به گزارش سینماپرس، کرونا و بهتبع آن تعطیلی تئاتر و مراکز فرهنگی هنری دغدغه بسیار مهمی برای هنرمندان و اهالی تئاتر است. دغدغهای که هم به دلیل تقلیل رفتن فضای هنری در کشور و هم به دلیل آسیب جدی به پیکر بیجان و حرکت لنگلنگان تئاتر و ایجاد مشکلات معیشتی برای اهالی آن، مدیریت و تدبیری جدی را از طرف متولیان و مدیران و همراهی هنرمندان این هنر نمایشی میطلبد.
مدیریتی که نبود آن خسارات جبرانناپذیری را به بدنه تئاتر کشور، هنرمندان و تماشاخانهها وارد کرده است، بماند که در این میان تماشاخانههای خصوصی و گروههای نمایشی با بلاتکلیفی، بیشترین آسیب را متحمل شده و فعالیتشان مختل شده است.
تعطیلیهای پیدرپی و بیبرنامه، گروههای نمایشی را دچار مشکلات مالی کرده و از طرفی وعدههای حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی کمتر رنگ عملی شدن را به خود دیدهاند.
امین اشرفی کارگردان تئاتر که بهتازگی نمایش «خاطرات خانهای که» را در تماشاخانه سرو به روی صحنه برده بود در رابطه با شرایط این روزهای تئاتر در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم توضیح داد: بعد از یک تجربه تلخ از تعطیلی تئاتر در حال گذراندن روزهای به نسبت امیدوارکننده در تئاتر بودیم، اما درست زمانی که پیکر بیجان تئاتر و هنرمندانش در حال جان گرفتن بود تئاتر و تماشاخانهها بدون دریافت ابلاغیه ستاد کرونا و بهصورت ناگهانی تعطیل شدند تا فعالیتهای تئاتری مجدداً بیرمق شود.
این کارگردان تئاتر در رابطه با کمکهزینه ۳ تا ۵ میلیون تومانی ادارهکل هنرهای نمایشی به گروههایی که اجراهای خود را تعطیل کردند بیان کرد: ضرری که بر تئاتر و هنرمندان آن در این چند روز وارد شد بیشتر از یک ضرر مالی ساده بود، هرچند این کمکهزینه ضرر مالی وارد شده را نیز تأمین نخواهد کرد.
مدیریت تئاتر در شرایط کرونایی و هزینه کرد ادارهکل هنرهای نمایشی در این شرایط موضوع نسبتاً مهمی است که از سوی هنرمندان تئاتر مطرح میشود، اشرفی با اشاره به این موضوع بیان کرد: قطعاً مدیریت تئاتر در شرایط سخت کرونایی و حتی برگزاری جشنوارههای گذشته حرکت سختی است که از طرف ادارهکل هنرهای نمایشی بهقدر بضاعت این ادارهکل انجام شد.
وی در این رابطه توضیح داد: قطعاً منابع مالی دولتی برای اداره تئاتر محدود و متولیان آن در مضیقهاند اما نکته حائز اهمیت مدیریت درست این منابع است و سؤال بزرگ دیگر در این میان هزینه کرد کمتر ادارهکل در این شرایط بوده و به نظر برای حمایت از گروهها منابع بیشتری وجود دارد.
اقدامات صنفی در شرایط فعلی و به جهت به سامان رسیدن تئاتر از دیگر موارد مطرح شده توسط امین اشرفی بود، وی در این رابطه تصریح کرد: به نظر مدیریت تئاتر بهصورت صنفی از ایرادات به نسبت زیادی برخوردار است و حتی اتفاقاتی که در سینما و مدیریت سالنهای آن وجود داشت در تئاتر رخ نداد و باید گفت که مدیران سینمایی بیشتر از مدیران تئاتر از هنرمندان صنف خود حمایت و صیانت کردند.
این کارگردان تئاتر در رابطه با توقع اهالی این هنر نمایشی از خانه تئاتر اظهار کرد: خانه تئاتر بهعنوان مؤسسهای که ادعای حمایت صنفی از تئاتر را دارد اقدام مثبتی در حمایت از تئاتریها انجام نداده و بهصورت کلی خود را کنار کشیده است و به نظر اگر قرار بر فعالیت صنفی و ادعای آن است باید این اقدامات از همین روزها شروع میشد نه اینکه تنها ادعای صنف بودن در روزهای خوب را داشته باشند و هرازگاهی بیانیه صادر کنند.
وی با اشاره به این نکته که بخشی از تقصیر شرایط فعلی بر گردن هنرمندانی است که همراه روزهای خوش تئاتر بودند و در این روزها حمایتی از این هنر نمایشی نمیکنند بیان داشت: در راستای فعالیتهای صنفی حتی یک جلسه هماندیشی هم میان اعضاء و اهالی تئاتر برای تدبیر شرایط فعلی برگزار نشده و حتی برخی هنرمندان هم خودشان را کنار کشیدهاند.
اشرفی با تأکید بر این نکته که حمایت درستی از اهالی تئاتر صورت نگرفته است، ادامه داد: مشکل پیشآمده برای کشور و بهخصوص تئاتر حقیقی است ولی نکته اینجا است که باید ضرر و خسارت این اتفاقات را از مدیران گرفته تا هنرمندان و تماشاگران همه باهم متحمل شویم و اگر این موضوع وجود داشت در صورت ضرر مالی گروههای نمایش هم جای گلایه نبود ولی شرایط به شکلی درستی رقم نخورده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر و اهالی آن در دوران کرونایی مظلوم واقع شده و موردتوجه واقع نمیشوند. این در شرایطی است که باید میان همه این بیمهریها متولیان و مدیران تئاتر توجه بیشتری به اوضاع هنرمندان و اهالی تئاتر کنند.
ارسال نظر