به گزارش سینماپرس، مستند مسابقه خانه ما تا به حال در هفت فصل روی آنتن رفته است و در این زمان مخاطبان بسیاری را هم برای خود رقم زده است.
محبوبیت این اثر که بدون حضور چهره های شاخص و سلبریتی ها می تازد، چند دلیل عمده دارد که می تواند بیشتر مورد توجه برنامه سازانی قرار گیرد که با صرف هزینه های گزاف و استفاده از چهره ها در نهایت باز هم به توفیقی دست نمی یابند.
**برداشتن اولین گام از تهران با جایزه حاصل از صرفه جویی ها
ساخت سری اول مستند مسابقه خانه ما با شرکت ۳ خانواده تهرانی از اوایل مرداد ماه سال ۹۴ آغاز شد و ۳ خانواده آزادی، احمدی و جباری از تهران در آن به رقابت با یکدیگر پرداختند.
این خانواده ها باید یک ماه را با بودجه ای مشخص جلوی دوربین های خانه ما زندگی کنند و در چالش ها و مأموریت های مسابقه با یکدیگر رقابت کنند. مهم ترین مأموریت آنها راه اندازی یک کسب و کار خانگی و خانوادگی است. جایزه خانواده برنده، ۱۰۰ برابر پولی است که از هزینه-درآمدهای این یکماه برایشان باقی می ماند.
در گام های بعدی مسابقه خانه ما میزبان خانواده هایی از اصفهان، تهران، اهواز، رشت و تبریز شد که در هر کدام هدف گذاری های متفاوتی تجربه شد.
**ایجاد خلاقیت در اعضاء خانواده
مسابقه خانه ما یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن این است که همه اعضاء خانواده را درگیر می کند و آنها باید بهترین پاسخ را برای عبور از چالش های مختلف بیابند. چالش هایی که علی رغم سخت بودن بسیار جذاب است و مسیر مسابقه به نحوی تعیین شده که پدر، مادر و فرزندان باید با هم همفکری و تبادل نظر داشته باشند تا بتوانند بهترین نتیجه را دریافت کنند.
این به دست آوردن بهترین نتیجه البته به راحتی اتفاق نمی افتد و همان طور که گفته شد هم فکری و البته تقسیم کار و وظایف نیز سهم بسزایی دارند.
**کشف راه های بهتر برای هزینه های کمتر
همانطور که گفته شد «خانه ما» در قالبی که تا پیش از این کمتر مورد توجه کارگردان های ایرانی بوده است، سعی می کند زندگی اجتماعی مردم را در یک سناریوی جذاب به نمایش بگذارد که البته این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حقیقت مسابقه خانه ما یک سند اقتصادی به شمار می رود که در آینده با اتکا به آن می توان فهمید که در دهه ۹۰ شیوه و ساختار خرج و مخارج زندگی ایرانی ها در استان های مختلف چگونه بوده است که از اهمیت بالایی برخوردار است.
در حقیقت سازندگان این مسابقه نگاهشان کمتر مصرف کردن یا حداقل مصرف نبوده، بلکه خواسته اند بگویند چطور می شود با توجه به تورم بهتر زندگی کرد.
**همفکری میان اعضاء
مسابقه خانه ما بر مدار خانواده می چرخد و همین موضوع تاکیدی دوباره بر اهمیت خانواده است. در فضای همدلی و همفکری که در چارچوب مسابقه شکل می گیرد، راه های تازه کشف می شوند و نسل های مختلف در کنار هم قرار می گیرند.
این تبادل اطلاعات میان نسل های گوناگون خود ابزاری برای یافتن مسیرهای جدید است.
**تاکید بر صله رحم و کارآفرینی با حداقل هزینه
یکی از بخش های جذاب مسابقه خانه ما مهمانی دادن و مهمانی رفتن است که این روزها به واسطه تورم کاهش یافته است. این برنامه به ما یادآوری می کند که می توان با صرف هزینه های مدیریت شده همچنان با دوستان، خانواده و عزیزان خود در رفت و آمد باشیم و از هم بودن لذت ببریم بدون اینکه خود را درگیر تجملات و هزینه های گزاف کنیم.
در حقیقت در این بخش زنان خانواده از تجربه خود بهره می برند و زمینه پهن کردن سفره ای رنگارنگ را می چینند که با سلیقه و مدیریت آنها چیده شده است.
در کنار آن راه های کسب درآمد با کمترین هزینه نیز در این مسابقه گنجانده شده است. نکته ای که شاید بسیاری از جوانان جویای کار به دنبال آن باشند. در حقیقت خانه ما به ما آموزش می دهد که با تفکر، خلاقیت و هزینه پایین چگونه می توان به درآمدزایی رسید.
**اصلاح الگوی مصرف
این مسابقه با تعیین میزان هزینه مصرفی، میزان پس انداز و جایزه چند برابری تلاش می کند تا به ما نشان بدهد که درست مصرف کردن با کم مصرف کردن تفاوت بسیاری دارد.
توزیع و مدیریت درست داشته ها در مدل طراحی شده خانه ما از اهمیت بالایی برخوردار است و با ایجاد هیجان و گاهی تعلیق تلاش می کند تا به مخاطبان خود راه های بهتر استفاده از امکانات موجود را نشان بدهد.
از ابتدای تولید این مستند مسابقه هدف سازندگان ترویج سبک زندگی استاندارد همراه با صرفه جویی بوده و توجیه مشکلات اقتصادی موجود در دستور کار نبوده است.
بیننده این برنامه هم شاهد سفر رفتن و دوستی با طبیعت است و هم مهمانی و دورهمی های خانوادگی را می بیند.
**تغییر ماموریت ها در هر فصل و قصه ای که تکراری نمی شود
یکی دیگر از جذابیت های خانه ما تفاوت در هر فصل است. یعنی مخاطبی که فصل اول را دیده، با همان الگو در فصل دوم مواجه نخواهد بود و شاهد تغییر در ماموریت ها و مارپیچ مسابقه است.
این طراحی منجر می شود تا مخاطب با نگاه تکراری و دل زده به ماجرا نگاه نکند و بداند که در هر فصل شاهد روایتی نو از زندگی ایرانی ها خواهد بود که دوربین در جای جای آن به صورت غیر ملموس حضور دارد و نشان دهنده گرمی روابط میان اعضاء خانواده است.
برخلاف رئالیتی شوهای خارجی در نمونه ایرانی خانه ما حریم خانواده ها رعایت می شود و این یکی از مهم ترین دستاوردهای مستند مسابقه «خانه ما» است.
فصل جدید مستند مسابقه پرمخاطب «خانه ما» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج تهیه شده در استودیو نوبین در ۱۰ قست ۵۲ دقیقه ای، پنجشنبه شبها ساعت ۲۱ از شبکه نسیم روی آنتن می رود.
عوامل «خانه ما» عبارتند از کارگردان: احسان عمادی و امین کفاشزاده، طراح و مشاور کارگردان: حسام اسلامی، تهیهکننده: حسین افشار، مدیر تولید و برنامهریز: محسن مرادی، گروه فیلمبرداری: محمد رحیمی، مسلم تهرانی، علیاکبر عطایی و حسن ناحی، صدابرداران: سهراب سمرقندی و علیرضا سمرقندی و کارگردان پشت صحنه: مصطفی آتش مرد. محصول سازمان هنری رسانه ای اوج؛ تهیه شده در استودیو نوبین.
ارسال نظر