شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

چه خبر از خانه سینما؟

از دستور رئیس سازمان سینمایی برای پیگیری عاجل تشکیل غیرقانونی صنوف موازی تا دخالت غیرقانونی مدیرعامل خانه سینما برای ابقای اعضای شورای عالی داوری این نهاد!

انتقاد سینماگران از خانه سینما

سینماپرس: بر اساس شنیده ها با توجه به اعلام اخباری غیررسمی مبنی بر تشکیل صنوف موازی در خانه سینما که با زدوبندهای گسترده برخی نورچشمی های مدیران این نهاد در حال شکل گیری است، برخی صنوف سینمایی با ارسال نامه ای به محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور خواستار آن شدند که جلوی عملکرد غیرقانونی مسئولان این نهاد را بگیرد و گویا پس از ارسال این نامه خزاعی طی دستوری اکید خواستار پیگیری عاجل تشکیل غیرقانونی صنوف موازی شده است از سوی دیگر در اقدامی غیرقانونی، مدیرعامل خانه سینما هیأت داوری این نهاد را که مهلت قانونی شان شهریور ماه سال جاری به پایان رسیده بود بار دیگر ابقا کرد تا بیش از پیش شبهات و شائبه های جدی برای اهالی سینما در خصوص زدوبندهای پشت پرده خانه سینما شکل بگیرد.

به گزارش سینماپرس شنیده می شود عصر روز سه شنبه ۳۰ آذرماه جلسه ای بدون حضور صنوف معترض و منتقد به عملکرد مدیران خانه سینما تشکیل و با دخالت مستقیم مدیرعامل این نهاد و قرائت نامه ای منتسب به جمال خندان (مشاور حقوقی خانه سینما)، اعضای فعلی شورای عالی داوری و هیأت داوران خانه سینما برای ۶ ماه دیگر ابقا شدند!

این اتفاق در حالی است که برخی مسئولان صنوف سینمایی این اقدام را پیرو سایر اتفاقات عجیب و غریب اخیر خانه سینما غیرقانونی می دانند و خواستار دخالت مستقیم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی برای رسیدگی به معضلات این اتفاقات هستند.

یکی از مسئولان صنوف سینمایی که مایل نبود نامش فاش بشود در این رابطه به خبرنگار سینماپرس گفت: واقعاً نمی دانم چرا مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی دست روی دست گذاشته اند و جلوی رفتارهای غیرقانونی مدیران خانه سینما را نمی گیرند. امروزه بخش اعظمی از اهالی صنوف خواهان برچیده شدن بساط مدیران این نهاد هستند و معتقدند اگر قرار باشد خانه سینما به همین نحو اداره شود بهتر است که هرچه سریع تر در آن بسته شود.

لازم به ذکر است در انتخابات مزبور تنها ۱۶ صنف شرکت کرده بودند و ۵ صنف شناسه دار نظیر کانون فیلمنامه نویسان حاضر به حضور در این نشست نشده بودند علاوه بر این ۱۱ صنف که زیر بار اجبار و ارعاب و فشار و تهدید مدیران خانه سینما نرفته و راضی به هتک حیثیت خود برای ثبت در وزارت کار نشده بودند نیز برای حضور در این انتخابات دعوت نشده بودند.

یکی از نکات قابل تأمل در خصوص شورای داوری خانه سینما این است که سال های متمادی است یکی از چهره های نزدیک به مدیرعامل خانه سینما ریاست این شورا را بر عهده دارد و گویا با حمایت های ویژه ای که از وی صورت می گیرد برخی نمی خواهند او از این سمت عزل شود!

علاوه بر این بر اساس شنیده ها برخی اعضای صنوف که هنرکارت های شان از سال گذشته پس از واریز مبالغ اهدایی صندوق اعتباری هنر، بلافاصله خالی شده بود نیز در پی آن هستند تا به مراجع قضایی و سازمان بازرسی کل کشور شکایت کنند. شنیده می شود بسیاری از هنرمندان خواهان دخالت جدی سازمان سینمایی برای احقاق حقوق حقه از دست رفته خود هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.