یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱

سینماگران از چالش ها و راهکارهای انبوه فیلم های پشت اکران می گویند؛

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

حکمت-هاشمی-مصباح-لشکری قوچانی-سیدزاده-حاجتمند-الوند-امینی-صباغ زاده-نیک بین

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما متذکر شدند: انحراف نهادینه شده در شورای صنفی نمایش اجازه مانور به فیلم های فرهنگی نمی دهد، عدالت در شورای صنفی نمایش جزو فراموش شده ترین مولفه های سینمای کشور است؛ این دسته از سینماگران متذکر شدند: بی شک اگر پول های مشکوک در سینما ورود نکرده بود این همه فیلم تولید نمی شد که الآن با معضل اکران روبرو باشیم!

به گزارش سینماپرس شورای صنفی نمایش پس از فروکش آمار ابتلا و فوتی های کرونایی و بازگشایی رسمی سالن های سینما در سراسر کشور در اقدامی عجیب مبادرت به اکران انبوه فیلم ها بدون برنامه ریزی کرد و همین باعث شد بسیاری از فیلم ها به ویژه فیلم های اجتماعی و دغدغه مند در این وضعیت اسفبار بسوزند و از بین بروند.

برخی سینماگران با انتقادهای مکرر خود تأکید کردند اگرچه شرایط برای بازگشت مخاطب و رونق پیدا کردن گیشه تا حدودی مهیا شده اما صف فیلم‌ های در نوبت اکران بسیار شلوغ است، و اگر قرار باشد ناگهان تعداد زیادی فیلم با هم اکران شوند بیشتر آن‌ها می‌سوزند و در فروش موفقیتی کسب نمی‌کنند.

اما مدیران سینمایی و مسئولان شورای صنفی نمایش بدون توجه به انتقادات و اعتراضات اهالی سینما و پیگیری رسانه ها در عملکردی مشکوک مبادرت به اکران انبوهی از فیلم ها کردند و قابل تأمل تر آنکه تعداد زیادی فیلم کمدی و اصطلاحاً بفروش را در کنار آثار مظلوم و مهجور سینمای اجتماعی، ملودرام و... به نمایش درآوردند تا این آثار بی مایه مخاطبان را جذب خود کرده و مابقی آثار نابود شوند.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران کشور سرکار خانم: منیژه حکمت و آقایان: سیدجواد هاشمی، محمدرضا مصباح، منصور لشکری قوچانی، سیدامیر سیدزاده، هادی حاجتمند، سیروس الوند، کریم امینی، کاوه صباغ زاده و محمد نیک بین با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما که این روزها فیلم «شهر گربه ها» را در حال اکران دارد در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما گفت: تعداد بالای فیلم ها در اکران ضرر جبران ناپذیری برای سینما در پی دارد چرا که سینما در سبد خانواده یک ظرفیتی دارد و مردم بالاتر از آن ظرفیت برای حضور در سالن ها بودجه صرف نمی کنند و این درآمد حاصله از گیشه باید میان انبوه فیلم ها تقسیم شود در صورتی که اگر تعداد کمتری فیلم اکران شوند از درآمد گیشه درصد بیشتری عایدشان خواهد شد. به عقیده بنده این رفتار با سینما و سینماگران یک ظلم آشکار است و من خواهان مساعدت و کمک مسئولان سینمایی به فیلم ها و فیلمسازانی هستم که این روزها بسیار درمانده و پریشان شده اند و راه به جای ندارند و کسی به فریاد آن ها نمی رسد.

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

منیژه حکمت کارگردان سینما که این روزها فیلم «بندربند» را در حال اکران دارد با انتقاد شدید از عملکرد انفعالی مدیران سینمایی اظهار داشت: انحراف نهادینه شده در شورای صنفی نمایش اجازه مانور به فیلم های فرهنگی نمی دهد و تا زمانی که قدرت مافیایی این شورا از بین نرود وضعیت روز به روز بدتر و اسفبارتر خواهد شد و فیلم های فرهنگ ساز نهایتاً می توانند در برخی سانس های مرده نمایش داده شوند چرا که در زدوبند و ارتباط با شورای صنفی نمایش نیستند اما در عوض فیلمی مانند «دینامیت» که هیچ حرفی برای گفتن ندارد ماه ها در بهترین سانس ها و سالن ها روی پرده است! تنزل سطح سلیقه مخاطب با اکران گسترده فیلم های کمدی و مبتذل خیانت به کشور است؛ مسئولان سینمایی باید به گوش و به هوش باشند و بدانند که این روند ناپسند در حال نهادینه شدن است و اگر کمی دیر بجنبند خطری فزاینده فرهنگ و هنر کشور را در برمی گیرد. کمترین توقع ما از آقای خزاعی که به حضور ایشان در سازمان سینمایی بسیار امیدوار بودیم ورود به مقوله پشت پرده شورای صنفی نمایش است. ما از ایشان می خواهیم با جدیت با مافیای حاکم بر اکران وارد مقابله شوند و اجازه ندهند فرهنگ سوزان و مبتذل سازان بیش از این در سینمای کشور جولان بدهند و سود سرشار به جیب های خود سرازیر کنند.

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما که این روزها فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی برادران ارک را در حال اکران دارد در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: تنها راه حل معضلات اکران توسعه سالن های سینما است و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد مشکلات حوزه اکران برطرف نخواهد شد! من امیدوارم مدیران سینمایی به جای آنکه در پی مسکن های موقتی و برنامه ریزی های کوتاه مدت باشند کاری کنند تا با انجام کاری اصولی مشکل اکران در سینمای ایران برای همیشه پایان یابد. بنده طرحی دارم که بر اساس آن بدون هزینه و ظرف مدت یک سال می توان سینماهای کشور را به ۲ برابر افزایش داد؛ امیدوارم مدیران سینمای کشور پیگیر این قضیه بشوند و بنده را برای به ثمر رساندن این طرح که به نفع سینمای ایران و آحاد افراد جامعه است یاری رسانند.

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما اظهار داشت: بنده معتقدم اگر ما با هر معضل و مشکلی در سینمای کشور روبرو هستیم از همین پدیده فیلمسوزی گرفته تا سایر معضلات دیگر به علت ورود پول های مشکوک و فقدان نظارت جدی در سینما است بی شک اگر پول های مشکوک در سینما ورود نکرده بود این همه فیلم تولید نمی شد که الآن با معضل اکران روبرو باشیم! بی شک اگر کسانی که فیلم می سازند نگاه اقتصادی به سینما داشتند و درآمدزایی برایشان اهمیت داشت فیلمسوزی معنای جدی تری پیدا می کرد اما متأسفانه تجربه نشان داده اغلب کسانی که اینطور بی پروا مبادرت به فیلمسازی می کنند درآمدزایی برایشان اهمیتی ندارد و اصلاً معلوم نیست با چه هدفی سرمایه های شان را در راه تولید سینما به کار گرفته اند؟

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما گفت: عدالت در شورای صنفی نمایش جزو فراموش شده ترین مولفه های سینمای کشور است و سال ها است رویه ای مسموم در این شورا وجود دارد که سانس های اصلی سینماها را تنها به برخی فیلم های اصطلاحاً بفروش اختصاص می دهند و سانس های مرده را در اختیار فیلم های هنری یا فیلم هایی که فاقد حضور سلبریتی های گیشه پسند هستند قرار داده و باعث از بین رفتن و سوختن این آثار می شوند. با توجه به حجم ترافیک ۳۰۰ فیلم منتظر اکران و آنچه امروز با اکران انبوه و گسترده فیلم های سینمایی روبرو هستیم به عقیده بنده یک فیلمسوزی ۱۰۰ درصدی عامدانه در حال وقوع است.

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

هادی حاجتمند کارگردان سینما که چندی قبل فیلم سینمایی «مدیترانه» را در حال اکران داشت در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد: دیگر به همه ما ثابت شده که سینما توسط مافیای پخش مدیریت می شود نه افرادی که در ظاهر به عنوان مدیر سینما معرفی می شوند! این مافیای پخش است که تصمیم می گیرد چه فیلمی ساخته شود، چه فیلمی بفروشد یا نفروشد و چه سینمایی به چه فیلم هایی بیشتر بها بدهد و صراحتاً عنوان می کنم نقش مدیران فرهنگی در مواجهه با این مافیا تنها انفعال مطلق است و این انفعال ربطی به این دولت و آن دولت و این مدیر و آن جناح ندارد! مدیران اگر واقعاً مدعی آن هستند که در چارچوب فرهنگ ایرانی-اسلامی کار می کنند باید بیایند و جلوی عملکرد مافیایی پخش کنندگان و برخی سالن داران را بگیرند و به آن ها اجازه ندهند تا بیش از این سینمای کشور را به قهقرا ببرند.

سیروس الوند کارگردان سینما در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما گفت: ضرر اصلی فیلمسوزی در سینما مستقیماً متوجه سینماگران مستقل و بخش خصوصی می شود و قطعاً کسانی که با بودجه ها و رانت های دولتی مبادرت به تولید فیلم می کنند در این وانفسا هیچ دغدغه ای ندارند و ضرری متوجه شان نمی شود. این روزها فیلمسوزی گسترده ای در سینمای کشور در حال وقوع است و من فقط امیدوارم این ایام هرچه زودتر به سر آید تا ببینیم مدیران سینمایی قرار است برای آینده سینما چه سیاست گذاری و تدبیری داشته باشند و آیا می توانند سینمای کشور را از این ورطه خطرناک نجات دهند یا باز هم شاهد همین اتفاقات خواهیم بود!

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

کریم امینی کارگردان سینما که این روزها فیلم «گربه سیاه» را در حال اکران دارد به سینماپرس گفت: اگر نظارتی بر عملکرد سینماداران باشد شاهد این همه بی عدالتی در اکران آثار نخواهیم بود؛ من نمی دانم مسئولان شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی مشغول انجام چه کاری هستند و چرا هیچ نظارتی بر عملکرد تبعیض آمیز سینماداران ندارند که در حال نابودی سینمای اجتماعی و پررنگ کردن فیلم های بی مایه به اسم سینمای کمدی اند. گویا سینماداران تصمیم گرفته اند و می خواهند فیلم های دغدغه مند را حذف کرده و فیلم های بزن، برقص را مطرح کنند و وقتی هیچ ناظری بر عملکرد خود نمی بینند هر کاری دوست دارند انجام می دهند و این در حالی است که موظفند سانس ها را به صورت عادلانه میان تمامی فیلم ها تقسیم کنند.

کاوه صباغ زاده کارگردان سینما که چندی قبل فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» را در حال اکران داشت در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما گفت: سینمای ایران در چاهی عمیق افتاده که راه چاره ای برای رهایی از آن نمی توان متصور شد؛ بنده فقط این را می دانم که اگر با همین روش و منش بخواهیم ادامه دهیم دیگر هیچ سرمایه گذاری رغبت برای حضور در سینما و تولید فیلم را نخواهد داشت. این روشی که مسئولان سینمایی در پیش گرفته اند جز متضرر شدن برای کارگردانان، تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سرمایه گذاران نتیجه دیگری دربر نخواهد داشت؛ سرمایه گذاران کم کم یا از سرمایه گذاری در سینما دلزده می شوند و می روند پول های شان را در کارهای سودآور سرمایه گذاری می کنند و یا کم کم جیب های شان تهی می شود و دیگر پولی ندارند که بخواهند آن را برای تولید یک اثر سینمایی که معلوم نیست تکلیف اکران و فروشش چه خواهد شد سرمایه گذاری کنند.

از انحراف در شورای صنفی نمایش تا انتقاد از عملکرد منفعلانه سیاست گذاران/ فیلمسوزی لطمات جبران ناپذیری به صنعت سینما می زند

محمد نیک بین تهیه کننده سینما در این باره گفت: تنها راه نجات سینما در شرایط فعلی کاهش تولید و عدم اعطای پروانه ساخت است چرا که با توجه به صدها فیلمی که در انتظار اکران هستند اگر باز هم فیلم های دیگری تولید شوند آن ها نیز همچنان متقاضی اکران خواهند بود و این دور باطل فیلمسوزی در سینما ادامه پیدا خواهد کرد. تا میزان تولیدات کاهش جدی پیدا نکند سینما سامان نخواهد گرفت و مدیران سینمایی از همین حالا باید تدبیری جدی داشته باشند تا فیلم های جدیدی تولید نشده و به خیل عظیم فیلم های متقاضی اکران اضافه شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.