چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش سوم (پایانی)

تحسین شده ترین فیلم های جهان توسط منتقدان و جشنواره ها/ حضور قابل توجه فیلمسازان اول و دوم

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش پایانی

سینماپرس: در سال ۲۰۱۹ شاهد تولید و اکران فیلم های بسیاری در سطح سینمای جهان بودیم که منتقدان زیادی در رابطه با آن ها قلم زدند و به این ترتیب این آثار به عنوان مطرح ترین فیلم های سینمایی سال گذشته معرفی شدند؛ علاوه بر این بسیاری از این آثار توانستند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشانند و موفقیت تجاری زیادی را نیز نصیب تهیه کنندگان شان نمایند.

علی ناصری: به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۷ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ که مصادف با سال ۱۳۹۸ بوده اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

لازم به توضیح است در بخش اول و دوم این گزارش فیلم‌ های سینمایی «انگل»، «ما»، «نیمه تابستان»، «زنان کوچک»، «رختشوی‌خانه»، «داستان ازدواج»، «قد دراز»، «پرتره بانویی در آتش»، «چاقوکشی»، «ایرلندی»، «یادگاری»، «روزی روزگاری هالیوود»، «فورد در برابر فراری»، «سرزمین عسل»، «حیات والا»، «درد و افتخار»، «وداع» و «پرندگان مهاجر» معرفی شدند و در بخش نهایی ۹ فیلم دیگر از برترین آثار سال ۲۰۱۹ خدمت خوانندگان گرامی سینماپرس معرفی می‌شوند.

*****************

۱۹- جوکر (Joker)


تاد فیلیپس کارگردان آمریکایی هالیوود که پیش از این فیلم‌های کمدی مطرحی چون «Hangover» را کارگردانی کرده در سال گذشته با فیلم سینمایی «جوکر» توانست یکی از شیر طلای ونیز یکی از مهم‌ترین و معتبرترین جوایز سینمایی جهان را از آن خود کند. «جوکر» در فصل جوایز نیز جوایز بسیاری کسب کرد و خواکین فینیکس بازیگر نقش اصلی آن موفق شد جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب و اسکار را از آن خود کند. بسیاری از منتقدان بازی فینیکس را نقطه قوت «جوکر» می‌دانند.

در خلاصه داستان «جوکر» آمده است: داستان آرتور فلک را روایت می‌کند که دلقک یک سیرک و یک کمدین شکست خورده است و اتفاقاتی باعت می‌شود که او تبدیل به آدمی بی‌رحم و ترسناک شود و…

فیل دی سملین منتقد «تایم اوت» در نقدی بر فیلم «جوکر» به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: بازی واکین فینکس در نقش فردی که در پروسه‌ تبدیل شدن به یک شخصیت منفی است بی‌نظیر بوده.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر نیز در نقدی بر «جوکر» نوشت: فیلم به خوبی به دنیای ابرقهرمانی متصل است و از طرفی ارتباط خود با بتمن را قطع کرده، به همین دلیل مخاطبانی که علاقه‌ای به دنبال کردن قصه‌های دنباله‌دار هالیوود ندارند نیز از دیدن «جوکر» لذت می‌برند. فیلم مسیر باورپذیری را برای یک غریبه تنها که به یک قاتل دیوانه تبدیل می‌شود ترسیم کرده است.

«جوکر» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۶۸ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۵۹ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. همچنین کاربران IMDB به جدیدترین فیلم تاد فیلیپس امتیاز ۸.۶ از ۱۰ و کاربران گوگل امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ را داده‌اند.


۲۰- طعمه (Bait)


فیلم سینمایی «طعمه» اولین فیلم بلند ۱۶ میلی‌متری مارک جنکین بریتانیایی است که ساخت مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند و کوتاه را در کارنامه دارد. روایت جدیدترین اثر این کارگردان بر تنش‌ها میان ماهیگیران محلی و توریست‌ها و تازه‌واردانی که باعث تغییر بافت محلی یک دهکده شده‌اند متمرکز است.

فیلم سیاه و سفید «طعمه» به عقیده منتقدان سایت اند ساوند اثری است درخشان و بدیع که لیاقت قرار گرفتن میان ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۹ را دارد.

فیلم سینمایی «طعمه» از سایت روتن توماتوز امتیاز کامل ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ را دریافت کرد. این فیلم سینمایی از سایت IMDB امتیاز ۷.۲ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.


۲۱- الماس‌های تراش نخورده (Uncut gems)


برادران سفدی امسال با فیلم سینمایی «الماس‌های تراش نخورده» توجه منتقدان جهان را به خود جلب کردند و با وجود اینکه در جشن و جشنواره خاصی شرکت نکردند فیلمشان در بسیاری از لیست‌های برترین آثار سال ۲۰۱۹ به چشم می‌خورد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «الماس‌های تراش نخورده» آمده است: یک جواهرفروش نیویورکی در مخمصه گرفتار می‌شود و حالا باید وضعیت خانوادگی، شغلی و اجتماعی خود را سر و سامان دهد...

اریک کان منتقد «ایندی وایر» در نقدی بر «الماس‌های تراش نخورده» به تحسین این فیلم پرداخت و نوشت: اگر «الماس‌های تراش نخورده» شخصیت‌ها را فریادزنان، سردرگم و خواستار شفافیت در بی‌نظمی‌های موجود در روتین پرجنب و جوش یک مرد باقی می‌گذارد، تمامی آن‌ها در مقام دستاوردی آرمانی که کاملا تحت کنترل است و به شکل خالصانه‌ای دقیق است صحبت می‌کنند.

رودریگو پرز منتقد «پلی لیست» در نقد بر فیلم «الماس‌های تراش نخورده» نوشته است: «الماس‌های تراش نخورده» تجربه یک سواری دیوانه‌وار است که توقفی ندارد و تا جایی که امکان دارد احساسات مخاطبانش را به کار می‌گیرد.

«الماس‌های تراش نخورده» از سایت راتن توماتوز توانست امتیاز ۹۲ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. همچنین این فیلم سینمایی از کاربران IMDB امتیاز ۷.۷ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۷۱ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.


۲۲- آتلانتیک (Atlantics)

ماتی دیوپ کارگردان سنگالی یکی دیگر از بانوان سینماگر است که یکی از بهترین آثار سال ۲۰۱۹ را ساخته و اکران کرده است. فیلم سینمایی «آتلانتیک» به کارگردانی دیوپ برای اولین بار در جشنواره فیلم کن اکران شد و در این جشنواره با استقبال بسیار خوبی روبرو شد که در نهایت این فیلم توانست جایزه بزرگ کن را از آن خود کند.

«آتلانتیک» نماینده کشور سنگال در آکادمی اسکار بود که به جمع ۱۰ نامزد نهایی این آکادمی نیز راه یافت.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «آتلانتیک» آمده است: در سواحل داکار در ساحل اقیانوس اطلس، برج مدرنی در حال ساخت است و کارگرهای ساختمانی این برج چند ماهی است حقوق نگرفته‌اند و حالا برای رسیدن به آینده‌ای بهتر تصمیم آن دارند شبانه از راه دریا از کشور فرار کنند، اما ماجرا به همین سادگی‌ها نیست. سلیمان، کارگر ساختمانی، دل در گروی آدا دارد، اما آدا نامزد فرد دیگری است، آدا بسیار نگران سلیمان است، زیرا منتظر خبرهایی از سرنوشت وی در آستانه عروسی خود است که در روز عروسی خود...

جی وایسبرگ منتقد ورایتی در نقدی به تحسین «آتلانتیک» پرداخته و نوشته: نتیجه‌ی نهایی شاید در تمام لحظات رضایت‌بخش نباشد ولی فیلمساز به خوبی توانسته سفر قهرمانش به دنیای بزرگسالان و تکیه زدن بر زنان قوی و مستقل اطرافش را نشان دهد. دیوپ و اولیویر دومانگل که در نوشتن فیلم با او همکاری کرده، به اندازه‌ی کافی اختلاف طبقاتی گسترده‌ی این کشور را در چارچوب اجتماعی به خوبی نمایش می‌دهند.

پیتر برادشاو منتقد گاردین نیز در نقدی بر «آتلانتیک» نوشت: «آتلانتیک» شاید بی‌نقص نباشد، اما تلاش دیوپ برای خروج از فضای رئال در اینگونه داستان‌ها را در حالیکه فیلم به سمت داستانی جادویی و کلیشه‌ای نرفته تحسین می‌کنم.

«آتلانتیک» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۶ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم سینمایی از کاربران IMDB امتیاز ۶.۸ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۷۷ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.


۲۳- بینوایان (Les Miserables)

لاج لی کارگردان جوان فرانسوی در اولین تجربه سینمایی خود با فیلم سینمایی «بینوایان» به جشنواره فیلم کن رفت و در اولین اکران این فیلم با تحسین منتقدان روبرو شد.

«بینوایان» توانست در جشنواره فیلم کن جایزه بزرگ هیأت داوران را از آن خود کند و همچنین این فیلم به عنوان نماینده فرانسه در آکادمی اسکار به جمع پنج نامزد نهایی اسکار بین‌المللی راه یافت.

در خلاصه داستان «بینوایان» آمده است: استفان به تیم مبارزه با جرایم در شهر مونفرمی می پیوندد و در آنجا متوجه تنش هایی بین بعضی گروه ها می شود.

گای لاج منتقد ورایتی در نقدی به تحسین «بینوایان» پرداخته و درباره این فیلم نوشته: انرژی موجود در فیلم «بینوایان» گاه برای مخاطب یادآور آثار اخیر و انتقادی اسپایک لی است که در آن ساختار قدرت روزانه بررسی و تا حد فروپاشی برده می‌شود.

جو مورگنسترن منتقد «وال استریت ژورنال» نیز در نقدی به تحسین فیلم لاج لی پرداخته و نوشته است: این فیلم به مرور زمان جذب کننده، تهذیب کننده، ترسناک و برخی اوقات هم خنده‌دار می‌شود. این فیلم به طرزی باورنکردنی، جو و هیجان حاکم بر یک گروه چند دسته و چند قومیتی را نشان می‌دهد؛ کسانی که خشمشان علیه بی‌عدالتی و غفلت، آن‌ها را کنار یکدیگر جمع کرده که هدفی مشترک را دنبال می‌کنند.

«بینوایان» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۴ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم سینمایی از سایت IMDB امتیاز ۷.۷ از ۱۰ و از گوگل امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.


۲۴- دو پاپ (The Two popes)

فرناندو میرلس کارگردان مطرح برزیلی که فیلم سینمایی «شهر خدا» به کارگردانی او یکی از شاهکارهای قرن ۲۱ به حساب می‌آید امسال با فیلم سینمایی «دو پاپ» توانست توجهات را بار دیگر به خود جلب کند.

«دو پاپ» در فصل جوایز در بسیاری از جشن‌ها نامزد دریافت جوایز اصلی بود و در آکادمی اسکار و گلدن گلوب نیز با وجود اینکه هیچ یک از جوایز اصلی را نتوانست از آن خود کند در بین فیلم‌های مدعی نامش دیده می‌شد.

در خلاصه داستان «دو پاپ» امده است: در پشت دیوارهای واتیکان، پاپ بندیکت محافظه کار و پاپ فرانسیس، باید یک زمینه مشترک پیدا کنند تا به یک الگوی جدید برای کلیسای کاتولیک برسند.

مایک لاسل منتقد «سانفرانسیسکو کرونیکل» در نقدی بر فیلم سینمایی «دو پاپ» به تحسین این فیلم پرداخته و نوشته است: می‌توان انتظار داشت که هرکسی که فیلم «دو پاپ» را تماشا کند، قطعا از دیدن بحث و جدل که بین این دو فرد که تمایلات و دیدگاه‌های مختلفی به زندگی و دنیا دارند، غرق در لذت می‌شود.

پیتر برادشاو منتقد گاردین نیز در نقدی به تحسین بازی بازیگران این فیلم سینمایی پرداخته و نوشته است: زوج آنتونی هاپکینز و جاناتان پرایس در «دو پاپ»، اثری خنده‌دار، گاه تندرو و احساسی فرناندو میرلس، در اوج توانایی بازیگری‌شان قرار دارند.

«دو پاپ» از سایت روتن توماتوز امتیاز ۸۹ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. کاربران سایت IMDB به جدیدترین اثر سینمایی فرناندو میرلس امتیاز ۷.۶ از ۱۰ و کاربران گوگل به این فیلم امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ را داده‌اند.


۲۵- ۱۹۱۷

«۱۹۱۷» را می‌توان تحسین شده‌ترین فیلم جنگی سال ۲۰۱۹ دانست که به کارگردانی سام مندس ساخته شده است. سام مندس که پیش از این با فیلم‌های «زیبایی آمریکایی»، «جاده‌ای به سوی تباهی» و «اسکای فال» خود را به عنوان کارگردانی بزرگ معرفی کرده است امسال با «۱۹۱۷» باز هم توجهات را به خود جلب کرد. بسیاری از منتقدان «۱۹۱۷» را مستحق اسکار بهترین فیلم دانسته‌اند و البته این فیلم در مراسم گلدن گلوب نیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم درام و کارگردانی شد. مندس پیش از این با فیلم «زیبایی آمریکایی» موفق به کسب جایزه اسکار شده است.

در خلاصه داستان «۱۹۱۷» آمده است: دو سرباز جوان بریتانیایی مأموریت دارند از مناطق تحت نفوذ دشمن عبور کرده و پیام توقف حمله‌ای را منتقل کنند که ممکن است به مرگ هزاران سرباز منجر شود.

تاد مک کارتی منتقد «هالیوود ریپورتر» در نقدی به تحسین «۱۹۱۷» پرداخت و نوشت: حتی اگر این نکته را هم قبول کنیم که فیلم در بیشتر لحظات خود داستان و مضمونی تکراری را روایت می‌کند، همچنان باید اعتراف کرد که سبک ارائه آن بسیار دقیق، متمرکز و مدیریت شده است که اثری رویاگونه را به مخاطب جلوه‌گر می‌کند. از این فیلم به بعد وقتی صحبت از آثار سینمایی و فیلم‌برداری مهم تاریخ بشود، فیلم « ۱۹۱۷۱۹۱۷ » قطعا همیشه در صدر لیست خواهد بود.

جیمز براردینلی منتقد «ریل ویوز» نیز به تحسین «۱۹۱۷» پرداخته و در بخشی از نقدش نوشته: به جرأت این فیلم یکی از تجربه‌های به یاد ماندنی سال خواهد بود. «۱۹۱۷» از سایت روتن توماتوز امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. «۱۹۱۷» را می‌توان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های IMDB در سال گذشته دانست که توانست از این سایت امتیاز ۸.۵ از ۱۰ را بگیرد و کاربران گوگل نیز به جدیدترین اثر مندس امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ را دادند.


۲۶- فانوس دریایی (The Lighthouse)


«فانوس دریایی» دومین فیلم سینمایی رابرت ایگرز است که علاوه بر عدم حضورش در جشنواره‌های معتبر دنیا با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان سینمایی روبرو شد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «فانوس دریایی» آمده است: داستان فیلم در مورد دو نگهبان فانوس دریایی‌ در جزیره ای اسرار آمیز در کشور انگلستان و در دهه ۱۹۸۰ میلادی است که به مدت چهار هفته باید به عنوان نگهبان در این فانوس دریایی حضور داشته باشند.

پیتر برادشاو منتقد گاردین در نقدی به تحسین «فانوس دریایی» پرداخته و نوشته است: تعداد فیلم‌هایی که می‌توانند هم شما را بترسانند و هم جذب خود بکنند بسیار کم است. درست مثل نور خود یک فانوس دریایی، این فیلم هم جذاب است و هم خطرناک.

پیتر تراورس منتقد رولینگ استون در نقدی به تحسین بازی بازیگران «فانوس دریایی» پرداخته و نوشته است: این فیلم با هر نقطه ضعفی که به آن اشاره شود، با نقش آفرینی قدرتمند بازیگرانش به اوج شکوه رسیده است. باید اعتراف کرد که دفو یک نعمت الهی است و پتینسون نیز نقش خودش را در درجات مختلفی از احساسات به شکل کاملی اجرا کرده است.

منتقدان سایت روتن توماتوز به فیلم سینمایی «فانوس دریایی» امتیاز ۹۰ و منتقدان متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را داده‌اند. همچنین کاربران IMDB به فیلم جدیدی ایگرز امتیاز ۷.۷ از ۱۰ و کاربران گوگل به این فیلم امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را داده‌اند.


۲۷- آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو (The last blackman in San Francisco)

جو تالبوت با اولین فیلم سینمایی‌اش موفق شد خود را به عنوان یک استعداد بزرگ در سینمای آمریکا معرفی کند. «آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» با اولین اکرانش در جشنواره فیلم ساندنس توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند و بسیاری از مخاطبان و منتقدان سینمایی به تحسین این فیلم پرداختند.

در خلاصه داستان «آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» آمده است: یک مرد جوان در یک شهر که حسابی نسبت به قبل تغییر کرده به دنبال بازپس‌گیری یک خانه قدیمی می‌رود...

گریگوری الوود منتقد «پلی لیست» در یادداشتی به تحسین فیلم تالبوت پرداخته و نوشته است: عوامل سازنده این فیلم به قدری در کارشان قوی هستند و کارگردانی انقدر خوب است که تقریبا سخت است باور کنیم این اولین فیلم سینمایی تالبوت به عنوان کارگردان است

بیلگ ابیری منتقد «نیویورک مگزین» نیز در نقدی بر «آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» نوشت: این فیلمی از تغییر حالات و گاهی اوقات روایات متناقض است. همان قدر که به توهم می‌پردازد، از اصالیت نیز می‌گوید و همان قدر که فیلمی درباره دوستی است درباره تنهایی است.

«آخرین مرد سیاه‌پوست در سانفرانسیسکو» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۳ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم سینمایی از کاربران سایت IMDB نیز امتیاز ۷.۴ از ۱۰ و از کاربران گوگل امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ را دریافت کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.