دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

سینماگران و کارشناسان از لزوم تولید آثار دینی و مذهبی می گویند؛

از تأکید بر لزوم تولید آثاری با مضامین دینی تا انتقاد از انفعال سینمای ایران در مقابله با آثار ضداسلامی/ سینما به بیراهه رفته است!

دالوند-افتخاری-حکمی-عباس میرزایی-باقری قمی-آذین-رویگری-سعیدی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی و مذهبی با انتقاد از عملکرد ضعیف و منفعلانه مسئولان سینما در خصوص تولید آثار دینی تأکید کردند: برخی مدیران طی سال های اخیر با بی توجهی به مضامین دینی و ملی باعث خدشه دار شدن تولید این قبیل آثار شدند این در حالی است که ما هرگز نباید در مقابل هالیوود که می خواهد اسلام و ایران را متحجر و عقب افتاده نشان دهد دست روی دست بگذاریم؛ محصولات فرهنگی و هنری امروزه هدایتگری لازم را ندارند و سینما به بیراهه رفته است.

به گزارش سینماپرس به اذعان بسیاری از سینماگران و کارشناسان فرهنگی واقعه عاشورا و ماه محرم می تواند دستمایه تولید ده ها اثر شاخص سینمایی و تلویزیونی شود. صرف نظر از رویکردهای دینی و مذهبی، می توان با الهام گرفتن از پیام مهم عاشورا و قیام امام حسین (ع) فیلم هایی اجتماعی، سیاسی، خانوادگی و... تولید کرد اما متأسفانه گویا دست هایی در کار است تا این اتفاق مهم در سینمای کشور رخ ندهد.

سینمای ایران در بدترین وضعیت خود تولیدی معادل سالانه بیش از ۵۰ فیلم سینمایی با گردش مالی میلیاردی دارد که اگر در این ۴۰ سال حیات سینما پس از انقلاب اسلامی حتی هر ۵ سال هم یک فیلم درباره عاشورا ساخته می‌شد اکنون ما و دستان خالی‌مان در مقابل هم قرار نمی‌گرفتیم طوری که طی این سال‌ها چند فیلم محدود با اشاره مستقیم و با مضامین واقعه عاشورا در کارنامه ۴۰ ساله سینمای ایران پس از انقلاب به ثبت رسیده است.

نابخردی و اهمال کاری مدیران در خصوص تولید آثار سینمایی ارزشمند در حالی است که تجربه ثابت کرده ژانر تاریخی و مذهبی در کشور ما همواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به این تولیدات از طرف مدیران و سازندگان، برخی از این آثار آنچنان که باید، نتوانسته اند حقیقت تاریخ را برای مخاطبان میلیونی سیما و سینما بازگو کنند و از سوی دیگر فیلم های مناسبی نیز در این خصوص تولید نشده است.

طی این سال ها بسیاری از سینماگران تأکید کرده اند: سیستم مدیریتی در سینما سرشار از ایراد است و نیاز جدی امروز سینما حضور مدیری انقلابی در سازمان سینمایی است؛ مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند و تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست!

سینمای ایران این روزها با استناد بر سخنان بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما و کارشناسان فرهنگی در تسخیر فیلم های نازل و مبتذل و سخیفی درآمده که نه با فرهنگ ایرانی قرابتی دارند و نه فرهنگ اسلامی؛ سینمای ایران این روزها کاملاً به ورطه ابتذال سقوط کرده و مدیران فرهنگی هم که گویا برایشان تنها نکته حائز اهمیت مبحث اقتصاد و گیشه و فروش در سینماها است چشم خود را روی ابتذال های گسترده در سینما بسته اند و به جای حمایت از سینمای دینی و تاریخی و مذهبی از فیلم ها و فیلمسازانی حمایت می کنند که هیچ گونه سنخیتی با ارزش ها ندارند.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: کیانوش دالوند، لاله افتخاری، جواد حکمی، مرتضی علی عباس میرزایی، جواد باقری قمی، جبار آذین، رضا رویگری و زهرا سعیدی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

دالوند: برخی مدیران طی سال های اخیر با فشار بر مضامین دینی و ملی باعث خدشه دار شدن تولید این قبیل آثار شدند/ عاشورا واقعه ای عظیم و در تاریخ جهان بی نظیر است

کیانوش دالوند انیمیشن ساز مطرح سینما همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون اظهار داشت: برخی مدیران طی سال های اخیر با فشار بر مضامین دینی و ملی باعث خدشه دار شدن تولید این قبیل آثار شدند؛ این افراد فشارهایی بر این مضامین آورند و با نگاه های غیرکارشناسی شان به این حوزه باعث شدند تا تولید و عرضه این گونه آثار با مشکلات بسیار جدی مواجه شود. ما برای اینکه مفاهیم ارزشمند دینی، ملی و انسانی از قبیل شجاعت، رادمردی، جوانمردی و امثالهم را بخواهیم در سینما و تلویزیون به تصویر بکشیم نیازمند بهره گیری از اسطوره های دینی و ملی هستیم اما متأسفانه به یک سری دلایل این اساطیر در باور عمومی جامعه خدشه دار شده اند چرا که نگاه فرهنگی به این مسأله وجود نداشته است.

افتخاری: محصولات فرهنگی و هنری امروزه هدایتگری لازم را ندارند و سینما به بیراهه رفته است/ نیاز تولید آثار دینی و عاشورایی در سینما و تلویزیون به شدت احساس می شود

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون اظهار داشت: محصولات فرهنگی و هنری امروزه هدایتگری لازم را ندارند و سینما به بیراهه رفته است؛ ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که استعدادها را به مقاصد عالیه هدایت کنیم و بر اساس نیازهای روز جامعه و به ویژه نسل جوان آثار دینی فاخری را تولید کنیم که در آن ها با تعریف جدی و دقیق مفاهیم والای عاشورایی وجود داشته باشد و علت قیام امام حسین (ع) و دستاوردهای این قیام به خوبی تبیین شود. نکته مهمی که در تولید این گونه آثار وجود دارد این است که نباید اجازه دهیم این وقایع تحریف شوند؛ ما باید تعریف جدی و دقیق از واقعه داشته باشیم. ما باید سعی کنیم علت قیام بزرگ امام حسین (ع) را به درستی تبیین کنیم. ما با انجام این کارها است که می توانیم شمر زمانه و امام حسین (ع) زمانه را به عموم مردم و به ویژه جوانان بشناسانیم.

حکمی: برای تولید آثار مرتبط با ماه محرم باید پیام عاشورا و امام حسین (ع) را درک کرد/ آثار سفارشی باعث پس زدن مخاطب می شود

جواد حکمی مدرس حوزه علمیه و فیلمساز همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون اظهار داشت: تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با رویکرد عاشورایی بسیار ضروری است اما برای تولید آثار مرتبط با ماه محرم باید پیام عاشورا و امام حسین (ع) را درک کرد نه اینکه صرفاً به معنای ظاهری آن یعنی جنگ و قتال و نبرد پرداخت. تولید فیلم عاشورایی لزوماً به معنای ساختن فیلم تاریخی نیست؛ ما نباید فکر کنیم که برای تولید این فیلم ها باید زندگی امام حسین (ع) و یاران این حضرت را نشان بدهیم. این نکته ضروری است که فیلمساز باید پیام عاشورای حسینی (ع) را بفهمد و در حد درک و تعقل خودش قصه آن را بنویسد و بسازد.

عباس میرزایی: نباید اجازه داد که موقعیت دراماتیک و جذاب عاشورای حسینی (ع) در آثار هنری بد به تصویر کشیده شود/ ملت ایران همگی محب اهل بیت (ع) اند

مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان سینما همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون گفت: نباید اجازه داد که موقعیت دراماتیک و جذاب عاشورای حسینی (ع) در آثار هنری بد به تصویر کشیده شود چرا که این اتفاق می تواند نظر برخی افراد به خصوص نسل جوان را نسبت به این گونه آثار بد کند؛ وقتی موقعیت بی نظیری مانند عاشورا بد تعریف شود مثل این است که ما یک غذای درجه یک را بد طبخ کنیم و باعث شویم که نظر افرادی که از آن غذا استفاده کرده اند برای همیشه نسبت به آن منفی شود. پرداختن به موضوع عاشورای حسینی (ع) و قیام امام حسین (ع) بسیار ضروری است اما ما باید تلاش داشته باشیم که ۲ نکته را همواره در نظر داشته باشیم یکی آنکه روایت مان از نظر تاریخی درست باشد و هیچ گونه تحریف و نقصی در آن وجود نداشته باشد و دیگر آنکه بر اساس ذائقه و نیازهای روز جامعه مبادرت به تولید این قبیل آثار کنیم.

باقری قمی: سیاست گذاری مسئولان فرهنگی کشور بایستی در جهت تولید آثار سالم و اسلامی در سینما و تلویزیون باشد/ از ایده های جوانان برای تولید آثار ارزشمند مذهبی باید بهره گرفت

حجت الاسلام والمسلمین جواد باقری قمی همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون گفت: سیاست گذاری مسئولان فرهنگی کشور بایستی در جهت تولید آثار سالم و اسلامی در سینما و تلویزیون باشد؛ ما نیازمند تولید آثار فاخر اسلامی در قالب فیلم و سریال هستیم و انتظار از مسئولان ذیربط این است که توجه جدی به این مقوله داشته باشند. ما باید آگاه باشیم که تولید این گونه آثار هم سبب قوام و استواری بیشتر خانواده ها می شود و هم سبب ترویج گسترده تر و عمیق تر دین و نفوذ دین در لایه های عمیق اجتماع می گردد. ما باید آثاری مذهبی را تولید کنیم که عموم افراد جامعه با هر سن و تفکری به سمت تماشای این نوع فیلم و سریال ها گرایش پیدا کنند نه اینکه مردم را به تماشای تولیدات نازل عادت دهیم.

آذین: سیما و سینما از اهداف فرهنگی کشور فاصله گرفته و در کجراه سیاست و تجارت به امور دیگر می پردازند/ عدم باورمندی مسئولان فرهنگی باعث فقدان تولید در این عرصه شده است

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون گفت: سال ها است که سیما و سینما از اهداف فرهنگی و نیازهای جامعه فاصله گرفته و در کجراه های سیاست و تجارت به اموری به جز فرهنگ و هنر می پردازند؛ تولید انبوه فیلم های سینمایی نازل و بازاری و همچنین تولید و پخش انواع سریال ها و برنامه های متوسط و زیرمتوسط تلویزیونی که در مسیری دیگر به جز راه فرهنگی جامعه را طی می کنند در دستور روز مسئولان سینما و تلویزیون قرار دارد به عبارت صریح آنکه نامدیریت های حاکم بر تلویزیون و سینما اجازه نمی دهد که بر اساس نیاز و سلیقه و اهداف فرهنگی جامعه دست به تولید برنامه ها، فیلم ها و آثار مناسبتی برای ایامی مانند ماه محرم بزنند. از همین رو است که افزون بر دور شدن تولیدات سینمایی و تلویزیونی از نیازهای راستین جامعه در ایام و مناسبت های ملی و دینی و مذهبی هم از تولیدات مناسب خبری نیست. این نقص و بحران بزرگ مدیریتی سبب شده که تلویزیون در اختیار عناصری قرار گیرد که با تکیه به سرمایه و سلیقه های خود تولیدات تلویزیون را از بیراه کپی سازی در خدمت ماهواره های خارجی قرار دهند در واقع در سازمان صدا و سیما جماعتی مزد بگیر پای ماهواره ها نشسته اند تا با کپی برداری از روی برنامه های آن بر اساس سلیقه اسپانسرها اقدام به تولید برنامه های تلویزیونی کنند در سینما هم به جای مدیران کارشناس، دغدغه مند و متخصص این عوامل مافیا و پولشویان و ابتذال گراها هستند که اداره سینما را در اختیار گرفته اند.

رویگری: وظیفه متولیان فرهنگی حمایت از تولید آثار تاریخی-مذهبی است/ نباید در مقابل هالیوود که می خواهد اسلام و ایران را متحجر و عقب افتاده نشان دهد دست روی دست بگذاریم

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون گفت: وظیفه متولیان فرهنگی حمایت از تولید آثار تاریخی-مذهبی است چرا که در وهله اول تجربه ثابت کرده که عموم مردم این نوع آثار را می خواهند و بیننده پروپا قرص این نوع فیلم و سریال ها هستند از سوی دیگر این نوع فیلم و سریال ها به نوعی استراتژیک محسوب می شوند و باعث می شوند تا همه مردم در دنیا با تاریخ صدر اسلام و تاریخ ایران اسلامی به خوبی آشنا شوند. متأسفانه به دلیل کم کاری های شدید در حوزه فرهنگ و هنر بسیاری از جوانان امروز جامعه نه تنها از تاریخ اسلام آگاهی چندانی ندارند که حتی از تاریخ کشورشان هم بی اطلاع اند؛ این اتفاق بسیار ناراحت کننده ای است که مسئولان ذیربط باید برای آن چاره اندیشی و تدبیر ویژه داشته باشند.

سعیدی: آثار مذهبی باید به مفاهیم بپردازند نه اینکه در سطح، کلیشه و شعارزدگی باقی بمانند/ بهترین راه برای شناخت فرهنگ ایرانی-اسلامی به جوانان تولید آثار ارزشمند است

 زهرا سعیدی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با آغاز ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثاری متناسب با این ایام در سینما و تلویزیون گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که سال ها است گریبان بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی تاریخی-مذهبی را گرفته این است که اغلب این آثار در سطح حرکت می کنند و کمتر فیلمسازی پیدا شده که بخواهد به عمق قیام امام حسین (ع) و پیام بزرگ عاشورای حسینی بپردازد، بنده معتقدم آثار مذهبی باید به مفاهیم بپردازند نه اینکه در سطح، کلیشه و شعارزدگی باقی بمانند. واقعه عاشورای حسینی سرشار از پیام های ارزشمند دینی، اسلامی، اخلاقی و انسانی است؛ ظلم ستیزی، شجاعت، ایثارگری، جوانمردی، آزادگی و... از جمله این پیام های مهم هستند و هریک از این پیام های می توانند دستمایه ای برای تولید ده ها اثر ارزشمند سینمایی و تلویزیونی قرار گیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.