سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت بنفش/۱

رئیسیان: طی ۷ سال گذشته ضعف شدید مدیریت دولت در امور فرهنگی و کم کاری نهادهای صنفی را شاهد بودیم/ ساختار سازمان سینمایی دچار اشکالات جدی است!

علیرضا رئیسیان

سینماپرس: علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: طی ۷ سال گذشته ضعف شناخت مدیران دولتی از فرهنگ و کم کاری نهادهای صنفی را شاهد بودیم؛ در این سال ها افرادی که به صورت جدی سینما را دنبال می کنند تجربیات جدیدی را به دست آوردند و با اتفاقات عجیبی روبرو شدند که بی تردید دلیل اصلی چنین وقایعی عدم شناخت و درک صحیح مدیران رده بالا از سینما بوده است!

کارگردان فیلم های سینمایی «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به غیر از دوره دو سال و نیمه آقای حیدریان، طی مابقی این سال ها عدم شناخت و درک صحیح مدیران رده بالا از سینما دلیل اصلی ایجاد بحران در این عرصه بوده است.

وی ادامه داد: کسانی که همیشه در اطراف این مدیران هستند و اطلاعات گاهاً ناصحیح و تحلیل های شخصی شان را جایگزین مطالب علمی و دقیق و درست می کنند این بار هم در فرآیند این اتفاق همین مأموریت را انجام دادند. درواقع کسانی که سال ها است به صورت پنهان و آشکار در مدیریت سینما نقش داشته و دارند طی این سال ها از عدم آگاهی مدیران سینمایی سوءاستفاده کرده و صدمات زیادی را به سینما زدند.

رئیسیان خاطرنشان کرد: دولت که مأموریت و وظیفه اصلی اش داشتن سیاست و برنامه ریزی روشن برای پیشبرد اهداف سینمای ایران در داخل و خارج از کشور است در این سال ها فاقد هرگونه برنامه ریزی و سیاست گذاری اصولی بود و صرفاً به مسائل جاری و روزمره می پرداخت. این در حالی است که به عنوان مثال سازمان عریض و طویل سینمایی نمی تواند مرتباً در مسیر سابق و به صورت تکراری حرکت کند.

این سینماگر با بیان اینکه ساختار سازمان سینمایی و زیرمجموعه ها و همینطور ساختار وزارت ارشاد به طول کل دچار اشکالات جدی است تصریح کرد: اصولاً در وزارتخانه ها و هیأت دولت جریان مسائل فرهنگی در هیچ زمینه ای اولویت جدی ندارد و این مسأله فقط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربطو نمی شود؛ وزارتخانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و علوم هم همینطور هستند و متأسفانه اصولاً مقوله فرهنگ از نظر مسئولان دولت مسأله ای بی اهمیت و حاشیه ای است!

کارگردان فیلم های سینمایی «پرونده هاوانا» و «ایستگاه متروک» تأکید کرد: به نوعی ارتباط جامعه از طریق کانال فرهنگ با مدیران سطح بالا دچار نقصان جدی است و این فرآیند به گونه ای است که حتی در موضوعات اجتماعی هم تأثیرش را در همه ابعاد شاهد هستیم. دولت در حالی که اولویت اصلی بحث معیشتی است از اولویت های دیگر غافل شده و فکر می کند همه اولویت ها در این امر خلاصه می شود. در صورتی که مسائل فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و... همه به صورت طیف روی هم تأثیر می گذارند.

وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: متأسفانه در رده های بالای دولتی از شخص رئیس جمهور گرفته تا وزرا مسأله فرهنگ عاری از اولویت است چرا که حتی در سخنرانی های شان هرگز نمی بینیم و نمی شنویم که راجع به مسأله فرهنگ و هنر حرفی بزنند و اظهارنظر کنند. همراهی با مردم در مسئولان دولت وجود ندارد و این باعث تأسف است.

رئیسیان در پایان این گفتگو افزود: وظیفه مدیران به وجود آوردن سیستم و اداره آن است و وظیفه ما نقد سیستم است و ما نباید متهم به آن شویم که در سال آخر دولت همیشه نق می زنیم و بهانه جویی می کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.