شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

دست خالی مدیریت سینما در سال آخر دولت بنفش/۱۴

هدایت: بی تدبیری دولت فقط شامل حال سینما نیست و متأسفانه اوضاع سایر حرفه ها و مشاغل هم بحرانی است/ خانه سینما نهادی دکوری و ناکارآمد است!

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما در خصوص دست خالی مدیریت سینما در سال آخر حیات دولت گفت: بی تدبیری دولت فقط شامل حال سینما نیست و متأسفانه اوضاع سایر حرفه ها و مشاغل هم بحرانی است!‌ اگر ما سینماگران بی تدبیری ها در سینما را بیشتر لمس می کنیم به دلیل آن است که خانه ما سینما است و با سینما درگیر هستیم و محل کار و تأمین معیشت مان از این هنر-صنعت است!

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین بندر» و «چشم شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده از سال ها قبل گفته و باز هم تکرار می کنم دولت اگر واقعا دغدغه هنر و رشد سینما دارد باید سینما را به حال خود رها کند که اگر این اتفاق بیفتد سینما راه خودش را برای تعالی و رشد پیدا خواهد کرد. ما باید آگاه باشیم که مدیریت غلط جلوی رشد و تعالی سینما را می گیرد و قطعا اگر دخالت نابجا و نامسئولانه مدیران سینمایی نبود تاکنون بخش اعظمی از مشکلات سینما به دست خود سینماگران برطرف شده بود.

وی ادامه داد: ما نه سندیکایی داریم که از حقوق صنفی و برحق مان دفاع کند، نه بیمه درست و درمانی داریم، نه امیدی به آینده!؛ متأسفانه در سینما تنها تعداد انگشت شماری افراد هستند که وضعیت مالی خوبی دارند و جالب آنجا است که اگر مواهبی هم هست به همین افراد تعلق می گیرد! ‌ سوأل ما این است که چرا مواهب به همه یکسان اعطا نمی شود؟ چرا با ندانم کاری میان اهالی سینما فرق گذاشته می شود و این تفاوت قائل شدن باعث بحران و تشتت می گردد!

هدایت سپس در پاسخ به این سوأل که نقش خانه سینما را برای حمایت از حقوق صنفی اهالی سینما تا چه میزان موثر می دانید اظهار داشت: خانه سینما نهادی دکوری و ناکارآمد است!؛ خانه سینما از همان بدو تأسیس اش تاکنون هیچ کار اجرایی جدی برای اهالی سینما انجام نداده و متأسفانه طی همه این سال ها مدیرانی که در خانه سینما حضور پیدا کرده اند تنها به فکر مسائل و دغدغه های شخصی شان بوده اند و بس!

این سینماگر تأکید کرد: این در حالی است که اهالی سینما باید هویت حقوقی پیدا کنند؛ ما نیاز به آن داریم تا مدیرانی بر سر کار بیایند که به جای دستورالعمل و جلسات بیهوده به فکر این باشند که سر و سامان جدی سندیکایی به اهالی سینما بدهند. صنوف خانه سینما هیچ حمایتی از اعضای شان ندارند و وقتی صنف واقعی نباشد امیدی به جایی نیست! اما وقتی صنف درست و درمانی وجود داشته باشد امید به حمایت در دل اهالی سینما زنده می شود.

وی متذکر شد: من تصورم بر این است که اگر سیستم سندیکایی به طور دقیق اجرا شود مسائل و بحران ها کم می شود. این باعث تأسف است که مسئولان نه تنها در سینما که در اغلب حوزه های دیگر به صورت «باری به هر جهت» پیش می روند و تا بحرانی در حوزه ای رخ ندهد برای آن حوزه تدبیری اندیشه نمی کنند. این بسیار دردآور است که ما بدون فکر و اندیشه جلو می رویم.

کارگردان فیلم های سینمایی «پیک جنگل» و «دلاوران کوچه دلگشا» تصریح کرد: تا تدبیر نباشد، اندیشه نباشد، دغدغه نباشد هیچ اتفاق مثبتی در سینما رخ نخواهد داد و اوضاع روز به روز بدتر هم می شود. مدیران ما دست روی دست گذاشته اند و انتظار دارند که خداوند معضلات ما را حل کند این در حالی است که پروردگار در قرآن کریم گفته ما همه امور انسان ها را به خودشان واگذار می کنیم!

این کارگردان پیشکسوت خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک مدیریت بی توجه و بدون دغدغه و انگیزه و ناکارآمد در خانه سینما و سایر نهادهای سینمایی مانند سازمان سینمایی حاکم است و همین باعث شده اوضاع بیمه هنرمندان از همیشه بحرانی تر باشد و اغلب هنرمندان در هراس تأمین معاش روزانه شان باشند.

وی در همین راستا افزود: سیستم فرهنگی ما از اساس غلط است. دولت ها معمولاً روش های شان شبیه هم است از این رو من امیدی ندارم در دولت بعدی وزیری که می آید و یا رئیس سازمان سینمایی که می آید تحول مثبتی ایجاد کند. وقتی این سیستم فشل وجود دارد نمی توان کاری انجام داد و هر مدیری در این سیستم فشل ناتوان است!

هدایت در بخش دیگری از این گفتگو رفتن به سوی ابتذال را به دلیل فقر و بیکاری هنرمندان دانست و در این باره گفت: هنرمندان محتاج نان شب هستند وقتی اقناع نمی شوند باید دست به سمت بیگانه دراز کنند. ابتذال از اینجا شکل می گیرد.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: هنرمند مجبور است برای گذران زندگی دست به تولید آثار فاقد ارزش و اندیشه بزند! این کار باعث می شود تا مردم از فرهنگ بومی گریزان شوند و به سمت ماهواره ها بروند. متولیان فرهنگ در فقر مادی و معنوی هستند و نمی توانند آثار شایسته و ارزشمند تولید کنند و مردم از این رو به سمت بیگانه ها می روند و همین می شود که سریال های مشمئزکننده شبکه های ماهواره ای نظیر «جم» پرمخاطب می شوند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.