شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

انبوه فیلم های پشت اکران؛ چالش ها و راهکارها/۱۰

صباغ زاده: سینمای ایران در چاهی عمیق افتاده که راه چاره ای برای رهایی از آن نمی توان متصور شد/ دولت به فکر گسترش سالن های سینما باشد

کاوه صباغ زاده در نشست خبری فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبی»

سینماپرس: کاوه صباغ زاده کارگردان سینما که چندی قبل فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» را در حال اکران داشت در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما گفت: سینمای ایران در چاهی عمیق افتاده که راه چاره ای برای رهایی از آن نمی توان متصور شد؛ بنده فقط این را می دانم که اگر با همین روش و منش بخواهیم ادامه دهیم دیگر هیچ سرمایه گذاری رغبت برای حضور در سینما و تولید فیلم را نخواهد داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وقتی که «رمانتیسم عماد و طوبا» اکران شد ما تصور می کردیم فیلم فروش قابل قبولی داشته باشد. نه اینکه توقع داشته باشیم فیلم بسیار پرفروش شود چرا که این فیلم اصلاً در قواعد سینمای بفروش ساخته نشده اما این این شکست شدید تجاری فیلم اصلاً در ذهن مان رسوخ نمی کرد.

وی ادامه داد: نسبت به هزینه صرف شده برای فیلم و ۲ سال انتظار برای اکران، آنقدر فروش پایین بود که یکی از سرمایه گذاران فیلم جدیدم که این روزها در حال پیش تولیدش هستم جا زد و گفت وقتی فیلم قبلی فروش خوبی نداشته من روی چه حسابی باید بیایم و روی کار جدید شما سرمایه گذاری کنم!

صباغ زاده با بیان اینکه این روشی که مسئولان سینمایی در پیش گرفته اند جز متضرر شدن برای کارگردانان، تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سرمایه گذاران نتیجه دیگری دربر نخواهد داشت متذکر شد: سرمایه گذاران کم کم یا از سرمایه گذاری در سینما دلزده می شوند و می روند پول های شان را در کارهای سودآور سرمایه گذاری می کنند و یا کم کم جیب های شان تهی می شود و دیگر پولی ندارند که بخواهند آن را برای تولید یک اثر سینمایی که معلوم نیست تکلیف اکران و فروشش چه خواهد شد سرمایه گذاری کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: یک سرمایه گذار وقتی می بیند که اگر سرمایه اش را در خرید اتومبیل صرف کرده بود امروز پولش حداقل ۳ برابر شده بود چرا باید بیاید و در سینما برای تولید یک فیلم که معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش است سرمایه بگذارد؟

این کارگردان جوان سپس خواستار رفتار عادلانه در اکران آثار شد و گفت: نباید فیلم های امثال ما را در کنار فیلم هایی که صرفاً برای گیشه ساخته شده اند در یک زمان اکران کنند. بدیهی است که در این نحوه اکران بازنده امثال ما هستیم. دردآورتر اینکه به فیلم های امثال ما سانس های مرده و سالن های ضعیف تعلق می گیرد که همین مسأله نیز باعث نادیده گرفته شدن فیلم مان نزد مخاطبان می شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: از سوی دیگر دولت به فکر گسترش سالن های سینما در سراسر کشور باشد. دولت باید به جای سرمایه گذاری در فیلم ها و برگزاری جشنواره های ریز و درشت بی اثر تدبیری برای افزایش تعداد سالن های سینما داشته باشد تا بتوانیم از این رهگذر شاهد اتفاقات نیک در آینده باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.