چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

اولویت های سینمایی دولت سیزدهم/۱۶

محقق: امیدوارم پست ها و مناصب سینمایی در دولت سیزدهم به افرادی عاری از نگاه های سیاسی و جناحی اعطا شود/ امروزه ژانرهای گوناگون در سینمای ایران هیچ جایگاهی ندارند!

 سیدهادی محقق*

سینماپرس: سیدهادی محقق کارگردان سینما در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفت: آنچه طی سال های اخیر ضربات جدی بر پیکره نیمه جان سینمای ایران وارد کرده نگاه های سیاسی افرادی بوده که به عنوان مدیر و سیاست گذار در این حوزه فعالیت می کردند از این رو امیدوارم پست ها و مناصب سینمایی در دولت سیزدهم به افرادی عاری از نگاه های سیاسی و جناحی اعطا شود که دغدغه رشد و تعالی هنر و فرهنگ را داشته باشند و اجازه دهند سینما رشد کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «او خوب سنگ می زند» و «ممیرو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی دیگر از مشکلات مهمی که باعث قهر و دوری مردم از سینماها شده فیلم های شبیه به هم با سوژه های مشابه و تکراری است!

وی در همین راستا ادامه داد: این آفتی است که سینمای ایران را درگیر کرده به نحوی که امروزه ژانرهای گوناگون در سینمای ایران هیچ جایگاهی ندارند و اغلب سینماگران صرفاً در آثارشان به توضیح همان رویدادهایی که در بستر جامعه رخ داده بدون اعمال هیچ گونه نگاه هنری می پردازند و عنوان می کنند که دغدغه شان نشان دادن معضلات اجتماعی است!

محقق با تأکید بر اینکه ما هیچ گاه نباید فراموش کنیم که توضیح خشونت و پلیدی توسعه آن ها را به همراه دارد تصریح کرد: بنده معتقدم اگر فیلمسازان دغدغه پرداختن به چنین موضوعاتی را دارند به صورت غیرمستقیم به آن ها اشاره کنند. به عنوان مثال ما اگر از یک مرداب فیلم می گیریم باید هم زشتی های آن را ببینیم هم زیبایی هایی که در کنار آن وجود دارد و گل هایی که در کنار آن روییده اند.

این سینماگر متذکر شد: اگر سیاهی وجود دارد قطعاً سفیدی و روشنی هم در کنار آن هست و ما نباید اجازه دهیم در آثار سینمایی مان سیاهی ها سفیدی ها را بپوشانند. این اتفاقات بسیار تلخ و ناگوار است و در درازمدت ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره سینمای کشور وارد خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه متأسفانه ساختار جامعه ما این گونه است که فرهنگ در اولویت هشتم و نهم آن هم نیست اظهار داشت: همانطور که مسئولان همواره نسبت به محیط زیست رفتار بی تفاوت داشته و دارند نسبت به فرهنگ و هنر هم بی توجه هستند و این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است.

محقق تأکید کرد: یک زمانی از سقراط این سوأل شد که برای آنکه بفهمیم یک جامعه فهیم است یا خیر باید به چه چیزی در آن جامعه توجه کنیم و او پاسخ داد باید به موسیقی آن جامعه توجه کنید. خوب امروزه هم برای نشان دادن فهم یک جامعه باید به فرهنگ و هنر آن جامعه توجه شود اما متأسفانه فرهنگ و هنر علیرغم تمامی اهمیت حیاتی که دارند هیچ گاه مورد توجه مدیران و سیاست گذاران دولت های متعدد نبوده و نیستند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: من از صمیم قلب امیدوارم که مدیران جدید سینمایی به سینما به شکل سینما نگاه کنند و اجازه ندهند سیاست در سینما موج بزند؛ جایگاه سیاست قطعاً در هنر نیست و باید در این روش و منش تجدیدنظر کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.