شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲

در قسمت چهل و هفتم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: علیرغم تمامی شعارهای مسئولان، سینمای مقاومت در کشورمان مغفول مانده/ کریمی: تصمیم گیری مدیرعامل خانه سینما راجع به نمایش یک فیلم در جشنواره بدعت است

قسمت چهل و هفتم برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت چهل و هفتم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با پژمان کریمی از روزنامه کیهان در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله دستاوردهای جشنواره فیلم عمار، بی توجهی به سینمای مقاومت، جشنواره فیلم فجر و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: علیرغم تمامی شعارهای مسئولان، سینمای مقاومت در کشورمان مغفول مانده و این در حالی است که امروزه سینمای جهان نیازمند تولید و عرضه فیلم هایی با موضوع و محوریت مقاومت اسلامی است.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه چهل و هفتمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

کریمی در ابتدای این برنامه با یادی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: در ابتدا یادی می کنم از سردار سپهبد قاسم سلیمانی که با شنیدن نام شان هرآنکس که غیرت، شرف، بصیرت و آگاهی دارد سر تعظیم فرود می آورد. همچنین دست مریزاد به نیروهای سپاه عرض می کنم که سیلی خوبی به ارتش تروریست آمریکا وارد کردند و امیدوارم این سیلی ها تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در صحنه فرهنگی وظیفه داریم که جنگ نرم را فراموش نکنیم. جنگ نرم بسیار مهم است. جشنواره مردمی فیلم عمار امشب اختتامیه اش را تجربه کرد این آیین مصادف شد با ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و یاران شان و جشنواره تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفت و دوستان تدبیر کردند و ۲ شب شعر پرشور و حماسی در این خصوص برگزار کردند. اغلب شاعرانی که در این رویداد شرکت کردند همه جوان بودند و اشعاری که به تازگی سروده بودند در وصف حاج قاسم پخته و رسا و بابصیرت بود. جشنواره عمار چند ویژگی دارد. امسال ۲۷۰۰ اثر به دبیرخانه اش رسیده بود. این جشنواره ای است که برگرفته از موضوعات اجتماعی است و همچنین بخشی برای موضوع گیری دارند؛ مثلاً من شهروند در مورد فساد اقتصادی موضوع پیشنهاد می کنم. فردا افتتاحیه این جشنواره در غزه برگزار می شود و این مسأله ای مهم است. متأسفانه در این ایام جز یکی از نمایندگان مجلس من هیچ نماینده فرهنگی ندیدم که در این جشنواره شرکت کند، چرا که مسئولی که بصیرت ندارد نمی تواند در این فضا تنفس کند و در نتیجه استقبال نمی کند.

منتظری نیز در ابتدای اظهاراتش ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزای حضرت فاطمه زهرا (س)، شهادت سردار سلیمانی و تمامی اتفاقاتی که ملت ایران را طی هفته گذشته داغدار کرد اظهار داشت: امشب اتفاقی در اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار افتاد که جالب توجه بود. چند روز قبل پیروی اتفاقاتی ترور سردار سلیمانی، مایکل مور فیلمساز شناخته آمریکایی از رهبر معظم انقلاب خواسته بود که ایشان با آمریکا با آرامش برخورد کنند؛ امشب در مراسم اختتامیه جشنواره عمار محسن اسلام زاده مستندساز کشورمان پیامی به مایکل مور داد که قابل توجه بود. در پیام آقای اسلام زاده آمده بود: «با آرامش به هیچ وجه نمی توانید جامعه آمریکا را از لابی های قدرت نجات بدهید. بهتر است مستندسازان به خاورمیانه بیایند و از جنایت آمریکا در عراق و افغانستان فیلم بسازند.»

وی ادامه داد: واقعاً بنده فکر می کنم چقدر نیاز است یک چنین اتفاقی رخ بدهد. چقدر سینمای جهان نیاز دارد به این اتفاق که تولیداتی در حوزه سینمای مقاومت داشته باشد. در همین رابطه بنده می خواهم یک فلاش بک به ۲ روز گذشته بزنم. ۲ روز قبل گفتگویی از سرکار خانم انسیه شاه حسینی فیلمساز خوب حوزه دفاع مقدس و مقاومت در روزنامه جام جم خواندم و ایشان یک نکته ای مطرح کرده بودند که برای بنده به شدت حیرت انگیز بود.

منتظری با بیان اینکه خانم شاه حسینی علیرغم اینکه اعلام کرده بودند برای فیلمنامه آخرشان «به کودکان شلیک نکنید» ۵ سال دوندگی کردند تا تولید شود گفت: بر اساس اظهارات خانم شاه حسینی شخص سردار سلیمانی هم فیلمنامه را خوانده بودند و قرار بوده شهید المهندس هم در این فیلم بازی کنند. ایشان وقتی برای حمایت مالی به فارابی می روند پاسخی می شوند که موجب بهت است! عیناً متن گفتگوی ایشان را برای شما بازخوانی می کنم؛ «سراغ نهادها هم رفته بودم. در بنیاد فارابی به من گفتند وقتی مردم کف خیابان (شعاری خاص می دهند)، ما نمی توانیم بودجه بدهیم در عراق فیلم بسازی. مردم نمی گویند چرا بودجه فرهنگی را دادی راجع به عراق فیلم ساخته شود. همچنین گفتند آمریکا به این بدی که در فیلمنامه ات نوشتی نیست!»

منتظری خاطرنشان کرد: این نوع نگاه توسط مدیران فرهنگی به حوزه سینمای مقاومت بهت آور است. من فرصت نکردم تماس بگیرم با خانم شاه حسینی اما برایم خیلی عجیب بود که یک مسئول فرهنگی بیاید به فیلمسازی که دغدغه پرداختن به موضوع مهم مقاومت را دارد که متأسفانه علیرغم تمامی شعارهایی که مسئولان می دهند سینمای مقاومت در کشورمان مغفول مانده چنین پاسخی بدهد! چطور یک فیلمساز باید ۵ سال دوندگی کند و در نهایت چنین حرفی را بشنود و حالا برای اولین بار رسانه ای کند. من امیدوارم جشنواره عمار بتواند بیشتر و گسترده تر از آنچه هست به راه خود را ادامه دهد و فیلمسازانی این چنین بتوانند در آن کار کنند.

کریمی در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات فیلم «قاتل وحشی» و عدم حضور آن در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: گویا سرمایه گذار اولیه و ثانویه فیلم دچار درگیری شدند و فیلم کنار گذاشته شد. برای من تعجب برانگیز بود با کاغذی که آرم خانه سینما داشته نامه ای نوشته شده و خواستار این بودند که فیلم در جشنواره نمایش داده نشود.

در همین راستا حسن آقاکریمی عضو هیأت داوری خانه سینما که به صورت تلفنی مهمان برنامه شده بود در این خصوص اظهار داشت: من از طریق فضای مجازی در جریان قرار گرفتم و برایم تعجب آور بود؛ ما نمی دانیم چه مسائلی مورد توافق بوده. من می دانم سرمایه گذار اولیه فیلم آقای رنجکشان انصراف داد و آقای نادران جایگزین ایشان شد. بابت هزینه کرد سرمایه گذار اولیه هم تفاهم نامه ای امضا کردند که باید با ۳ فقره چک پرداخت می شد.

کریمی در این خصوص گفت: ورود مدیرعامل خانه سینما بدعت است. یا شورا باید ورود می کرد یا سازمان سینمایی!

آقاکریمی اظهار داشت: به دبیرخانه هیأت داوری هیچ شکایتی از طرفین نرسیده. اگر مدیرعامل حکم بوده می توانسته نظر بدهد. اینکه شخصاً درخواست کنند از جشنواره فجر که فیلمی را کنار بگذارند درست نیست. تصمیم به عهده تهیه کننده فیلم است.

منتظری نیز در این خصوص گفت: به عقیده بنده این حرکت آقای شاهسواری شورای داوری را زیر سوأل می برد. اگر قرار است ایشان نظر بدهند بهتر است شورای حل اختلاف منحل شود. این اتفاق بسیار عجیبی است!

منتظری در بخش دیگری از این برنامه به اعلام اسامی فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره اشاره کرد و گفت: طی همین ۲-۳ ساعت اخیر در فضای مجازی شاهد انتقادات بسیار و شبهه های بسیار بودیم! خیلی از کانال ها در فضای مجازی شائبه های بسیاری مطرح می کردند. خیلی از بازیگران مطرح سینما پست هایی گذاشتند و گفتند فلان فیلم ما که چشمگیر نیست در جشنواره حضور دارد ولی اگر فلان فیلم مان می آمد خوب بود و می توانستیم سیمرغ بگیریم. در هر صورت امسال حواشی زودتر از سال های قبل شروع شد.

وی افزود: ای کاش دوستان در روابط عمومی جشنواره فجر و سازمان سینمایی اسامی کلیه فیلم های متقاضی حضور در جشنواره را پیروی سیاست شفاف سازی اعلام کنند. این حق اهالی سینما و رسانه و دوستداران سینما است که بدانند چه فیلم ها و فیلمسازانی متقاضی حضور در جشنواره بوده اند.

کریمی ادامه داد: بنده معتقدم باید سوأل کرد جشنواره فجر با این ساختار و هویت به درد سینما می خورد یا نه؟ من احساس می کنم این جشنواره که بر سر نامش من حرف دارم هیچ تناسبی با نامش ندارد. باید به حرف یک جمع گوش کنند. امسال به احترام سردار سلیمانی بخشی را طراحی کردند ولی سوأل این است که اساساً در جشنواره چه فیلمی وجود دارد که این جایزه به آن تعلق بگیرد. تجربه سال های قبل ثابت کرده چیزی نیست!

منتظری سپس در خصوص سینمای رسانه ها گفت: آقای نجفی امروز گفتگوی اختصاصی با سینماپرس داشتند و اعلام کردند شنبه اسامی سینمای رسانه ها اعلام می شود. طبق اعلام ایشان بیش از هزار نفر از متقاضیان حضور در سینمای رسانه ها حذف شدند و قول دادند دست اندرکاران فیلم ها در سینمای رسانه حضور داشته باشند که امیدوارم این اتفاق بیفتد.

کریمی در پایان افزود: استراتژی فرهنگی در برگزاری جشنواره ها باید وجود داشته باشد. مگر جشنواره های بین المللی بزرگ اینقدر حاشیه و تغییر مسیر دارند؟ سینمای ما راهبردی نیست. سینمایی است که دچار بحران اندیشه شده و این اتفاق به جشنواره مان هم آسیب وارد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.