سازمان صداوسیما هستیم؛ دولت هم انتظار درآمدزایی یک هزار و هشتصد میلیارد تومانی در سال را از رسانهملی دارد در حالیکه مأموریتهای عظیم و رسالتهای بزرگ این رسانه با بودجه محدود دولت همخوانی ندارد. به همینخاطر آنتن در اختیار اسپانسرهایی قرار میگیرد که فقط به منافع شخصی خودشان میاندیشند. بسیاری به این نکته اشاره دارند که دست رسانهملی خالی است و مجبور میشود برای پیشروی اهداف خود به تبلیغات کالاهای نامرغوب هم روی بیاورد.
حتماً باید درنظر بگیریم که کلیه درآمدهای حاصل از تبلیغات در صداوسیما مستقیم به خزانه دولت واریز میشود و در بسیاری از مواقع هم گرفتن بودجه خالص ردیفبودجهای سخت است چه برسد به درآمدهای حاصل از تبلیغ. اتفاقاً تلویزیون در این راستا به سراغ تشکیل ستادی برای رونق تولید و برگزاری جشنواره کارآفرینی هم رفته است. ولی این رویه مناسبی نیست که دولت برای حمایت از رسانهملی درپیش گرفته است. در صورتیکه تقویت مالی و فکری تلویزیون به عنوان خط مقدم رسانهای باید در دستور کار قرار بگیرد.
این هجمههای سنگین علیه درآمدزاییهای اداره بازرگانی صداوسیما در حالی اتفاق میافتد که نظام سلطه هزاران میلیارد هزینه میکند تا از طریق موسیقی، فیلم و سریال، مخاطبان ایرانی را به انحراف بکشاند. ولی طرحهای عمرانی و فنی صداوسیما باقی مانده و طرحهای فرهنگی و فیلمنامهها و سریالهای قرآنی در انتظار بودجه بایگانی میشوند. چون رسانهملی نیاز به هزینه دارد و با مشکلات عدیدهای برای تأمین حقوق کارکنان، حمایت از هنرمندان و تغذیه رسانهای و فرهنگی یک جامعه مواجه است.
خبری از سریالها و برنامههای قدیمی نیست چون صداوسیما مثل قبل نمیتواند هزینه کند. آنطور که باید و شاید دولت حمایت نمیکند و دعواهای سیاسی و خصومتها و خصولتهای عدهای بازیچه ضربه خوردن به تریبون اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران میشود. تا جائیکه از راه شائبهسازی تبلیغات و آگهیهای تلویزیون برای کالاهای ایرانی قصد فرار رو به جلو دارند. در صورتیکه دست تلویزیون از حمایتهای دولتی خالیست و برای احیاء و تقویت رسانهای خودش مجبور است به برخی از اسپانسرهای کارنابلد هم میدان بدهد.
تلویزیون بعد از دستور رئیس سازمان صداوسیما برای جلوگیری از برخی سرمایهگذاریها و اتفاقات بختآزمایی، جلوی سرمایهگذاری بسیاری از اسپانسرها را گرفت و عدهای معدود با تلویزیون کار میکنند. البته یک نقدهایی هم وجود دارد که چرا تلویزیون دوباره به کاربلدهای خود اعتماد نمیکند یا کالاهای دیگر به چشم نمیآیند یا برخی از محصولات پررنگتر میشوند. حتی بارها در جلسات و نشستهای مختلف این نکات مطرح شده ولی طی سیاستهای جدید این امتیازات را بازرگانی صداوسیما به تولیدکنندگان داخلی میدهد تا خودشان را معرفی کنند.
یکی از مدیران شرکتهای تبلیغاتی طرف قرارداد بازرگانی سازمان صداوسیما در این باره گفت: سازمان صداوسیما برای برندهای تولید داخل که دارای قدرت و تنوع تولید و کیفیت خاصی هم برخوردار است قراردادهای مشارکتی درنظر میگیرد. تا کارگاهها و شرکتهای کوچک هم فرصت معرفی برند خودشان را پیدا کنند. حتی اعلام کرده ۲۰ میلیارد پخش رایگان واحد تولیدی کشور که ضوابط اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما را داشته باشند و برخلاف حاشیهپراکنی عدهای، از تولید داخل حمایت میکند. البته به این واحدهای تولیدی گفتهاند از سازمان تأمیناجتماعی تأییدیه بیاورید که طی سال ۹۷ به نیروهای کارمندی و کارگری پرداخت حقوق داشتند از عدد صد میلیون تومان تا حداکثر بیست میلیارد تومان پخش برای همه واحدهای تولیدی داخل کشور اختصاص داده میشود و مدارک را به اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما ارائه داده باشند.
وی افزود: سازمان صداوسیما برای همه برندهایی که ظرفیت و تنوع تولید بسیار بالا و کیفی دارند یکسری قراردادهای مشارکتی درصد از فروش میگذارند. البته این درصدی از فروش هم ضوابطی دارد که بیشتر تولیدکننده در جهت معرفی محصولات با کیفیت و تنوع محصولات خود از این فضا استفاده میکند. مبالغی هم که البته تولیدکنندگان به صداوسیما پرداخت میکنند بسیار ناچیز است.
این مدیر در شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد بازرگانی صداوسیما با اشاره به اینکه برخی به دنبال ضرب و تقسیم اعداد و ارقام غیرقابل قبول نباشند، عنوان کرد: برخی از اعداد و ارقام، غیرقابل قبول و تعجببرانگیز است؛ اعدادی که درآمد کل سازمان صداوسیما در سال نیست. سازمان صداوسیما به ازای یک میلیارد در برخی اوقات بیشتر میلیارد پخش مازاد درنظر میگیرد. نحوه محاسبات رسانهملی بسیار متفاوت است و حتی جدول پایهای دارد که تا مرز ۹۵ درصد تخفیف ریالی هم اختصاص میدهد.
او در خاتمه، مطالبی در خصوص برندهای مختلف از جمله چینچین، گرجی و از جمله برند عالیس نوشته شده را خارج از حقیقت دانست.
*تسنیم
ارسال نظر