چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶

نرگس رجایی خبر داد؛

اهدای جایزه «کاپ» به سه فیلم برگزیده در حوزه مدیریت پسماند

نرگس رجایی

سینماپرس: معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند، در رابطه با حفظ و نگه‌داشت سلامت جامعه گفت:دراین‌باره بر استفاده حداکثری از ظرفیت جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.

به گزارش سینماپرس، نرگس رجایی معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند گفت: معضلات محیط زیستی که این روزها با سرعت و بدون توقف گریبانگیر جامعه بشری شده است نیازمند عزم جدی از سوی تمامی افراد جامعه است و گروه‌های تاثیرگذار نظیر هنرمندان و سینماگران در این بخش بایستی هر چه بیشتر به وظایف اجتماعی خود بپردازند. او گفت: طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ تولید پسماندها که یکی از اصلی‌ترین معضلات محیط زیستی محسوب می‌شود، تا سال ۲۰۵۰ میلادی با افزایش ۶۸ درصدی مواجه خواهد بود بنابراین توجه به این موضوع نه تنها مختص اشخاص و یا نهادهای خاصی نیست بلکه بایستی به یک وظیفه اجتماعی و مطالبه گری عمومی تبدیل شود.

رجایی با تاکید بر نقش سازمان مدیریت پسماند در ایجاد این مطالبه‌گری عنوان کرد: این سازمان در راستای وظایف ذاتی و دغدغه‌های اجتماعی خود به عنوان یک ارگان متولی در حفظ و نگه‌داشت سلامت جامعه از ماه‌ها قبل اقدام به برنامه‌ریزی جهت استفاده حداکثری از ظرفیت سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی کشور کرده است.

وی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم به سه فیلم برگزیده که در این جشنواره به موضوعات مربوط به حوزه مدیریت پسماند اعم از کم‌حجم سازی، کاهش پسماند، رطوبت گیری، تفکیک در مبدا و... پرداخته اند جایزه کاپ را به عنوان الگوی نوین کاهش  پسماند اهدا کنیم. بی‌شک این جشنواره و طرح موضوع کاهش پسماند می‌تواند مقدمه‌ای برای توجه هر چه بیشتر سینماگران در تولیدات بعدی خود به موضوعات این حوزه شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و فرهنگسازی مقوله‌ای نیست که در زمانی کوتاه شکل بگیرد، افزود: فرهنگسازی فرآیندی است که به یک دوره زمانی طولانی نیاز دارد تا شکل و ساختار خاص خود را پیدا کرده و در جامعه به عنوان یک امر و یا رفتار مورد قبول عموم مردم قرار گیرد و کم کم به عنوان جزئی از باورهای بنیانی افراد محسوب شود.

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اینکه جامعه پذیری، فرآیندی است که افراد به وسیله آن خود را با جامعه سازگار می‌کنند ادامه داد: این موضوع باعث تسریع و کمک در جهت فرهنگ سازی پایدار خواهد شد. بنابراین به غیر از خانواده ومدرسه، زبان هنر از جمله سینما نیز یکی ازعناصر مهم جامعه‌پذیری محسوب می‌شود.

نرگس رجایی همچنین به نقش ارتقاء دانش به عنوان اولین گام در تغییر رفتار افراد نام برد و افزود: سعی کرده‌ایم با استقرار پایگاه‌های آموزشی  و آموزشگران در سالن‌های سینما نسبت به افزایش اطلاعات تخصصی مخاطبان هنر تصویری سینما از طریق معرفی راهکارهای عملی در زندگی روزمره برای اجتناب از تولید پسماندها و کاهش آنها بپردازیم. همچنین طرح همیاران کاپ برای اولین بار در این رویداد کلید خورده‌است.

وی گفت:خوشبختانه در این بخش شاهد همراهی بسیاری از مردم و هنرمندان و پیوستن آن‌ها به جمع همیاران کاپ بودیم که امیدواریم این طرح بتواند در جریان سازی و مشارکت اجتماعی و تقویت احساس مسئولیت پذیری افراد جامعه تاثیرگذار باشد. و همچنین امیدواریم افراد بتوانند در حفظ محیط زیست امانت داربوده و زمینی پاک را به آیندگان تحویل دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.