دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

راهکار برون رفت از رکود سینما/۹

زرگرنژاد: فیلمنامه های سردستی و بدون قصه باعث دوری مردم از سینما شده است/ مدیران سینمایی به جای پرورش استعدادهای درخشان در پی فروش فیلم های سخیف و ارائه بیلان بودند

حمید زرگرنژاد در برنامه ۲ قدم تا سیمرغ

سینماپرس: حمید زرگرنژاد کارگردان سینما در خصوص راهکارهایی برای برون رفت از رکود سینما گفت: یکی از مهمترین مسائلی که باعث دوری بسیاری مردم از سینماها شده فیلم های کلیشه ای و تکراری است از سوی دیگر فیلمنامه های سردستی و بدون قصه باعث دوری مردم از سینما شده است و اگر مدیران جدید سینما می خواهند دوباره مردم به سینماها بروند باید حتماً به این مسائل مهم توجه داشته باشند.

کارگردان فیلم های سینمایی «ماهورا» و «پایان خدمت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی دیگر از مسائلی که باعث شده به ویژه طی سال های اخیر بخش اعظمی از مخاطبان سینما از دست بروند بحث توجه صرف به گیشه و فروش فیلم ها است! متأسفانه نگاه فرهنگی و هنری به سینما از بین رفته و این اتفاق بسیار تلخ و خطرناک است و در درازمدت می تواند آسیب های جدی به حوزه فرهنگ و هنر کشور بزند.

وی ادامه داد: امروزه وضعیت به صورتی شده که بسیاری از فیلمسازان که سرشار از دغدغه های شخصی هستند امکان تولید فیلم ندارند و در عوض تنها افرادی خاص می توانند با رانت ها و بودجه هایی که در اختیارشان گذاشته می شود دست به تولید فیلم های نازل کمدی و سرشار از استارهای سینمایی بزنند که دیگر چنین مسأله ای برای جذب مخاطبان جواب نمی دهد و آن ها دیگر برای تماشای این فیلم ها راضی به حضور در سینماها نمی شوند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه مدیران سینمایی به جای پرورش استعدادهای درخشان در پی فروش فیلم های سخیف و ارائه بیلان هستند تصریح کرد: اگر تنها برخی سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما به دلیل توجیهات اقتصادی در پی این اتفاق بودند ماجرا اینقدر تلخ نمی شد مشکل آنجا است که مدیران سینمایی هم امروزه فروش فیلم ها برای شان در اولویت است و به سینما به عنوان یک بنگاه تجاری و اقتصادی نگاه می کنند و به طور کل وجوه فرهنگی و هنری بودن این هنر-صنعت مهم را فراموش کرده اند.

زرگرنژاد متذکر شد: همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا ما با یک ویترین در ظاهر شیک در سینمای کشور روبرو باشیم که باطن خالی و تهی دارد و دلیل عدم آشتی کردن مردم با سینماها هم بی تردید همین اتفاق است چرا که مخاطب نیاز به تنوع، خلاقیت، نوآوری و قصه دارد و دیگر نمی تواند یک تعداد محدودی ستاره های سینما را در فیلم های به ظاهر کمدی و یا تلخ و سیاه اجتماعی تحمل کند.

وی در پاسخ به این سوأل که فکر می کنید با حضور مدیران جدید سینمایی این رویه تغییر پیدا خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: اگر تصمیم گیران حوزه سینما از افراد دغدغه مند و متخصص باشند قطعاً اوضاع بهبود پیدا خواهد کرد در غیر این صورت این پدیده شوم در دولت جدید نیز استمرار خواهد داشت.

این فیلمساز تأکید کرد: متأسفانه ما در اغلب اوقات با مدیرانی در سینمای کشورمان روبرو بوده ایم که نگاه آسیب شناسانه به سینما نداشته اند، جسارت نداشته اند و فقط به ظاهر برخی شعارهای زیبا و فریبنده می دانند اما در عمل به دنبال ارائه آمار و بیلان بودند و همین باعث شده سینمای ایران از استعدادها تهی و به جای آن فیلم های بفروش اغلب بی ارزش کمدی در سینما فراوان شود.

زرگرنژاد در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم مدیران جدید سینما به جای آنکه در ظاهر شعار جوانگرایی بدهند در عمل دست مافیایی که در همه دولت ها در سینما حضور دارند و برای سینما تصمیم گیری می کنند را کوتاه کنند و واقعاً مسائل و معضلات را به صورت ریشه ای حل کرده و به جای باندبازی، شایسته سالاری را در سینما احیا کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.