سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

کارشناسان از اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم می گویند؛

توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی الزامی است/ تبیین نقشه راه و پرهیز از نگاه سلیقه ای باید در اولویت دولتمردان باشد

روح افزا-صلح جو-افتخاری-نصیرایی-مشتاق-جودوی-لاجوردی-مرادی

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم متذکر شدند: اولین گام دولت سیزدهم باید اقدام ملی برای پرهیز از فساد و ابتذال در فضای مجازی باشد؛ همچنین توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی باید سرمنشأ تولید تمامی آثار فرهنگی و هنری از جمله در سینما، تئاتر و موسیقی باشد. این دسته از کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: تبیین نقشه راه و پرهیز از نگاه های سلیقه ای باید در اولویت دولتمردان سیزدهم باشد چرا که اگر ما بعد از انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر پیشرفت نداشتیم به دلیل فقدان نقشه راه و داشتن نگاه های سلیقه ای و جناحی در دولت های مختلف بوده است.

به گزارش سینماپرس اهمیت حوزه فرهنگ و هنر و نقش فرهنگ در پیشرفت جوامع مختلف دنیا بر هیچ کس پوشیده نیست! فرهنگ آنقدر دارای اهمیت است که مقام معظم رهبری در این باره فرموده اند: «اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ آن میسر نیست. تلاش‌های اقتصادی و اجتماعی زمانی می‌توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد. ابعاد فرهنگ و تأثیر آن، بر خلاف باور برخی، به احداث مراکز آموزشی خلاصه نمی‌شود. گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی‌ترین فعالیت‌های فردی تا جدی ترین مسئولیت‌های اجتماعی کشیده شده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است»

متأسفانه به دلیل اهمال کاری دولت ها به ویژه طی 8 سال گذشته حوزه فرهنگ و هنر شاهد نقصان های بسیار فراوانی بود که همین مسأله باعث شد مقام معظم رهبری تعبیر «ولنگاری فرهنگی» در کشور را به کار ببرند.

اینک با روی کار آمدن دولت سیزدهم که از پشتوانه مردمی برخوردار است و در رأس آن آیت الله رئیسی به عنوان چهره ای انقلابی قرار دارد این نوید را می دهد که بار دیگر به حوزه فرهنگی و هنری کشور توجه ویژه ای صورت گیرد.

در همین راستا با ۸ تن از کارشناسان فرهنگی و فعالان حوزه رسانه خانم ها و آقایان: فرشته روح افزا، طهماسب صلح جو، لاله افتخاری، حجت الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی، زهرا مشتاق، حسین جودوی، زهره سادات لاجوردی و علیرضا مرادی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی الزامی است/ تبیین نقشه راه و پرهیز از نگاه سلیقه ای باید در اولویت دولتمردان باشد

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: اولین گام دولت سیزدهم باید اجرای قانون «اینترنت ملی» برای پرهیز از فساد و ابتذال در فضای مجازی باشد، اینترنت ملی نجات بخش است و هر کشوری برای استقلال فرهنگی نیاز به اینترنت ملی دارد؛ فضای مجازی در کشور ما واقعاً ولنگار است در صورتی که در هیچ کجای دنیا این چنین نیست من شخصاً این موضوع ار بررسی کردم واقعاً اینطور نیست و وزارت ارتباطات باید هرچه سریع تر جلوی دسترسی مردم به اینترنت جهانی را بگیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه اهمیتی کلیدی دارد اما متأسفانه این وزارتخانه طی سال های اخیر یکی از مسببان اصلی ولنگاری فرهنگی بود! طی سال های اخیر تئاترهای مستهجن و فیلم های مبتذل بیداد کردند! مسئولان این وزارتخانه هنوز به این باور نرسیده اند کاری که یک فیلم می تواند بکند بسیار بیشتر از یک سخنرانی ۵۰ ساعته است!

توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی الزامی است/ تبیین نقشه راه و پرهیز از نگاه سلیقه ای باید در اولویت دولتمردان باشد

طهماسب صلح جو منتقد سینما نیز در این باره اظهار داشت: برای دستیابی به اهداف کلان فرهنگی باید مشکلات زیربنایی در حوزه های اقتصادی و... را برطرف کرد! متأسفانه آنقدر مشکلات متعدد نظیر بیماری، کرونا، تورم، گرانی و... وجود دارد که ذهن همه ما درگیر این مشکلات ریز و درشت شده و قدرت تصمیم گیری یا تفکر برای انجام هیچ مسأله ای به جز درگیری های ذهنی روزمره مان را نداریم. ما وقتی در مقام قیاس خودمان با کشورهای دیگر برمی آییم متوجه می شویم که چقدر از نظر فرهنگی از آن ها عقب مانده ایم! به عنوان مثال فیلمسازان سینمای جهان همواره روی مسائل و اهداف فرهنگی جامعه خودشان و جامعه جهانی اندیشه می کنند و این تفکر در آثارشان منعکس می شود اما ما به دلیل همان درگیری های شدید ذهنی نمی توانیم چنین دیدگاهی را حتی در آثار سینمایی مان داشته باشیم.

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم باید در پی حفظ، احیاء و ترویج ارزش های انقلاب اسلامی باشد چرا که متأسفانه امروز به اذعان دوستان و حتی بیگانگان و دشمنان ما از ارزش های انقلاب اسلامی بسیار دور شده ایم و این مهم باید در عزل و نصب ها، برنامه ها و سایر امور دولت سیزدهم لحاظ شود و بی تردید اگر این مسأله برطرف گردد ما به خودی خود شاهد بهبود اوضاع فرهنگی کشور خواهیم بود چرا که مقوله فرهنگ در ذیل همین ارزش های انقلابی است. مسئولان دولت سیزدهم که بحمدالله انقلابی و متعهد هستند باید بدانند توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب توسط مقام معظم رهبری اعلام شد می تواند برای کشور در تمامی حوزه ها و زمینه ها سازنده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: قطعاً یکی از موضوعاتی که همزمان با آغاز فعالیت دولت جدید به صورت جدی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهد شد توجه به تولید کالاهای فرهنگی و هنری است که باید به استانداردهای ایرانی-اسلامی نزدیک شود؛ ما معتقدیم توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی باید سرمنشأ تولید تمامی آثار فرهنگی و هنری از جمله در سینما، تئاتر و موسیقی باشد و با تمام توان پیگیری اجرایی شدن این اتفاق نیک خواهیم بود. دولت سیزدهم باید با رویکرد جدید و تازه نفس به نگاه اصیل گفتمانی و انقلابی و توجه ویژه به فرهنگ ایرانی-اسلامی توجه ویژه داشته باشد. دولت جدید موظف است حوزه فرهنگ و هنر که طی این سال ها به حال خود رها شده است را بهبود بخشد تا ان شاالله بتوانیم شاهد هوای تازه را در عرصه فرهنگ و هنر باشیم.

توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی الزامی است/ تبیین نقشه راه و پرهیز از نگاه سلیقه ای باید در اولویت دولتمردان باشد

زهرا مشتاق نویسنده، منتقد و تهیه کننده سینمای مستند نیز در این باره اظهار داشت: اینک که مسئولان ۳ قوه یکدست و همدل شده اند باید فضای حوزه فرهنگ و هنر بازتر شود؛ مسئولان باید به فعالان فرهنگی و هنرمندان اجازه حرف زدن و نقد کردن بدهند چرا که انتقاد همیشه سازنده است و می تواند مسئولان را با معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی آشنا کند. الآن اصلی ترین مطالبه ما از مسئولان محترم دولت سیزدهم باز کردن فضای خفقان آوری است که در آن نفس مان بریده شده است. بنده تأکید دارم هنرمندانی که مانده اند دل در گرو میهن شان دارند، اجازه ندهید کوچ اجباری به غرب بیشتر شود!

حسین جودوی پژوهش گر تاریخ معاصر و کارشناس فرهنگی در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: باید مدیرانی برای حوزه فرهنگ و هنر انتخاب شوند که به مسائل و معضلات توجه داشته باشند و به درد دل ها گوش دهند؛ اگر امروز مسائل و معضلات جدی در حوزه فرهنگ و هنر داریم به دلیل آن است که هیچ مسئول درستی نداشتیم که گوش شنوایی در این خصوص داشته باشد و به حرف ها و درد دل های اهالی فرهنگ و هنر گوش بدهد؛ طی سال های گذشته برخی آمدند به اسم فرهنگ کاسبی کردند و رفتند و این رویه تلخ نباید هرگز تکرار شود. اولین مسأله حوزه فرهنگ و هنر کشور این است که باید مدیری انتخاب شود تا بتواند خلاء ارتباطی بدنه فرهنگ و هنر و بدنه دولتی نظام را تقویت کنند. متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر طی سال های اخیر اگر ارتباطی بوده مبنای سیاسی و انتخاباتی داشته و گوش شنوایی وجود نداشته تا با اهالی فرهنگ و هنر صحبت کنند و به خواسته آن ها گوش کنند.

زهره سادات لاجوردی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه، به سبب ناکارآمدی دولت قبل در بحث فرهنگ، کشور به مصائب مختلفی گرفتار شده که نه تنها فریاداهالی این حوزه بلند شده بلکه باعث دغدغه‌های فرهنگی برای آحاد جامعه نیز شده است. در همین راستا، تعامل با هنرمندان و نخبگان این بخش از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم جهت احصای مشکلات و ارائه راهکارهای موثر، خواهد بود. در حال حاضر یکی از بزرگترین معضلات کشور رهاشدن فضای مجازی است، عدم نظارت دستگاه‌ های ذی ربط بر فضای مجازی باعث نگرانی بخش بزرگی از جامعه به ویژه والدین شده است که این امر اهمیت برنامه‌ریزی برای رفع آسیب‌ های فضای مجازی برای گروه‌ های مختلف به خصوص کودکان و نوجوانان را صدچندان نموده است. با توجه به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، اعتقادات دینی و اخلاقیات، اقدامات متناسبی جهت طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در عین رعایت حقوق و حریم خصوصی مردم، در این عرصه پیش‌بینی شده است.

توجه به گفتمان انقلاب و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی الزامی است/ تبیین نقشه راه و پرهیز از نگاه سلیقه ای باید در اولویت دولتمردان باشد

علیرضا مرادی دبیر فرهنگی خبرگزاری ایرنا در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود اما با اینکه بیش از چهل و اندی سال از آن می گذرد فرهنگ ما تغییر چندانی نکرده و ما پیشرفت چندانی در این حوزه نداشتیم که یکی از علل اصلی این اتفاق فقدان نقشه راه و داشتن نگاه های سلیقه ای و جناحی در دولت های مختلف بوده است که امیدوارم این رویه در دولت سیزدهم وجود نداشته باشد و ما بتوانیم بر اساس زمان بندی و اولویت بندی معضلات حوزه فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنیم و مدیران طبق نقشه و زمان بندی از پیش تعیین شده گام بردارند. حضور مدیران غیرمتخصص به فرهنگ و هنر آسیب می زند! فقدان مدیر متخصص آسیب جدی به فرهنگ و هنر وارد کرده و این حوزه نیاز به مدیر متخصص دارد. باید کسی مدیریت این عرصه مهم را در دست بگیرد که فضا را بشناسد و با معضلات آشنا باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.