کارگردان فیلم های کوتاه «قرمز، مارمولک، آقا و خانم اسمیت» و «قصه ظهر جمعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دولت باید خود را از مسیر فیلم کوتاه کنار بکشد و تنها در مقام نظارتی حضور جدی و فعال داشته باشد و شرایط خوب و منصفانه ای برای اکران فیلم های کوتاه فراهم نماید.
وی سپس با بیان اینکه برای ما جای سوأل است که چرا بودجه های کلان و هنگفتی به برخی نهادهای بی ثمر داده می شود اظهار داشت: از انجمن سینمای جوانان ایران گرفته تا گروه هنر و تجربه همگی جزو نهادهایی هستند که بودجه های دولتی زیادی دریافت می کنند اما خروجی قابل قبولی ندارند.
این سینماگر خاطرنشان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران جز برگزاری یک جشنواره فیلم کوتاه واقعاً چه کاری انجام داده است؟ نکته قابل تأمل آنجا است که اغلب فیلم های حاضر در این جشنواره هم از تولیدات خود انجمن سینمای جوانان ایران و یا سایر نهادها و دستگاه های دولتی هستند و اغلب این آثار به صورت سفارشی کار شده اند و کمتر شاهد آن هستیم که به فیلم های فیلمسازان جوان و مستقل بهایی داده شود.
خمسه تصریح کرد: واقعاً خاصیت این انجمن چیست؟ مسئولیتش چیست؟ در حوزه آموزش هم که متأسفانه دیگر سال ها است کیفیت سابق را ندارد و روند نزولی جدی را تجربه می کند. در واقع کلاس های آموزشی انجمن سینمای ایران فقط برای این برگزار می شوند که متولیانش ادعا کنند چنین کلاس هایی برگزار شده است اما این کلاس ها هیچ منفعتی برای جوانان علاقمند به سینما ندارد.
وی تأکید کرد: خوشبختانه امروزه آنقدر آموزشگاه های سینمایی عالی و با حضور اساتید مجرب زیاد شده است و از طرف دیگر فضای مجازی و اینترنت باعث دسترسی آسان در خصوص آموزش های مختلف شده که دیگر قطعاً ما نیاز به برگزاری کلاس های دولتی سینمایی نداریم!
این کارگردان جوان متذکر شد: اگر در این سال ها برخی فیلم های فیلمسازان فیلم کوتاه در جهان خوش درخشیده اند نقش دولت در آن ها بسیار کمرنگ بوده و در واقع همت و استعداد و خلاقیت خود فیلمسازان بوده که باعث درخشش آثارشان در جشنواره های معتبر فیلم کوتاه جهانی شده است.
خمسه یادآور شد: البته بنده باید عنوان کنم که خودم به عنوان یک فیلمساز جوان برای ساخت آثارم چندین تهیه کننده دولتی داشتم اما بعدها به این نتیجه رسیدم که بهتر است به صورت خصوصی مشغول به فعالیت شوم چرا که نهادها فقط کار فیلمسازان را سخت تر می کنند و جلوی راه آن ها سنگ اندازی می کنند.
وی در خاتمه این گفتگو افزود: در نهایت باید اشاره کنم اوضاع فیلم کوتاه ایران از نظر دولتی خوب نیست. سینمای کوتاه پوست اندازی در سال های اخیر به دلایل مختلف پوست اندازی کرده؛ یکی از دلایل این بوده که امکانات دیجیتال سازوکار تولید آسان را فراهم کرده و باعث استقلال سازندگان فیلم کوتاه شده است به نحوی که آن ها خودشان سرمایه پیدا می کنند بعد بازاریابی می کنند و فیلم های شان را توسط پخش کننده های مستقل و غیردولتی به سراسر دنیا ارسال می کنند. از این رو واقعاً دیگر نیازی به حضور یک نهاد دولتی که خود را متولی سینمای کوتاه بداند احساس نمی شود.
نظرات