چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱

رئیس سازمان سینمایی:

نگاه «جریان سرمایه داری» باعث حذف طیف مستضعف و فقیر از جریان فیلمسازی در سینما شد

محمد خزاعی

سینماپرس: ششمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی روز سه شنبه ۲۸ دی ماه با حضور: رمضانعلی حیدری خلیلی، حبیب ایل بیگی، محمد رحمتی، یزدان عشیری، یاسر شاه پیری، کامران ملکی، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، ‌ هاشم میرزاخانی، مهران عباسی انارکی، سیدصادق موسوی، لادن طاهری، غلامرضا نجاتی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، در این جلسه پیرامون ماموریت‌های جدید برخی از موسسات سازمان، توسعه ابعاد برگزاری جشنواره در شهرها و مناطق محروم، اینده حوزه پویانمایی، تاسیس خانه جشنواره‌های سینمایی و... و. بحث و بررسی صورت گرفت.


فراهم شدن مقدمات احداث مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی
محمد خزاعی در این جلسه با تاکید بر نیاز حوزه فرهنگ هنر و سینما به مرکزی تحت عنوان مرکز هایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی و پیش بینی زیرساخت موردنیاز گفت: به موسسه سینما شهر ماموریت داده شد که در این زمینه مطالعات کارشناسی و بررسی‌های مقدماتی لازم را جبرای احداث چنین مرکزی فراهم آورند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجتمع‌های فرهنگی و سینمایی بسیاری در شهرهای مختلف احداث کرده و در تهران علاوه بر مراکز موجود به یک مجتمع بزرگ برای میزبانی همایش‌ها و جشنواره‌های متعدد سینمایی نیاز داریم. امیدواریم این مرکز در آینده تحت عنوان «مرکز همایش‌ها و جشنواره‌های سینمایی» به چرخه فعالیت‌های سازمان سینمایی اضافه خواهد شد.


تغییر عنوان مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی
وی با اشاره به اهمیت توجه و اهتمام به حوزه پویانمایی در کشور و ضرورت حمایت هدفمند و سازمان یافته از این صنعت افزود: با توجه به ظرفیت بالای پویانمایی در کشور؛ و استعدادها و ضرورت توجه به اقتصاد انیمیشن قرار بود موسسه مستقلی در این عرصه ایجاد شود ولی در حال حاضر به دلیل فقدان منابع زیرساختی و همینطور، ایجاد انسجام تشکیلاتی این ماموریت به مرکز گسترش محول شد.
رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: از مدیر مرکز گسترش انتظار دارم ۵۰ درصد ظرفیت این مرکز را از سال آینده به حوزه انیمیشن اختصاص دهند. همچنین، این مرکز موظف است از سال آینده، طی آیین نامه‌ای سیاست‌ها و برنامه‌ها را در خصوص فعالیت حوزه پویانمایی؛ سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و حمایت از این حوزه، تدوین و مشخص نماید. این آیین نامه باید با رویکرد عدالت فرهنگی و در جهت حمایت از ظرفیت‌های استانی و استعدادهای جوان و نوظهور مناطق محروم برنامه‌ریزی شود.


بررسی تغییر آئین نامه سینماهای قدیمی غیرفعال
وی با اشاره به موضوع درخواست مکرر برخی مالکین سینماهای قدیمی، فرسوده و غیرفعال در سراسر کشور خاطرنشان ساخت: معاونت ارزشیابی و نظارت موظف شده است با ارزیابی جدی آئین نامه تغییر وضعیت و شرایط این دسته از سینماهای قدیمی و غیرفعال مورد توجه و بازنگری قرار دهد تا تکلیف این سینماهای قدیمی که خارج از ناوگان کاربری اکران هستند و برخی از آن‌ها نما و چهره شهر را به هم می‌زنند روشن شود. قرار است آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین شود و با ارائه به صحن جلسه شورای مدیران سازمان سینمایی مصوب و شاخص‌ها و پارامترها به صورت شفاف اعلام گردد.
خزاعی اضافه کرد: سینماهای فرسوده زیادی در سطح کشور رها شده‌اند که سال‌هاست بلاتکلیف هستند. جدای از حق الناسی که مطرح است باید به طور جدی و مدون با راهبرد اجرایی مشخص در این خصوص اقدام کنیم.
به گفته وی، وقتی سینمایی بیش از ۴۰ سال در خدمت ناوگان اکران نیست و به صورت مخروبه و چهره ضدفرهنگی درآمده است حتما باید وضعیتش روشن شود و این‌ مستلزم کار کارشناسی موثر و جدی است.
خزاعی با اشاره بر لزوم بازنگری و نگاه کاربردی در این حوزه به همکاری با سایر حوزه‌ها از جمله شهرداری تاکید کرد.


حمایت از موسسات فعال در عرصه بین‌الملل
رئیس سازمان سینمایی با اشار به تقویت فعالیت‌های در حوزه بین‌الملل و سازمان دهی هدفمندتر آنها افزود: موسسات زیادی در حال حاضر در حوزه پخش بین‌المللی سینمای ایران فعالیت دارند که لازم است چارچوب فعالیت‌های آنها ذیل آئین نامه‌ای قرار گیرد.
وی ادامه داد: دفتر امور جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل موظف است با همکاری سایر موسسات و معاونت‌های سازمان جلساتی را برای توسعه وحمایت از فعالیت‌های این موسسات تشکیل دهد تا در این زمینه، بر اساس اهداف کلان سازمان و نیاز سنجی، اقدام به تدوین نظام نامه‌ای شفاف برای این گونه فعالیت‌ها نماید.


حمایت از آراء شورای داوری خانه سینما
خزاعی با بیان اینکه باید کمک کنیم هیچ پرونده‌ای به مراجع قضایی کشیده نشود خاطرنشان ساخت: نیاز است تدابیری پیش بینی شود تا سازمان سینمایی از آرائی که در شورای داوری خانه سینما صادر می‌شود حمایت کند چراکه این امر باعث صیانت از منزلت و حقوق سینماگران می‌شود و کمک می‌کند آنها وارد پیچ و خم‌های قضایی پرزحمت نشوند.
وی ادامه داد: آراء نهاد داوری خانه سینما از نظر ما حائز اهمیت بوده و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار می‌گیرد.


حمایت از فیلمسازان اول مستعد و فاقد امکانات در شهرستان‌ها
رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: مصوب شد که با توجه به واگذاری مسئولیت فیلم‌های اول به بنیاد سینمایی فارابی آیین نامه‌ای در این زمینه تدوین شود و شرایط و مقررات در آن مشخص گردد.
وی با تاکید بر این نکته که رویکرد حمایت از ساخت فیلم‌های اول باید براساس کشف استعدادها باشد تصریح کرد: در این سال‌ها بیشتر بر اساس میزان جذب سرمایه توجه شده است. نگاهی که باعث حذف طیف مستضعف و فقیر از جریان فیلمسازی در سینما شد. البته سینماگران جوانی هم وارد چرخه شده‌اند که خوش درخشیده‌اند. اگر در شهرستانها و یا حتی در تهران جوانان مستعدی قدرت جذب سرمایه نداشته باشند چه کسی باید به آنها کمک کند؟ از این رو باید سازوکاری فراهم شود تا صدور مجوز برای فیلمسازان اول براساس استعدادها و شایستگی‌ها باشد.
به گفته وی، مبنای نگاه جریان سرمایه داری محور اقتصاد و پول است ولی معتقدم باید در این حوزه رویکردهای فرهنگی و توانمندی و استعدادها ملاک قرار گیرد.
وی تاکید کرد: رویکرد و نگاه باید مبتنی بر اصل حمایت از استعدادها و ظرفیت‌های فرهنگی و سپس مشارکت‌ها و سرمایه آوری باشد. باید به فیلمسازان جوان فاقد امکانات و مستضعف در شهرستان‌ها ومناطق محروم توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.